TRex 550e combo (flybarred)

Hey allemaal,

Ik heb besloten om groter te gaan vliegen, vooral omdat ik niet zo veel in de weg gezeten wil worden door de wind. Ik heb een beetje ervaring met mijn HK450 TT Pro, maar wil volgend jaar lid worden van RMVC Cumulus in Winssen en uiteraard ook mijn brevet halen.

Vandaar dat ik gestuit ben op de TRex 550e. Ik heb hem in Taiwan (Helipross) besteld, en hij is begin vorige week verstuurd. Echter heeft het nu wat vertraging opgelopen, omdat de taiwanesen bij Helipross gewoon $0,- als declaratiewaarde hebben ingevuld! Het gevolg: een leuke brief van TNT Post, of ik wil aangeven wat er in het pakket zit en wat de waarde is.

Deze brief is vorige week donderdag gelijk terug gestuurd en tot op heden ligt het pakket nog bij de douane.

Afijn, ik hoop dat het boeltje deze week nog afgeleverd word (ik verwacht rond de 120 euro aan kosten). Een kwestie van geduld. Ik heb nog geen ervaringen met dit soort brieven dus ik durf ook geen schatting te maken hoe lang het duurt.

Het is mijn plan om het allemaal met foto's vast te leggen. Ik kon nog geen bouwverslag van de 550 vinden op MBF, dus hier de kans voor de geïnteresseerden :)

Ik heb al een accu (ja, voorlopig eentje; mijn bankrekening laat nog even op zich wachten) besteld en deze is inmiddels al binnen.
Een Zippy 5000mAh 6S 40C. Wat een verschil (qua grootte) met die van mijn 450 zeg! Jeetje.
5000_6s.jpg

Goed, meer foto's dus als onze vrolijke vriend van TNT langs komt!
Wordt vervolgd.:bday:

Hoi Lochii

Ik ben zeer benieuwd naar je bouwverslag ik zal het ook zeker volgen

Leuk dat je lid wordt van rmvc Cumulus

mvg Qibis

Ik heb 2 keer zo'n brief gehad, en het duurde maar zo'n 3 tot 5 dagen
nadat ik de brief had teruggestuurd. Dus met een beetje geluk heb je het deze week wel :)

Zeker een goed idee om een grotere heli te nemen. Ik vlieg zelf met een 600,
wat in de wind echt een oase van rust is in vergelijking met bijvoorbeeld een 450.

Dat is mooi om te horen, Andrieernatis. Ik kijk nu dagelijks zo'n 25 keer op de track & trace (internationaal van EMS) maar tot op heden is het alleen maar teleurstelling :(
Het zou super zijn als hij deze week nog binnen komt, dan kan ik er van het weekend mee aan de slag. Ik heb in elk geval gezorgd dat er genoeg contant geld thuis ligt, zodat er gelijk afgerekend kan worden als het pakket aangeboden wordt.

@qibis: Ik ben nu een paar keer bij Cumulus geweest, en ben er bijna elke keer bij wanneer er indoor gevlogen wordt. Misschien zie ik je dan nog wel een keer :)
Helaas kan ik de heli nog niet proberen als ik heb volledig gebouwd heb. Ik mis nog een ontvanger. Ik heb nog wel een AR6110e, maar dit durf ik er niet echt op te wagen omdat men altijd een 6200 (full-range) aanbeveelt voor dit formaat. Al zal ik er de eerste vluchten zoiezo mee hoveren.

Helaas, nog steeds niets. Ik heb altijd overal pech mee. De track & trace geeft nog steeds exact hetzelfde aan. Ik zal dus maar weer rustig moeten afwachten tot volgende week. Naar mijn weten bezorgt TNT namelijk geen aangetekende en betaalde zendingen op zaterdag :(

Iedere dag heb ik toch nog 'stiekeme' hoop gehad dat de track & trace niet actueel is, maargoed nog steeds geen pakket voorbij zien komen.

