Trex 600 ESP dolfijnt met BeastX

Een Trex600 ESP FBL gemaakt met BeastX.
Heli ingevlogen.
Alles lijkt in orde, echter bij het vliegen in een rechte lijn,
niet eens zo hard, dolfijnt de heli licht.
Dus een lichte wobble over de elevator as.

Ik heb de pot1 (Cyclic gain) al iets terug gezet maar dat maakt niks uit.
Ik kan geen overmatige speling van de kop (dempers) of swashplate ontdekken.
De regelaar is een YGE.

Iemand een suggestie waar ik het kan zoeken.

Corné

Gain omhoog voor de elevator..
Die gain is te laag, hij staat nl beweging toe op die as, en als hij dan eenmaal doorheeft dat de beweging er is, gaat hij corrigeren.

Daarom gaat hij eerst neus omhoog (gedrag van de heli waarom je juist die stabilisatie erop hebt), en daarna naar beneden (de correctie)
Daarna gaat dit weer opnieuw

Hallo Student,

Ik zal het zo spoedig mogelijk uitproberen.
Deze heli is van een vliegmaat en ik heb in de eerste instantie dezelfde instelling aangehouden als bij mijn 600ESP en na het invliegen naar analogie van de tailgain gedacht , tailwag is te hoge tailgain.
Dus in dit geval te hoge cyclic gain. Kennelijk gaat dat voor de cyclic ga niet op.

Een lagere cyclic gain gaan we dus proberen.
Bij mijn weten kun je bij de Beastx alleen via Dial 1 de cyclic gain instellen en niet de elevator gain apart zoals bij V-bar....of heb ik 't mis ?

T'is wel een maf gezicht... als hij langzaam voorbijvliegt zie je de heli een beetje knikkebollen.
Als je dit in FFF doet,,, niks aan de hand.

Ik zal zo spoedig mogelijk terugmelden.

Corné

nou, je theorie klopt wel met de staart in het achterhoofd..

alleen je pakt de verkeerde gedraging om mee te vergelijken
dolfijnen is een langzame beweging, te vergelijken met een staart die langzaam heen en weer wappert. dat is geen hunt, een hunt is snel heen en weer. langzaam houdt vaak in dat de gain te laag staat

een hunt is een snelle beweging, vaak als je op het randje van de gain zit ook ingeleid door een (te) snelle beweging

Verder qua hoe dit op de MB ingesteld moet worden heb ik geen flauw idee, zelf heb ik er geen..

Goeie FBL blades kan een hemelsbreed verschil maken wat dolfijnen betreft.
Op mijn Trex 600 nitro had ik er ook in de beginnen last van met de Align blades tot ik Edge FBL 600mm stak en het probleem was opgelost.

Goeie FBL blades kan een hemelsbreed verschil maken wat dolfijnen betreft.
Op mijn Trex 600 nitro had ik er ook in de beginnen last van met de Align blades tot ik Edge FBL 600mm stak en het probleem was opgelost.

+1 voor blades, die kunnen het verschil maken.

Pot 1 moet zeker op een 600 aardig in de plus kunnen, verder toch wat met de pitching up comp spelen

@ Student
De cyclic gain hoger zetten maakte geen verschil.

Op deze heli zitten dezelfde bladen als op mijn eigen Trex 600 ESP en die vliegt er perfect mee.

Ik voel behoorlijke speling in de hoofdas zowel hoog/laag als zijdelings . Hoewel de lagers vernieuwd zijn. De FBL kop is nieuw een heeft totaal geen speling. Wat me opviel de motor pinion/maingear meshing wel erg ruim stond.
Ik kan me alleen niet voorstellen de gearmeshing iets met de elevator wobble te maken heeft.

We gaan die speling eerst maar 's oplossen.

Tot later,

Corné

[QUOTE/]
Wat me opviel de motor pinion/maingear meshing wel erg ruim stond.
Ik kan me alleen niet voorstellen de gearmeshing iets met de elevator wobble te maken heeft.
We gaan die speling eerst maar 's oplossen.
[/QUOTE]

Alleen de gearmeshing opnieuw afgesteld. Deze stond niet te ruim.......maar veel te ruim. De trilling die dat veroorzaakt brengt kennelijk de BeastX van de wijs.

Probleem opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Corné

Opgelost : Trex 600 ESP dolfijnt met BeastX

Even een rectificatie op mijn bericht van 16 sept 2012.

Hier melde ik dat door de gearmeshing goed af te stellen het probleem van dolfijnen oploste
bij de Trex 600 ESP van een vliegmaat.

Dit blijkt achteraf niet juist te zijn. Het probleem bestond kennelijk nog steeds.

Hier volgt de oplossing:
De Heli had 3 (goedkope) Dymond servo's op de swashplate.
Gisteren heeft hij deze vervangen voor 3 x Align DS610.
Vanmorgen alle instellingen van de BeastX gecontroleerd en ingevolgen.

Nu is het probleem dus wel opgelost. Zo strak als een snaar.
Dit wilde ik nog ff kwijt.

Gegroet,

Corné

Laatst bewerkt:
Thx voor de info!
Zo hoort het ook feedback geven bij een oplossing wat niet altijd gebeurt.
succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een heli is altijd een samenspel van een hele partij rammelende en trillende onderdelen, die allemaal op net een ander niveau werken..

Kan best zijn dat diezelfde combo op een ander zijn heli goed werkt, en bij deze heli net niet..
Soms kun je daar weken over sleutelen en bedenken wat het kan zijn voor het opgelost/opgegeven wordt

Iig, prettig te horen dat het toch opgelost is!
Dit is iets dat vind je niet zomaar..

Back