Trex 600 nitro sport, (bouw) tips gevraagd

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hallo allen,

Op het moment ben ik bezig met het rustig opbouwen van mij trex 600 nitro sport,
samen met de align handleidingen en de video's van helifreak (finless) ben ik al
een heel eind gekomen, echter, toch nog een paar kleine uitdagingen.
En aangezien hier zat mensen met kennis zitten, graag jullie tips...

1 - Header tank
Er bestaat wat discussie of je wel of geen header tank moet gebruiken op een trex,
ik ben van mening van wel, maar het design van de trex laat een header tank niet
zo makkelijk toe (vreemde vorm van de hoofdtank)
Hoe hebben jullie dit opgelost?

2 - fuel tube in de tank
Volgens de video's van Finless zijn de meegeleverde brandstof slangen waardeloos, voorzal
de gene in de brandstof tank zelf. Is te dun, slijt te hard, etc.
Maar wat voor ander soort zou ik kunnen nemen, die sterk en flexibel genoeg is, iemand tips
binnen/buiten diameter, merk, winkel?

3 - clunk zonder inkeping
Is het noodzakelijk bij dit type clunk dat er een inkeping in zit? Bestaat de kans dat hij
vacuuum zuigt tegen de wand?

4 - frame
Hoe stevig is het frame, omdat het een niet gegoten frame is en een frame plaat uit vrij veel gaatjes
bestaat, hoe stevig is dit bij een lichte crash? Ik durf het bijna niet te vragen, maar iemand ervaring,
hoe crash bestendig is het frame?

groet

Ido

Laatst bewerkt door een moderator:
1 - Header tank
Ik heb WEL gekozen voor een headertank, waarom?
Persoonlijke voorkeur, geeft me een zekerder gevoel, ietsie langere vliegtijd.

2 - fuel tube in de tank
Ik heb er "hayes clunk-line" inzitten, destijds gekocht bij 4rc.

3 - clunk zonder inkeping
Even een tictoc en hij laat wel weer los :P
Nee ik heb er nog nooit van gehoord.

4 - frame
Ik heb (nog) geen crash gemaakt met de mijne. Ik heb al wel vast de frame-braces gemonteerd. Heb gelezen dat ze bij veel mensen het frame gespaard hebben. Voor dat beetje geld, waarom niet proberen?

Groeten,
Tjerk ;)

Ik ben hem ook aan het bouwen en ga geen headertank gebruiken aangezien ik (nog) geen 3D capaciteiten heb. Ik hoor graag hier in dit topic over hoe de ervaren jongens over dit onderwerp denken. Ik heb in het bouwverslag hier op het forum wel gezien dat iemand een headertank gemonteerd heeft met een u-beugeltje een klein tankje naast de grote tank gemonteerd aan de buitenzijde. Aan de andere kant vraag ik me af of het echt nodig is als Align ze nu eenmaal zonder uitlevert. De trex heeft al wat kleine fabrieks mods ondergaan en mocht het echt een probleem zijn dan was er al wel ruim op geageerd lijkt me. Desalniettemin hou ik het kritisch in de gaten natuurlijk en is wat extra brandstof wellicht ook fijn.

Verder lees ik veel over de tailmod, Hier wordt een extra boutje in de heckrotor bevestiging gemonteerd zodat het niet helemaal afhangt van de klem-bevestiging.

Frame of fuelline doe ik niets aan voorlopig. slangetje ziet er goed uit en laat ik zo maar ik houd het wel in de gaten.

Ik vlieg ook al geruime tijd zonder header tank. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en vlieg toch geregeld 3D.
Voor de rest is alles origineel aan mijn trex. Vette heli, ben er zeer tevreden over :)

success met de jouwe

Bedankt voor al jullie reacties, toch weer leerzaam, andermans meningen.

Verder lees ik veel over de tailmod, Hier wordt een extra boutje in de heckrotor bevestiging gemonteerd zodat het niet helemaal afhangt van de klem-bevestiging.

752447d6336948e68.jpg

Bedoel je dit ding? Bij mij is het plastic gaatje gespleten tijdens het indraaien van de schroef, welkte trouwens geen zelftapper was. Vermoed dat het boutje net iets te groot was voor het gaatje...
Had ook het idee om het gaatje iets uit te boren, langere schroef erin met een borgmoer. Of heeft iemand een betere tip :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee hij bedoeld de tail-case vast zetten aan de staartbuis dmv een extra boutje er dwars door.
Dit gaat alleen op bij de pro versie met de torq tube. Gaatje boren en boutje erdoor. De belt tail-case van de sport gaat nergens heen.

Het is me al op gevallen dat het dicht draaien van
het boutje op de tail unit sterk kan verschillen.
Volledig dicht draaien en of een opening van 2, 3mm kan ook veel verschil maken.

Ik ben inmiddels ook weer wat verder, heb de motor ingebouwd en wacht nu op de servo's.

Heb ook wat forums gelezen over eventuele upgrades

1) Er is een frame versteviger, CF en GF versie, hier een link naar de GF versie:
Link naar de CF versie
Ik heb em maar genomen.

2) Ook lees ik veel over de plastic blade grips, dat ze niet stevig genoeg zullen zijn, maar ik geloof dat align deze inmiddels geupgrade heeft. Is er geen versie schema beschikbaar?

3) Ook lees ik dat de clutch liner niet goed zou zijn (mensen met een gebroken clutch), mensen zetten er een raptor 90 liner in. Heeft iemand hier ervaring mee, of voldoet de Align liner ook goed? Denk als je heli vrij laat pakt, dat dan de liner vervangen moet worden.

Nosmo,

Bladegrips verhaal is al heel oud. De stock plastics doen het prima.
Ik heb ze zelf wel vervangen door alu, zowel op de sport als op de pro.
Dit omdat men het aanraad als je 2000 rpm op de kop wil draaien.

De clutchliner is idd een beetje "wijd" en de koppeling pakt laat.
Mijn sport greep destijds wel veel te laat. Vervolgens heb ik met hulp van heimhelicopters en zijn draaibank een nieuwe liner aangebracht. De pro moet nog zijn maiden maken en heb ik het (nog) niet gedaan omdat er ook mensen zijn die er geen problemen mee hebben. Eerst even kijken wat het gaat doen. R90 liner ligt al klaar.

Groeten,
Tjerk ;)

Back