Trex 600 Nitro aftercrash

Beste helipiloten,

Ik heb sinds kort mijn mooie trex heli de grond in geboord tijdens een 3d manouvre. Ik heb alles vernieuwd wat aan vervanging toe was en heb m weer inelkaar gezet.

Hij is weer luchtwaardig.

Zodra ik hem gestart had viel mij iets op namelijk een merkwaardige golvende beweging in de roterende cirkel van de hoofdrotor.

Wie kan mij helpen wat zou dat kunnen zijn??

Nee dat kan haast niet, die had ik al meteen vernieuwd samen met de lagers. Als die krom zou zijn had ie niet eens kunnen vliegen denk ik, want dan zou ie uit balans raken.

Bladspoor, daar zeg jij zoiets he.

Ik ga dat eens controleren, 2 tapejes op de bladtips en dan kun je het meteen zien toch?

Ja en wobbelen of hobbelen dat heeft ie altijd wel iets gedaan, net wat je zegt bij een wat lager toerental. Is dat trouwens normaal of zit er dan iets niet goed.

je zou denken dat het misschien de eerste keer zou zijn nadat je de bladen uit transport stand haalt, maar daar na doet ie dat ook altijd wel iets.

I'll keep you posted greetz,

Mark

Bedoel je dat de hele heli rustig heen en weer gaat? Dan zouden het je dampers kunnen zijn.

Nee, dat doet hij niet Laurens, Dampers heb ik trouwens ook meteen vervangen. Het is echt alleen als de heli op de grond staat en je gaat bukkend naar je rotor kijken, dan zie je een golvende beweging.

Geen idee waar t vandaan komt.

je zou denken dat het misschien de eerste keer zou zijn nadat je de bladen uit transport stand haalt, maar daar na doet ie dat ook altijd wel iets.
Daar zeg jij weer iets, staan je bladhouders niet te strak? Dan is de middelpunt vliedende kracht niet groot genoeg om je bladen te richten en hou je onbalans. Als je bladen zwaar uitklappen uit transportstand, boutje iets losser zetten (kan niet lostrillen want zit als het goed is toch een nyloc-moertje op)

Wobbelen op laag toerental komt vaak voor, ietsje meer toeren en het is weg. Ik heb een pitchtrim ingesteld dan kun je er tijdens het vliegen een beetje mee spelen.

met 1 of 2 verschillende kleuren tape kun je het idd goed zien.

Nee, dat doet hij niet Laurens, Dampers heb ik trouwens ook meteen vervangen. Het is echt alleen als de heli op de grond staat en je gaat bukkend naar je rotor kijken, dan zie je een golvende beweging.

Geen idee waar t vandaan komt.

misschien vergezocht, maar maybe grondresonantie?
[URL="
- Chinook ground resonance - back[/URL]
[URL="
- Helicopter Ground Resonance[/URL]

als ie het alleen maar op de grond doet...:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Kobuzz,

Ik zat zo eens naar dat filmpje te kijken, maar daar schrok ik toch wel van joh, dat dat zomaar kan. Erg indrukwekkend en die uitleg wat ze erbij vertellen, ik kan goed engels lezen en begrijpen, maar daar begreep ik niks van joh hahaha.

Bladhouders nagekeken, niet te strak.
Ik hoop echt dat het bladspoor niet goed is, want dan heb ik de oplossing.
Kan ik nu nog niet testen dat wordt misschien morgen of overmorgen.
T weer zit weer eens niet mee he.:onweer:

Ik kan t niet geloven, want ik heb alle linkjes dezelfde lengte gegeven.
Ja kan misschien toch iets in zitten, je weet t niet he.
Ik ga eerst controleren, dan weten we meer.

:rolleyes::confused:

Een halve graad pitch op 1 blad is al genoeg om redelijk veel bladspoor te veroorzaken. Wat ook uitmaakt is of je bladen perfect recht zijn, dat is vaak niet het geval. Dan heeft de ene ook al wat meer lift dan de ander.

Ja daar heb jij ook een puntje Laurens.

Ik heb mijn heli gebouwd en afstellen heb ik toen door mijn leraar laten doen. Was perfect hoefde ik niks meer aan te doen.
Nu is die hele kop uit elkaar geweest en opnieuw gemonteerd.
Ik heb een testvlucht gemaakt zonder ook maar iets af te stellen, misschien dat er toch iets in de afstelling zit.

Ik heb zo`n vermoeden dat er een lager in een van je bladhouders kapot is, onder belasting gaat hij zwaar lopen of zit er een zwaar punt in. Daardoor krijg je bladspoor bij een bepaalde stand van je pitch.

Ik heb zo`n vermoeden dat er een lager in een van je bladhouders kapot is, onder belasting gaat hij zwaar lopen of zit er een zwaar punt in. Daardoor krijg je bladspoor bij een bepaalde stand van je pitch.

heb je de as vervangen van de bladhouders als die krom is heb je ook bladspoor

Hallo allemaal,

Ik heb m nog niet kunnen testen op bladspoor veel te druk gehad en slecht weer, pfff Nederland he:?.

Ondertussen heb ik mijn Big Airwolf goed kunnen verkopen.
Daarvoor heb ik in de plaats een Trex 700 nitro gekocht.
Mooie heli.

Ik heb trouwens de hele kop vervangen lagers, feathering shaft main shaft bladhouders etc. behalve het rotorhuis, zou t misschien dat kunnen zijn?

hallo allemaal,

Ik heb m op bladspoor getest, daar kwam uit dat er helemaal geen verschil in zat. alle 2 de bladen precies in t zelfde spoor.

Zou t misschien kunnen zijn dat het door de luchtverplaatsing komt???
het golvende beeld bedoel ik hiermee.

ik heb er een paar keer mee gevlogen maar de vlieg eigenschappen laten te wensen over, zeer belabberd.
Als ik een rechte lijn vooruit vlieg en ik trek zijn neus omhoog begint zijn staart zeer zenuwachtig te slaan. Wat is dit nou weer(Gyro heb ik op 35% staan is dat nog te gevoelig????

Verder als ik aant hoveren ben heb ik eens goed gekeken. Wat mij opviel was dat de hele heli erg aant vibreren is. 'T enige wat ik nog niet vervangen heb is t rotorhuis en dat heb ik dus net bestelt. hopen dat t hiermee opgelost is.

Alle reacties zijn welkom.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back