Trex 550 / AR 7200BX

Hallo mede modelbouwers.

Vandaag, ondanks wat wind een eerste vlucht gemaakt met mijn 2de hands verworven T-rex 550. Deze heli is voorzien van een AR7200BX ontvanger met ingebouwde beast.
Lekker wat gehoverd, maar wat mij opviel is dat de heli vrij fel reageert op het gas.
Eenmaal thuis nog eens naar de instellingen gekeken van de AR7200 , wat blijkt, software matig staat hij ingesteld op verticale montage en dat terwijl hij horizontaal op het gyro platformpje boven de staartbuis zit.

Zou dit ermee te maken kunnen hebben dat de heli fel op het gas is??

In me DX8 staat de gascurve op 0,25,50,75,100 en de pitchcurve op 25,30,50,75,100

Als ik de beast softwarematig verander naar horizontale montage moet ik dan andere instellingen ook veranderen of kunnen deze gelijk blijven.

Groetjes,
Newbee op T-rex / beast vlak.

Andreas

ik zou je adviseren een complete reset te doen en en de hele setup opnieuw doen.

Ook de hele heli nakijken op loctite voorkomt verrassingen.

Ik heb verschillende gebruikte heli's gehad en ze meteen tot op de laatste schroef gedemonteerd en opnieuw opgebouwd en afgesteld.

Verder als je de montage richting verkeerd instelt zullen in de volgende menus de correctie richtingen ook verkeerd staan om deze fout op te lossen. En dat heeft geen gevolgen voor de felheid op het gas, dat zit hem in de combinatie van je headspeed en en maximale ptich instellingen.

Ik zou er geen meter meer mee vliegen en zoals gezegd een reset doen en alles opnieuw instellen !!!!

Fel op het gas is een mening...
vanaf hier kan niemand met recht zeggen of dit werkelijk zo is ;-)

zoals eerder gezegd, Alles uit elkaar, alles opnieuw opbouwen
je neemt snel bouwfoutjes of oepsjes van je voorganger over
En die kosten je vaak je heli, of erger.

Pitch en alles gewoon standaard instellen, geen gekke waardes aanhouden.

ik vind het instellen van een montage orientatie van een FBL unit niet echt een oepsje :D

Oke heren, bedankt voor de snelle reacties, ik ga jullie adviezen te harte nemen.
De heli is mij voorgevlogen met deze instellingen, vandaar dat ik zo verder ben gegaan.
Dus ik heb gruwelijk geluk gehad met mijn 2 acculadingen vandaag. :-)

Het echte vliegseizoen is nog niet begonnen dus nog even tijd om te sleutelen.

goed plan Andreas, en heb je vragen weet je waar je terecht kunt ;).

Ik hoop wel dat de lente snel komt en jij snel kan bouwen :p

De lente mag voor mij ook wel van start gaan eerlijk gezegd, dat met dat snel bouwen komt wel goed, beter wat rustiger bouwen en alles goed checken.

Wel vraag ik me af waarom de heli toch goed vliegt ondanks de verkeerde inbouwrichting.
of komt dat pas tot uiting als je 3d gaat?

:o)

.. ben zowel bij het voorvliegen door de verkoper als bij de maiden vandaag geweest: ben alleen een Beltje gewend maar dit vliegt erg mooi.. zelfs met de foute instelling (lol) ! Evengoed.. niet goed natuurlijk, en dus:

vraagje van mijn kant: hoe kant het dat, indien de inbouwrichting fout geprogrammeerd staat, het niet volledig de soep indraait ? Je zou dan (kunnen) verwachten dat de verkeerde gyro's gebruikt worden voor de verkeerde richting(en).. ?

Groetjes, Martijn

edit: hmz we stellen ons dus dezelfde vraag..

op zn kop of normaal maakt niet uit.

zolang het maar goed ingesteld staat.
Dus blijkbaar staan de correctierichtingen goed, anders hadden we hier nu een schroothoop gehad ;-)

dat is het probleem niet.
waarschijnlijk zit in de rest van alle instellingen het probleem

iets teveel pitch, iets te hoog toerental, allemaal zaken die alles ernstig van slag gooien...