Ik ben er in elk geval wel achter dat ik absoluut geen grote pakketten meer buiten de EU ga bestellen. Die 4 tientjes die ik er nu op bespaar heeft toch (tot nu toe) al bijna 3 weken gekost, plus een hoop irritatie omdat ik ongeveer 30 maal daags de track en trace vernieuw en keer op keer teleurgesteld word :(

Zo, even een update!
Gisteren avond rond 23.00 keek ik op de track & trace en toen was ik even immens blij.
Departure from incoming office Nov/22/2010 15:08 AMSTERDAM NETHERLANDS Dutiable or non-dutiable DUTIABLE
Het pakket was uit de douane. DUTIABLE, dus ik moest betalen. Maar daar had ik al rekening mee gehouden.
Ik had €140,- in huis gehaald, hopende dat het genoeg was.

Nu heb ik net van het thuisfront vernomen dat de TNT was langs geweest met het pakket. Er moest een bedrag van 138,97 afgerekend worden.

Het pakket is dus binnen! :) Ik heb helaas nog tot 15.45 werk hier op school dus ik kan vanavond pas aan de slag.

De eerste fotootjes komen dus vanavond :)

Zoals beloofd wat fotootjes. Het schiet al behoorlijk op moet ik zeggen. Helaas kwam er tussendoor even een moment waarop ik dacht: Shit, mijn loctite is op!
Even snel naar de bouwmarkt gefietst en nieuwe gehaald :p Het was nog voor 8 uur.

De canopy (het kapje) is echt HUGE, en ik heb ook de blades al even op de rotorkop gehad. Wat een monster zeg ;)

Hier de foto's voor hoe ver ik nu ben. Morgen weer verder.
(Het kan zijn dat de foto's het soms niet doen, mijn host doet nog al vaag..)
dsc00576.jpg

dsc00579.jpg

dsc00581.jpg

dsc00582.jpg

dsc00584.jpg

dsc00585.jpg

dsc00586.jpg

dsc00587.jpg

dsc00588.jpg

dsc00589.jpg

dsc00590.jpg

dsc00591.jpg

dsc00592.jpg

dsc00593.jpg

dsc00594.jpg

dsc00595.jpg

dsc00596.jpg

dsc00597.jpg

Kijk voor de lol eens naar mn onderschrift, als je dat er allemaal inbouwt, en aan verbouwd heb je een kanon:)

Je kan m bv na een crash stretchen tot 600,l langere boom, TT en bladen, iets kleinere pinion en gaan.. krijg je ook nog een langere vliegtijd door:)

PS: dutiable is neit dat je moet betalen, het houd in dat het pakket in het sorteer/bezorgproces van TNT zit;)

Kijk voor de lol eens naar mn onderschrift, als je dat er allemaal inbouwt, en aan verbouwd heb je een kanon:)

Je kan m bv na een crash stretchen tot 600,l langere boom, TT en bladen, iets kleinere pinion en gaan.. krijg je ook nog een langere vliegtijd door:)

PS: dutiable is neit dat je moet betalen, het houd in dat het pakket in het sorteer/bezorgproces van TNT zit;)

Voorlopig zit ik er financieel even doorheen, en ik kijk wel hoe of wat. Ik vind hem nu al behoorlijk groot, maar ben er wel trots op dat ik toch deze keus heb gemaakt.

Ik heb veel verhalen gelezen over mensen die problemen hebben met de GP780 dus ik hoop dat hij voor mij wel goed werkt.

Vandaag weer een lange dag tot 17.30 dus ik kan helaas vanavond pas verder bouwen. :(

P.s. Ik las ergens dat de nieuwere uitvoering van de 550 met een 600MX werd geleverd? Ik heb namelijk een 600MX.

Laatst bewerkt:
Zo daar is de volgende serie foto's. Hij is natuurlijk nog niet helemaal af (moet de elektronica allemaal nog gereed maken, enkel de servo's en motor zijn nu gemonteerd) maar de heli zelf is geboren :)
Enjoy :)

dsc00598.jpg

dsc00599.jpg

dsc00600.jpg

dsc00602.jpg

dsc00603.jpg

dsc00604.jpg

dsc00605.jpg

dsc00606.jpg

dsc00607.jpg

dsc00608.jpg

dsc00609.jpg

dsc00610.jpg

Ook nog even wat vergelijkingsmateriaal met mijn HK450 TT Pro ;)

dsc00611.jpg

dsc00613.jpg

Meer foto's zullen uiteraard nog volgen nadat de elektronica erin gebouwd is, en wellicht doe ik ook nog een filmpje van de maiden.
Maar dat is even afhankelijk van of ik de camera van mijn zuster mag lenen (ik heb 'm recent aan haar verkocht :p ).

