Trex 600 pro staart beetje onrustig

Beste

De staart van mijn 600 is beetje onrustig
Is het wijs om n upgrade te doen aangezien
Er overal n beetje speling op zit.
Zo ja welke ?

Mvg

waar zit die speling op dan?

En is het ineens begonnen bij de staart?
Of na eventuele aanpassingen?

kan me voorstellen dat materialen op den duur toch gaan slijten en er wellicht inderdaad speling op onderdelen komt.

dat zou best kunnen, maar dat durf ik je niet 100% zeker te zeggen.
Wellicht antwoord er vanavond nog wel iemand met een trex die 't probleem herkent.

bewegen de bladhouders op de as?
dit heb ik ook met mijn helis (trex 450 en 500)

even de bladhouders eraf halen, en de lagers die er in zitten schoonmaken en opnieuw invetten. bij mij waren ze daarna zo goed als spelingsvrij

Bas, zoals ik al zei zou je de kde upgrade moeten doen.
Er zit bij jou gewoon net zoveel speling in als bij iedere align

Check ook of de aansturing stroef gaat

bewegen de bladhouders op de as?
dit heb ik ook met mijn helis (trex 450 en 500)

even de bladhouders eraf halen, en de lagers die er in zitten schoonmaken en opnieuw invetten. bij mij waren ze daarna zo goed als spelingsvrij

Als lagers na invetten "spelingvrij" zijn, dan lijkt dat alleen maar zo: het vet dempt het "tikje" wat je voelt, maar de speling is onveranderd aanwezig.

Invetten helpt soms, maar dat is maar tijdelijk.
Nieuwe lagers is het enige wat écht helpt, en lagers slijten nu eenmaal....

Specifiek de lagers van de hekrotor bladhouders moet je erg mee oppassen met deze truuk, want de slijtage gaat ondertussen door, en de lagers kunnen onder omstandigheden gaan blokkeren tijdens bedrijf, maar dat blokkeren is op de bouwtafel en bij stilstaand systeem onmogelijk te detecteren als er ook taatslagers bij in zitten, hoe hard je ook aan de bladhouders trekt om belasting te simuleren.

Gewoon vervangen, het kost nagenoeg geen drol en het kan je flink geld besparen.

Groet, Bert

align heeft standaard speling in de bladhouders. iig, ik heb er nog niet 1 gezien die standaard daar geen speling had...

Met deze set KDE Direct Performance Tail Upgrade V2 AT550/600/600N/700N-PTU
Komt er een lager bij aan de binnenkant van de bladhouder, waardoor deze meer ondersteuning krijgt, en dus ook bijna al zijn originele speling kwijt is.
Ook ben je dan van de kunststof pieletjes met koper busjes af, die vaak lastig soepel en spelingvrij te krijgen zijn.

Maar als Bas een filmpje neer zou willen zetten met hoe het eruit ziet als je vliegt?
Dat zegt vaak al erg veel over welke kant je uit moet gaan zoeken.
Zowieso throttlecurves in een vlakke lijn zetten, dus in normal bv 0-75-75-75-75..
wel softstart aan in de regelaar.

nut zal het vast hebben, maar of het nodig is?
het origineel voldoet, en werkt goed genoeg. als je daar wat gaat vervangen kun je die altijd nog toepassen.

Degene waar ik net naar linkte, heeft dit: http://www.kdedirect.com/files/AT550-600-700-PTU-V2_Installation_Diagram6.PDF

maar origineel kan zo'n staart ook gewoon goed afgesteld worden..
Als je perse wilt upgraden, ok
maar als je de oorzaak van het onrustige gedrag niet kent, weet je dus ook niet of de upgrade je probleem gaat verhelpen.

1 % gain omlaag in beide modes
Deed al veel.
Dus ik kijk t ff aan.
Enige probleem is nog dat t opstijgen
Niet goed gaat.
Heli is erg onrustig en wil graag om.
De 600 efl met fbl kop van vlieg maatje kan gewoon vol throttle
Stil staan op de grond.
Ik moet direct omhoog anders hou ik m niet.
Beide heli's vstabi

Is er toevallig getrimt op je zender?
subtrim EN normale trim even nakijken...

kijk het even na, beter 3 keer teveel gekeken dan 1 keer te weinig..
een klein dingetje is zo over het hoofd gezien

Als lagers na invetten "spelingvrij" zijn, dan lijkt dat alleen maar zo: het vet dempt het "tikje" wat je voelt, maar de speling is onveranderd aanwezig.

snap ik bert, maar ik zie vaak dat er toch wat vuiligheid op de lagers is gekomen. dat schoonmaken kan wel degelijk wat speling verhelpen. uiteraard moet je ze vervangen als ze echt versleten zijn (of eigenlijk daarvoor al)

snap ik bert, maar ik zie vaak dat er toch wat vuiligheid op de lagers is gekomen. dat schoonmaken kan wel degelijk wat speling verhelpen. uiteraard moet je ze vervangen als ze echt versleten zijn (of eigenlijk daarvoor al)

Ik denk dat jij iets anders voor speling aanziet dan ik....

Niet om flauw te doen: als er al vuil in de kogelbanen zit, maakt dat de speling juist kleiner, en dat schoonmaken maakt dat je de speling dan volop voelt.
Was een oud kogellager maar eens uit met gasolie of remmenreiniger, en je zult er van schrikken hoe rauw dat lager, wat voorheen redelijk aanvoelde, opeens wordt.

Vuil náást de kogelbanen heeft geen enkele invloed op het lager, anders dan dat als het in de kogelbanen terecht komt, dat het lager dan het risico loopt kapot te gaan.

Lagers schoonmaken heeft maar één nut, en dat is dat je de toestand van het lager goed kunt beoordelen. Daarna kun je beslissen of het zin heeft nog vet in dat lager te proppen of dat je het lager vervangen moet. Meer is dat niet....

Groet, Bert

PS: dit is echt niet bedoeld om tegen je te zeiken of zo, maar schoonmaken doet niks voor lagerspeling, en invetten camoufleert alleen maar eventuele speling.

Met rond 200 vluchten heb ik wel wat spelling in mijn T Rex 600 (nitro)
maar dat het hek daardoor onrustig woord? nee,
volgens mij moet dat een andere oorzaak hebben,
b.v. stuurstang gaat niet soepel of servo-tandje afgebroken, of ...

.. en waar beginnen,
ik denk stuurstang, servo, lagers verwisselen ...

suc6, Uwe

Zal vnvnd is proberen of ik n youtube account
Voor elkaar krijg.
Eersr draait de staart n cm of 20 naar links.
En dan wordt net voor de heli loskomt de aileron
Zenuwachtig.

Back