Probeer eens, nadat je alles nagelopen bent de gascurve 0-70-70-70-70 en 0-25-50-75-100 pitch. Vliegt heerlijk (mening) :)

Fel op het gas is een mening...
vanaf hier kan niemand met recht zeggen of dit werkelijk zo is ;-)

Volgens mij sla je hier de spijker op zijn kop ! Ik ben natuurlijk een Esky Collective met flybar gewend ( 450-er heli). Dat is toch andere "materie" dan zo'n Trex 550 FBL.
Na een nachtje slapen ( en een dagje werken ) op het idee gekomen om de handleiding van de regelaar ( RCE-BL70G ) eens erbij te nemen.
Throttle response speed is instelbaar en staat nu dus op Quick.
Dit wil ik programmeren op medium maar:

Dat brengt me meteen bij het volgende probleem, als ik de procedure volg om in de setup van de regelaar te komen dan wil dit niet lukken. Ik zal wel iets fout doen maar wat?
- zender aan, vol gas.
- accu aansluiten, wachten op initialisatie piepjes
- gas in laagste positie.

Regelaar start gewoon vrolijk op, gaat zeker niet in instelmodus.

Wie weet raadt?

Probeer eens, nadat je alles nagelopen bent de gascurve 0-70-70-70-70 en 0-25-50-75-100 pitch. Vliegt heerlijk (mening) :)

Hoi Gert-Jan,

Ik ga het zeker eens proberen, hoop dat de softstart soft genoeg is en dat mijn tandwiel niet gestript wordt als de gascurve ineens van 0 naar 70% gaat.

Sorry maar deze materie is redelijk nieuw voor me, ik ben zo'n luxe heli en zender niet gewend :-) Maar ik ga ervan uit dat ik dit zonder problemen kan proberen.
Eerst de boel ff opnieuw opbouwen.

Andreas

de heli zou onmogelijk kunnen vliegen met de verkeerde orientatie instelling, dus ik denk dat je dat verkeerd uitleest. Want simpelweg kloppen de meet en correctieassen gewoon niet. Wat verticaal gemonteerd de rudder is zal horizontaal de elevator zijn en dat zal echt nooit goed gaan.

let wel even op!!!!!!
als je de beastx V3 hebt dat je ook de handleiding erbij pakt van de V3
want er zit namelijk verschil in met de kleuren leds die de beastx aangeeft

dus zou je ook zomaar wat verkeerd uit kunnen lezen oftewel instellen

gr Nick

Volgens mij sla je hier de spijker op zijn kop ! Ik ben natuurlijk een Esky Collective met flybar gewend ( 450-er heli). Dat is toch andere "materie" dan zo'n Trex 550 FBL.
Na een nachtje slapen ( en een dagje werken ) op het idee gekomen om de handleiding van de regelaar ( RCE-BL70G ) eens erbij te nemen.
Throttle response speed is instelbaar en staat nu dus op Quick.
Dit wil ik programmeren op medium maar:

Dat brengt me meteen bij het volgende probleem, als ik de procedure volg om in de setup van de regelaar te komen dan wil dit niet lukken. Ik zal wel iets fout doen maar wat?
- zender aan, vol gas.
- accu aansluiten, wachten op initialisatie piepjes
- gas in laagste positie.

Regelaar start gewoon vrolijk op, gaat zeker niet in instelmodus.

Wie weet raadt?

Laatst bewerkt door een moderator:
let ff op: waarschijnlijk probeer je in de instelmodus te komen via de normal vliegmodus van de zender.

vaak heeft men in die modus het gas niet op 100% staan. En de regelaar moet 100% gas "zien", voor hij in regelmodus gaat.
Dus eerst even de gascurve van 0 naar 100% zetten

soft start kun je ook instellen, zou gewoon goed moeten werken.
throttle response zou ik lekker laten waar hij is.
het gas is je probleem niet. bij een cp hoort het toerental ongeveer hetzelfde te blijven, en met de pitch gaat ie omhoog en omlaag.
dat "happige" omhoog schieten wordt dan veroorzaakt door teveel pitch, of teveel gas, of beide.
of een ongeduldige duim

zet iig liever de pitch van - 10 naar + 10 ipv -12 tot +12
zul je zien dat ie al beter word

gascurve trouwens proberen tijdens het vliegen niet onder de 70 a 75% te laten komen...
een borstelloze motor en regelaar hebben het rendement boven de 75% zitten, dus als jij met 60% rond gaat vliegen, heb je kans dat de regelaar bloedjeheet wordt. klinkt tegenstrijdig, maar als je minder toeren op de kop wilt, kun je dan beter het tandwiel versteken.
om even te testen kan het natuurlijk wel, als je de regelaar zijn temperatuur maar in de gaten houd. erg heet vind hij echt niet fijn
je moet hem oneindig vast kunnen blijven houden, zonder je vingers te branden, als richtlijn..

