Trex 550 3G probleempje.

Ik heb sinds kort een T-rex 550 met 3G flybarless systeem.
De bouw is allemaal goed gegaan en het elektro inbouwen ook, maar nu heb ik een beetje ruzie met het 3G systeem.
Ik heb de setup uitgevoerd zoals in de handleiding staat.
-Eerst de collective en cyclic pitch bij 50% stick op 0 graden gezet.
-Daarna dmv de swashmix functie op mijn Dx6i de pitches beiden terug geschroefd naar 10 graden + en -.
-Vervolgens de gyro op de 3G de goede kant op gezet en de eindpunten afgestelt.

Nu valt het mij op dat de swashplate veel minder slag maakt dan met het gyrorichting instellen.
Dit zou kunnen zijn omdat ze dat misschien expres duidelijk willen laten zien bij het instellen, weet niet zeker of dat een probleem is ?

Maar nu het grotere probleem.
Na het flybarless gedeelte ingesteld te hebben en het systeem te herstarten ben ik aan het rudder gyro verhaaltje begonnen.
Zelfde verhaal, mechanisch afstellen, gyro richting afstellen ( gyro reageert ), eindpunten instellen en de delay laten staan.

Systeem herstart maar zie de staartrotor niet reageren op de gyro.
Weet iemand misschien of dit normaal is of dat ik iets verkeerd doe?

Wil hem 110% in orde hebben voor hij de lucht in gaat dus hoop dat iemand mij kan helpen.

Alleen tijdens de instel modus van de 3g heb je de swash direct onder controle

Dus in het wild zul je zien dat de swash maar een paar graden verdraait om bewegingen van de heli tegen te sturen.
Tijdens vliegen zul je ook merken dat dit voldoende is.
Ook zul je merken dat de snelheid van de swash direct hoger is, ook het terugkeren naar de middenstand.
Hoort er allemaal bij, heeft te maken met het opstijgen. Zoals je zult gaan zien, tijdens opstijgen wil de swash nog wel eens onder een hoek gaan staan, waardoor hij wat onvoorspelbaar wegschiet bij loskomen.
Hou je in de gaten dat de swash rechtblijft, zal de heli netjes omhoog gaan.

Voor de staart..
Ik vermoed dat hij nog in normal staat?
Even de gain opzoeken, de 3g werkt nl net als de meeste andere gyro's
Als je opnieuw opstart, geeft een rood lampje aan dat normal geactiveerd is, groen voor Heading hold. In de zender 50 - gain is normal, 50 + is HH (meestal dan)

En let even op met het stekkertje van de sensor...
Niet recht eruit trekken, dan trek je het inwendige mee.
Bekijk zo'n stekker, 1 kant heeft 2 nokjes. Aan die kant moet je een beetje duwen, dan komen ze redelijk netjes en zonder kracht uit de sensor of 3g zelf. (ik dacht bij de sensor, kun je bovenop duwen (nokken staan richting bovenkant sensor) bij de 3g vanaf de onderkant)

Dat is hem, in heading hold zie je de gyro duidelijk duidelijk z'n werk doen.
Op de zender was het 50% normaal 100% HH.

Ik kom van een Blade 120SR dus dit is allemaal nog nieuw voor me.
In ieder geval bedankt voor de info, erg bruikbaar.

Nee!

Bij de dx6i, alles ONDER de 50 procent is rate mode, en alles BOVEN de 50 procent is HH mode. hier stel je de gevoeligheid mee in. dus 40 procent gain is 20procent in RATE mode(100/50=2, dus waarde die je naar beneden draait keer 2) en 60 procent is 20 procent HH mode(zelfde verhaal. nu omhoog draaien)

Helemaal duidelijk.
Om te stilstaand te testen werkte het wel maar dat gaat in de praktijk dus niet werken op 50-100 nee.
Word waarschijnlijk toch pas van het voorjaar beginnen met de t-rex en tot die tijd veel info opdoen en oefenen met de sim en blade.
Wel zo veilig voor mijzelf, de omgeving en mijn portemonnee.

Ga waarschijnlijk ook nog wel bij een vliegclub, 1 crash minder bespaart je de jaar contributie al.

Wijs...

Maar je kunt wel alvast gaan zoeken.
Als het dan eens lekker weer is, kun je er ook wat mee doen

Mij lukt het meestal niet om een net afgebouwde heli langer dan een week te laten staan

Is het voordeel van zelfbouw, heb er nu zo veel energie in gestoken dat ik er zuinig op ben geworden.

Back