Trex 600 10T -> 8T

• Topicstarter Topicstarter Jurrien Saelens
  • Startdatum Startdatum
J

Jurrien Saelens

Guest
Na ongeveer 60 vluchten ziet mijn 10T pinion er zo uit (twee tanden weg tussen de basis en de versterkingsring):

pinion.jpg

Dit gebeurde in volle vlucht, dus niet tijdens het opspinnen. De Trex begon opeens te krijsen, onmiddellijk naar TH gegaan en zonder verdere schade kunnen neerzetten.

Je kan op runryder en helifreak soortgelijke foto's zien, het is dus een constructiefout bij de 10T pinion. De nieuwe kits zouden een betere pinion hebben, hoe ze dit opgelost hebben weet ik niet want met een 5mm as is de mantel (tussen de basis en de versterkingsring) wel heeeeeeeel dun bij een 10T zie ik nu...

Misschien gebruiken ze nu een beter materiaal...

'k zal dus iets sneller dan gepland moeten overschakelen op helical gears. Ik zal beginnen met 188T - 11T helical, dit geeft ongeveer dezelfde ratio als de stock 10T - 170T

Als de 12T beschikbaar is koop ik die.

Ja, dat is 0.7 voor de rechte vertanding en 0.6 voor de schuine (as 5mm).

Op mijn Trex450 heb ik zo'n pinion van ikarus 3.2mm 10T (voor ECO 8 dacht ik)
Align maakt zelfs geen 10T 3.2mm (maar goed ook).

Hoi skywalkertje,

In Belsele is er ook reeds iemand met zo een probleem.

Zijn die helical gears hier te verkrijgen of dien je die te bestellen in Duitsland.

Wat is volgens u de ideale overbrenging voor de heli, standaard motor met goede lipo (niet de lipo dus van ALIGN).

Heb eveneens gezien dat er een standaard vertanding tandwiel van 11 verkrijgbaar is. Deze zou toch iets meer materie hebben een minder snel breken!
Kan de motor deze verhouding aan of heb je die nog niet geprobeerd?

mvg
Mario

Heb eveneens gezien dat er een standaard vertanding tandwiel van 11 verkrijgbaar is. Deze zou toch iets meer materie hebben een minder snel breken!

Alan Szabo vliegt met de 11-tands pinion. Je verkort daar natuurlijk wel je vliegtijden mee, ook worden de stromen die er gaan lopen hoger. Je hebt wel meer vermogen.... hmmm, Ik krijg mijn rexje van de week en ik ga eerst de 10-tands wel proberen maar ik krijg de 11-tands er ook gelijk bij :wink:

Cheers,

Richard

lossen ze wel weer op in versie 29 van de trex600.
net als bij de vele versies van de kleine trex ;)

schuin:
188/13 = 14.46:1
188/12 = 15.66
188/11 = 17.09 ~ stock
recht:
170/10 = 17
170/11 = 15.45

Ik heb dus 60 vluchten met 170/10 gevlogen, dit zonder governor en met een 100 - 100 -100 -100 -100 throttle setting, +11 -11 pitch. Timer op 5 minuten. 3400 mAh laden na elke vlucht met 6s1P 4900 cellen.

De regelaar werd niet echt warm, de lipo's ook niet maar de motor wel. Ik kon er nog net mijn vinger op houden...
Deze setup is denk ik ideaal voor de meeste piloten. Ik stap dus over op 188/11, deze pinions zijn steviger omdat de mantel dikker is maar de verhouding is hetzelfde. De 188/12T zal ik ook wel eens monteren...

Het blauwe schuine hoofdtandwiel heb ik al (www.freakware.de) de pinion komt eraan (www.rc-city.de).

lossen ze wel weer op in versie 29 van de trex600.
net als bij de vele versies van de kleine trex

Ach gerard, als dit het enigste probleem is... en het is al opgelost in de nieuwere kits dan doen ze het toch goed :wink:

Enige andere hiaat die nog in het ontwerp zit van de 600 wat ik tot nog toe gehoord heb is het carbon frame wat makkelijk kapotgaat... maar hier word aan gewerkt, geloof mij :wink:

Cheers,

Richard

Enige andere hiaat die nog in het ontwerp zit van de 600 wat ik tot nog toe gehoord heb is het carbon frame wat makkelijk kapotgaat... maar hier word aan gewerkt, geloof mij

Nog nooit van gehoord dat het frame kapotgaat :roll:

Waarschijnlijk bedoel je gemakkelijk breken tijdens een crash :wink:

Denk dat de heli ontworpen is met de bedoeling om te vliegen en niet te crashen :lol: :lol: :lol:

Mario

Denk dat de heli ontworpen is met de bedoeling om te vliegen en niet te crashen

Uiteraard, maar het is wel prettig dat het frame NIET breekt bij elke iets wat te lompe autorotatie... Ik heb foto's gezien van mensen die net een beetje te hard binnenkwamen, verder geen schade, maar wel een gescheurd frame van $180 :|

Maargoed, daar komt dus een vervanger voor.

Cheers,

Richard

Hoi,

Zou het niet mogelijk zijn het landingsgestel op silent-blocs te zetten :?:
Zo'n kleine bestaan toch.
Dit zou toch moeten schelen in het doorgeven van de shock bij een harde landing :?: en misschien wel het frame sparen.

Mario

helicrasher zei:

Vandaag heb ik 4 vluchten met de 170 / 11T verhouding gevlogen.
Mijn 11T helical pinion is nog steeds niet toegekomen, vandaar dat ik bij UpdateRc een rechte 11T ben gaan halen.
'k ben zeer tevreden met deze verhouding, deze blijft er voorlopig op. De 11T helical ga ik zelfs niet meer proberen, de 12T helical waarschijnlijk wel...
Motor temp na 4min 3D 60 graden (lipo en regelaar ongeveer 45 graden).

Hier een G10 namaak frame, interessant is dat je ook een dikke motor kan plaatsen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=579175

Back