Ja, dit soort filmpjes had ik al gevonden maar dat wilde dus niet lukken. Vanavond heb ik ontdekt waarom, de regelaar is maar met 2 draden verbonden met de ontvanger,er is een aparte stroomvoorziening aanwezig ( BEC ? )
Nadat ik de regelaar op een aparte ontvanger had aangesloten was het programmeren een fluitje van en cent.

dan zal de rode draad eruit geweest zijn..

wel redelijk bijzonder, ik heb meerdere regelaars ingesteld, bijna allemaal zonder die rode draad in de stekker
maar als dit de oplossing was, dan zij het zo
je zou hier zomaar een verschrikkelijke tijd naar zoeken...

laatste nieuws

de heli zou onmogelijk kunnen vliegen met de verkeerde orientatie instelling, dus ik denk dat je dat verkeerd uitleest. Want simpelweg kloppen de meet en correctieassen gewoon niet. Wat verticaal gemonteerd de rudder is zal horizontaal de elevator zijn en dat zal echt nooit goed gaan.

Danny je had gelijk, ik heb de regelaar verkeerd uitgelezen ( bloos bloos ) Hij stond wel op juiste orientatie richting.

let ff op: waarschijnlijk probeer je in de instelmodus te komen via de normal vliegmodus van de zender.

vaak heeft men in die modus het gas niet op 100% staan. En de regelaar moet 100% gas "zien", voor hij in regelmodus gaat.
Dus eerst even de gascurve van 0 naar 100% zetten

soft start kun je ook instellen, zou gewoon goed moeten werken.
throttle response zou ik lekker laten waar hij is.
het gas is je probleem niet. bij een cp hoort het toerental ongeveer hetzelfde te blijven, en met de pitch gaat ie omhoog en omlaag.
dat "happige" omhoog schieten wordt dan veroorzaakt door teveel pitch, of teveel gas, of beide.
of een ongeduldige duim

zet iig liever de pitch van - 10 naar + 10 ipv -12 tot +12
zul je zien dat ie al beter word

gascurve trouwens proberen tijdens het vliegen niet onder de 70 a 75% te laten komen...
een borstelloze motor en regelaar hebben het rendement boven de 75% zitten, dus als jij met 60% rond gaat vliegen, heb je kans dat de regelaar bloedjeheet wordt. klinkt tegenstrijdig, maar als je minder toeren op de kop wilt, kun je dan beter het tandwiel versteken.
om even te testen kan het natuurlijk wel, als je de regelaar zijn temperatuur maar in de gaten houd. erg heet vind hij echt niet fijn
je moet hem oneindig vast kunnen blijven houden, zonder je vingers te branden, als richtlijn..

Instelmodus van de regelaar is gelukt zoals vermeld in eerdere post
pitchbereik is nu -10 tot +10
gascurve staat op 0-70-70-70-70
idle-up2 80% lineair

softstart is getest en heeft mijn vertouwen gewonnen :-) werkt goed !

Verder heli nagelopen, gecheckt op aanwezigheid borgmiddel. Verwijderde boutjes ontvet en opnieuw vastgezet met borgmiddel

Niet de hele heli uit elkaar gehaald omdat ik volgende week een schouder operatie in mijn agenda heb staan, dan is er komende 10 weken geen sleutelen en of vliegen bij :-( ( dat is wat mij verteld is ) hoop maximaal 2 weken uit de running te zijn.

De heli staat klaar om een testvlucht te maken aanstaand weekend.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en de welgemeende adviezen.

Waar ik wel nog nieuwsgierig naar ben, welke gevoeligheid ( gain ) instellen voor deze 70% gascurve? Ik weet dat bij een hogere headspeed de gevoeligheid omlaag kan maar wat is een goed uitgangspunt?

Groet,
Andreas

Waar ik wel nog nieuwsgierig naar ben, welke gevoeligheid ( gain ) instellen voor deze 70% gascurve? Ik weet dat bij een hogere headspeed de gevoeligheid omlaag kan maar wat is een goed uitgangspunt?

Je gain zo instellen dat je lampje F of G aan hebt op de MB zie je vanzelf als je de gain veranderd. Dit is een goede uitgangs waarde, staat beschreven in de manual.

Succes !!!! (ook met je schouder ;))

Back