Trex 600E Pro (kx016016t) 12S>6S

Beste medevliegers,

Mijn vriend heeft onlangs een gebruikte(nieuwe) Trex600E aangeschaft en we hebben deze helemaal uit elkaar gehaald en weer netjes opgebouwd zoals het hoort en is klaar voor de re-maiden binnen kort.

Nu is deze heli opgebouwd voor het gebruik van 2x6S lipo's (Edge80HV,MX600 motor en aparte BEC met 2S ontvanger lipo etc)

Nu gaat deze heli als les heli gebruikt worden maar mijn vraag is eigelijk is het ook mogelijk om ipv 12S lipo's te gebruiken om deze in een 6s configuratie te gaan vliegen????
we zullen we deze heli gaan gebruiken PUUR voor de beginselen voor het lessen en zullen dus niet het volle vermogen gaan vragen en alleen gaan hooveren en tzt wel rondvlucht etc etc gaan doen maar dat is pas later als het hooveren lukt...dus mijn vraag is dus eigelijk:

Kan je een 12S setup heli vliegen in een 6S setup ????

Groetjes
Jeroen

Dat ligt aan hoeveel toeren je wil gaan draaien en hoeveel kv de motor is.. zeg op 6s 1000kv en op 12s 500kv.. dus denk ik dat je een veel te hoog toerental gaat draaien en je motor misschien gloeiend heet wordt.. ik zou het niet proberen.. andersom een 6s lipo op een 500kv motor zal problemen geven met het juiste toerental.. het zal gaan draaien maar minder hard.. Zie het als een autolamp... 12v lamp op 24v zal even heel fel branden voor hij stuk gaat en een 24v lamp op een 12v systeem zal de lamp niet zomaar stuk gaan maar hij zal heel zwak blijven branden. Denk ik maar ik weet het niet zeker..

De motor die in de heli zit is de standaard MX600 (510kv)
de gedachte is om les te geven in hooveren en de gewenste headspead zou rond de 1450/1550Rpm wel voldoende zijn in normal flight
Dus vandaar me vraag is het wel noodzakelijk om op 12S te gaan vliegen als het ook met 6S kan??
lipo's heb ik wel liggen (2x6S 5000Mah GensAce 45C)
de regelaar is de laatste CC Edge80HV
Pinion is 13T en hoofdtandwiel is 112T

Gr
Jeroen

noodzakelijk? nee, natuurlijk niet.
2 versies geleden was de trex 600 esp ook als 6S uitgevoerd.
Daarna hebben ze het frame grondig herzien, is is de 12S versie gekomen.
Dus de maat en gewicht heli kan makkelijk met 6s loskomen.

Of je jouw heli als 6S kunt vliegen, moet je even berekenen.
wat zijn je tandwielen. welk toerental gaat je motor draaien op 6S, welk pinion zou je nodig hebben om het goede toerental te krijgen. en is dat motortandwiel verkrijgbaar?

Wat je ook even na moet kijken, is de staart.
Welke verhouding zit daarin.
Ik weet nl van de versie net na de ESP (volgens mij de Pro) dat men deze een aangepaste ratio had gegeven, speciaal om hoge toerentallen op de kop te kunnen draaien.
Logisch gevolg waar velen proefondervindelijk achterkwamen, is dat bij normale en lage toerentallen de staart grote problemen kreeg om het bij te houden.
Ik dacht dat er tegenwoordig weer ombouwsetjes zijn om deze heli's weer geschikt te maken voor normale toerentallen.
Weet ik alleen niet zeker, heb geen grote e heli's ;-)

Qua berekening:
Als ik het goed heb opgepakt:
- 510 kv
- 25,2 volt (6S vol)
- 85% rendement
geeft je 10924,2 Rpm op de motor, volle accu.

- 112 tanden hoofdtandwiel
- 13 tanden motortandwiel
Ratio van 8,6
Geeft 1267,99 Rpm op de kop.

ga je doorvogelen om rond die 1500 te komen, kom je op een 16T motortandwiel uit.
alleen zit je dan bij een lege accu redelijk laag in de toeren. afslag op 3,3 volt per cel hou je 1226 Rpm over.
En waarschijnlijk is je rendement lager dan de 85% die ik heb opgepakt.
17T a 18T zou dan handiger zijn. het teveel aan toeren kun je dan met je throttle curve omlaag brengen.
Tot nu toe had ik alles met 100% gas berekent..

op een kv van 1000 kom je met een 10T tandwiel redelijk netjes weg.

