Trex 600 BigBlock

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Sirolf, 23 nov 2012.

  1. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Goed..

    Ik had al een hele tijd dit projectje in gedachte, maar dacht dat t een hele rompslomp zou worden.
    En ik wou er geen nieuwe motor voor aanschaffen zou het op niets uitlopen, dan had t me tenminste
    ook enorme kostenpost geweest..
    Voor weinig geld heb ik een Align 91H motor hier van t forum over kunnen nemen, zuiger kapot
    maar dat maakt voor het pas en meetwerk weinig uit. Achteraf kan er nieuw spul in.
    Uitlaatje heb ik intussen gebruikt vanuit de UK geritselt. Een betere kon achteraf niet want deze pas
    wel erg perfect. Niet te groot en heb verder ook geen frame aanpassingen ervoor moeten doen.

    Motor - hier al inmiddels volledig gereviseerd
    [​IMG]
    [​IMG]

    Funtech A385
    [​IMG]


    Motor aanpassingen
    - Krukas moet met 11mm ingekort worden
    - er moet een extra gat bij geboord worden voor montage op de 600 motorsteunen
    - krukasmoer moet ook wat platter gemaakt worden om de 600 fanmount te laten passen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Motor steunen;
    motor bevestigings gaten opgetapt naar M4
    [​IMG]


    Fan Mount;
    deze is verder opgeboord naar 9.5mm op de draaibank.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Fan cover;
    deze hoeft maar een beetje bijgwerkt te worden om te laten passen
    [​IMG]
    [​IMG]


    Clutch;
    Clutch zet ik gewoon over en is standaard. Heb alleen een nieuwe liner gemonteerd en nieuw lagers in de steun.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Motortandwiel en steun;
    Om de power goed te benutten is het een must om de overbrenging te veranderen.
    De standaard 20T pinion is vervangen voor een 23T exemplaar. Noodzakelijk is dan wel om de mesh verstelbaar te maken, nadeel is dan dat de complete motor ook verplaatst moet worden en wel een tikje meer dan 1mm naar voren. Daarvoor zijn spacerplaatjes gemaakt die tussen motor en steun komen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Bodemplaat;
    Deze blijft ook niet standaard. De plaats waar de motoruitsparing zit moet groter gemaakt
    worden en de middelste bevestiginggaten moeten nieuw geboord worden..
    [​IMG]
    [​IMG]



    Al met al heb je dit wel in een weekendje gedaan..
    Morgen testen..!:banana:

    Go FLY!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nice,power zat dus dadelijk in je rexje 600

    Ik zou er wel een extra brandstoftank bij hangen want die 91 motoren lusten wel een slokkie!!

    Maar een mooie oplossing zo.

    S6 met je 1e vlucht met deze motor

    Jeroen
     
  4. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Veel kortere vliegtijden zal ik wel niet echt mee hebben..
    In verhouding is de 600 een heel stuk lichter dan de 700..dus dat scheelt weer.

    Ik kom dr nog op terug..! Ben zelf retebenieuwd hoe die ut doet
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Gaaf projectje! Ben zeer benieuwd naar de performance van de heli!
     
  6. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Cool gedaan.
    Ik ben benieuwd of het mechaniek de extra power aan kan.
    Dit hangt ook af van jouw vliegstijl nagtuurlijk.
     
  7. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Thanks..

    Mechaniek moet t makkelijk aankunnen.
    Er zijn ombouw naar elektro die er meer vermogen op gooien..
     
  8. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    ...en hij heeft zn eerste vluchtjes gehad vandaag. Net toen ik de motor nauwelijks goed ingelopen
    had begon de uitlaat te klooien. Was dr al bang voor want dit is een 3-delige pijp die ik van te
    voren beter had kunnen fixeren. Zonder dat je het ziet kan ie verdraaien en de uitlaat blokkeren
    waardoor de motor stikt... Kijken of dat goed te verhelpen is.

    Of heeft iemand nog een goed uitlaatje liggen....?

    Heb wat korte crap filmpes voor de lol..

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Tourental en geluid lijkt perfect,

    feli man, wat 'n machin is dat geworden !!
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Gaaf man!

    Verklaart ook waarom het hier gisteren de hele dag mistig was :D
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hahah hier ook

    Nice dat het werkt met de 91 motor
    power zat dus jammer van de uitlaat,mss ergens een uitlaat op de kop tikken uit 1 stuk

    Nice

    Gr
    Jeroen
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe is het nu met de vliegtijd gesteld?
    zuipt ie erg veel extra, of valt het mee?
     
  13. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Uitlaat ben ik al aan t fixen, die komt er ook mooi terug op.
     
  14. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Hij staat nog erg rijk in verband met inlopen maar de laatste run zat ik op 6 minuten. Ik verwacht dat het niet veel minder wordt als wat ik voorheen had..
     

Deel Deze Pagina