Is dat zo? Ik dacht te menen dat ik zelfts nog een keer extra naar de tekening heb gekeken daar voor. Maar nu ik op internet wat foto's zoek lijkt het dat je inderdaad gelijk hebt. Ga ik veranderen :p

Vandaag heb ik een paar testjes gedaan, ik lijk een redelijke tail-wag te hebben. Nu treft dit meerdere personen op internet (met een GP780 gyro), dus ik ben gelukkig niet de enige.

Ik heb al wat gespeeld met de gain en delay maar ik heb het nog niet opgelost. Nu las ik op internet nog dat ik kan proberen de ball-link iets verder naar het hart van de servo te verplaatsen, zodat de uitslag wat kleiner word maar dat de servo wel nauwkeuriger is.
Het gaat nu bijna donker worden dus vandaag gaat niets meer worden. De hele week heb ik het weer druk dus aankomend weekend pas weer de volgende poging.

Hij voelt wel lekker stabiel aan als je de tail-wag weg denkt. Heerlijk dingetje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is geen wag, dit is een Hunt, je moet de gain veeeel meer omlaag trekken.
de 780 wag die jij bedoelt is ong 5 cm heen en weer, maar dan traag.

Wel mooi dat je gelijk die 600MX erin hebt, die is al een stuk beter dan een 600M..

En, tijdens het optoeren, gelijk in 1 keer naar t hoverpunt, zit een softstart op de regelaar, en als je in stapjes gaat optoeren, dan overrule je die, en heb je de softstart niet meer;) vind je tandwielen+regelaar niet zo grappig.

Laatst bewerkt:
Anko,

Bedankt voor je reply! Ik ben uitgegaan van de manual, daar werd voor hover 70-80% als gain setting aangegeven. Ik ben dan ook begonnen bij 70 en heb met alle waarden gespeeld van 55 tot 80%. Ik geloof dat ik in het filmpje rond de 70 ergens zat.

Bij lagere waarden ging de staart inderdaad langzaam heen en weer, maar dat vond ik meer storend dan zo snel. Als het weer het toe laat ga ik morgen in elk geval weer even proberen. Mocht het niet lukken, dan wacht ik tot het indoorvliegen van volgende week zondag en laat ik het daar door iemand even na kijken die met dezelfde gyro+servo vliegt en 0,0 problemen ondervindt.

Ik heb de 780 ook op mijn 450 PRO gehad en toen ik de gyro monteerde met een spartan tape set met metalen plaatje was hij ram strak.

Het is een goede gyro alleen erg gevoelig voor trillingen. Maar zoals gezegd de spartan set erop scheelt al een berg. Verder vloog ik de 780 met een erg lage gain van rond de 23% true gain op een futaba zender.

Dat verhaal heb ik ook gehoord Gehavo, dat mensen op kleinere heli's (450 en kleiner) er weinig problemen mee ondervonden.

Ik stond zojuist op het punt om te gaan proberen, ik had mijn jas al aan. Toen ik de deur open deed bleek het weer te regenen :(

Ik begin dadelijk gewoon rond de 55% en dan zie ik wel.

idd gewoon langzaamaan je gain wat verlagen. Het probleem op mijn pro was niet de wag maar eerder een bouncy stop na piro's. Ook was bij de afstelling van de torque tube een issue. De speling die de TT had in de staartbuis was erg bepalend voor de gyro werking.

en het weer is idd klote, mijn 500ESP staat hier met klapperende rotors te wachten op zijn eerste vlucht

Met een spektrum zender is alles onder de 50 rate mode, en alles boven de 50 is HH mode. je zou ergens rond de 60 moeten proberen(dat is ong 20 in futaba gain) en dan kijken wat het wordt. inderdaad zoals Gevaho zegt, probeer eens een spartan pad combo'tje. ik heb mn 550 ook toen die nog FB was gevlogen met de 780, met een dikke pad-plate en dan een el cheapo foam plakker. was hardstikke strak!

heb het zelfde probleem op mijn trex550e met flb. heb al een lager extra op de tt gezet. is beter maar nog niet helemaal weg. ga nu proberen met een andere gyro en kijken wat dat geeft

Back