Bedankt @student voor je duidelijke uitleg....

We gaan eens denken

(ik heb zelf trouwens zo'n 600Esp op 6S)en idd die draaid behoorlijk hoog toerig waardoor de staart het af en toe niet bij kan houden(zou ook aan de Vstabi kunnen liggen of tail servo),ook daar heb ik andere vertanding opgezet om een beter rendement uit de heli te krijgen.

we gaan eens denken wat we met deze 600Pro heli gaan doen wss toch gewoon op 12S vliegen om het veranderen van vertanding te voorkomen want hij is gemaakt idd voor 12S ook met staart tandwielen e.d. om een hoog toerental te draaien.en heb zat accus om te vliegen
(vliegen zoals ie gemaakt is alleen met een iets lager hoofdrotor toerental)

Bedankt voor jullie imput..

Jeroen

de heli zou zeker te vliegen zijn met 6s, ging vroega ook,
maar om mijn gedachten erbij te gooien:

zou ik een les-heli gebruiken, wil ik toch wat reserve over hebben,
als het toch maar (bijna) mis gaat

gr. Uwe

de heli zou zeker te vliegen zijn met 6s, ging vroega ook,
maar om mijn gedachten erbij te gooien:

zou ik een les-heli gebruiken, wil ik toch wat reserve over hebben,
als het toch maar (bijna) mis gaat

gr. Uwe

dat klopt ook weer Uwe maar volgens de berekening qua tandwielen e.d. draaid deze iets te langzaam op de kop met 6s.
vermogen is er wss zat om op 6s te vliegen en heb ten allertijde een aardige overcorectie met mijn futaba master zender dus daar maak ik me niet druk om.

het ging er mij alleen om ofdat het wel rendabel genoeg was om de 12s setup te vliegen in een 6s setup...
maar denk dat student mij wel het antwoord heb gegeven.....

De Pro is het eigenlijk niet te doen. als ik mij niet vergis, is die gemaakt voor 2500 rpm op de kop.
Bij de "standaard" kop-staart verhouding zou de staartrotor dan toch wel wat kritisch worden. in de vorm van dat hij teveel toeren krijgt

Ga jij die heli op 1500 rpm laten vliegen, krijg je een staart die bijna geen kracht heeft.
als hij de heli al recht kan houden.

De ESP is dan weer van een iets andere generatie.
Die zou ontworpen moeten zijn voor 1900 a 2000 rpm, daar zou qua kop en staart het maximale vliegplezier moeten zitten.
net als bij de nitro heli's.
Mijn nitro heli heb ik al eens op 1500 laten vliegen, dit kan.. Houd niet echt over als je 1900 rpm gewend bent.. maar kan ;-)
Staart zou het bij moeten houden. dat hij op 1500 een beetje zompig wordt is niet zo heel erg raar natuurlijk. Eventueel een tik grotere staartbladen monteren om de staart toch wat meer "oempf" te geven
maar op een "normaal" toerental zou de staart gewoon strak moeten zijn van die ESP...

speling, stroeve puntjes gecheckt?
Kijk voor de grap eens wat de staart exact doet.
Bij mijn Nitro 600 viel me op een gegeven moment op dat de staart bij een climbout iets tegen het koppel in wegdraaide.
wat apart is, aangezien ene staart normaal juist met het koppel mee wegdraait bij flink vermogen vragen..
Bleek dat er in de Vstab een parameter zit, die dit regelt. soort revo, een precompensatie.
Ik heb de uitgebreide software erop nu, daar kun je best een hoop uithalen als er fouten of problemen zijn.

@student,

Mijn heli's zijn idd allemaal strak alleen de 600ESP die heeft idd ook last van de Precomp van de Vstabi en daar was ik nog mee bezig;).(maarja niet echt het lekkere weer om te testen hahah)
Verder draaid mijn 600N en 600ESP ook wel op 1480rpm op de kop en is goed te doen met lessen (is trouwens een FBL versie) maar lekkerder is natuurlijk rond de 1750 of meer..

Speling e.d. zitten er niet op en de heli's zijn tiptop in orde (de mijne dan) maar dwalen een beetje af met de vraag stelling..

We gaan gewoon de 600E Flybar type op 12S vliegen,zodat we niets aan de vertanding e.d. moeten doen en zal het toerental naar beneden halen om te kijken hoe ie het lekkerst vliegt straks met lessen met deze heli

Back