trex 600n - probleem met koppeling?

vanmorgen stond ik op het vliegveldje, de trex 600n alvast gestart en klaar om te vertrekken. Ik geef gas maar de motor draait veel te veel toeren en de bladen draaien wel maar heel traag?? Precies of de koppeling maar half aanpakt.

Daarna nog eens opnieuw geprobeerd maar weer hetzelfde.

Vanmiddag heb ik de koppeling eens bekeken en die ziet er nog gezond uit, clutch liner is ook niet afgesleten dus ik begrijp niet wat het probleem precies is.

Iemand een idee?

Draait de clutch wel snel?
Misschien iets wat blijft hangen door de kou.
One-way bearing op de hoofdas bijvooreeld.
Geef eens gas terwijl je de kop vast houdt.
Draait de koppeling dan wel?
En het hoofdtandwiel?

Als je koppeling slipt kun je dit ook testen door eerst de heli binnen op te warmen.
Dan starten en kijk wat dan het resultaat is.
Misschien is de liner te koud/te glad geworden door de kou.

Ik heb al hier en daar gelezen dat er vrij veel speling tussen de kopeling en liner zit. Ik heb al gelezen dat vele mensen de liner vervangen door deze van een 90size heli en dan geen problemen meer hebben.

Ik zeg wel 'ik heb al gelezen'
heb er geen ervaring mee, mijn eerste t-rex is nog onderweg van taiwan :p

@ WRobijns: bij gas geven als ik de rotorkop vasthoud, dan voel je de motor even trekken aan de kop, daarna geen weerstand meer terwijl de motor ferm optoert. Ik heb er niet op gelet of de maingear op dat moment meedraait...
Een kleine bedenking: een tijdje geleden was ik aan het hoveren, governor stond uit, opeens sloeg de motor precies op hol, throttle hold aan en snel geland. Direct daarna weer getest maar toen geen problemen meer. Misschien is het dus toch die autorotation gear op de hoofdas die soms eens doorslaat??

@ frans laurijssen: daar heb ik ook over gedacht, maar dan zouden de bladen niet de juiste kant op gedraaid hebben (hetgeen wel het geval was - ze draaiden in de juiste richting, zij het wel veel te traag)

@ tim--coop: ik heb dit ook al gehoord. Misschien toch eens proberen met die R90 liner. Maar ben niet zeker dat het probleem daar zit

Hoi,

Ik denk idd ook aan de liner , of de afstelling motor-koppeling die niet in een lijn staat .
Of zit de hele handel niet goed vastgezet op de motor ?
Als de one-way kapot is , loopt hij niet meer vrij . Dooeslippen van de one-way bij de T-rex hen ik nog nooit gehoord of gelezen , zowel bij de E als N .
Een tip nog : koop de alu lagerhouders voor de hoofdas , dit scheeld veel mbt het slijten van de one-way ! .

Henk

toch alvast even nieuwe clutch liner besteld (R90)

eens zien wat dat gaat geven

ik hou jullie op de hoogte

ok, intussen de R90 clutchliner geinstalleerd, het is een heel verschil
je voelt de koppeling nu al een beetje pakken op stationair toerental
waar ik vroeger meer dan 1/4 stick gas moest geven.. gebeurt dat nu vrijwel direct.

Back