Trex 700 Gasser met generator

6c0b147bed50750077da0226f4b8fee8.jpg


Hallo,

Ik ben niet nieuw op dit forum maar tot nu toe was ik altijd passief en heb ik alleen maar de forums gelezen, daar wil ik nu verandering in brengen.
Na enkele jaren alleen elektro heli's te hebben gevlogen ben ik sinds dit jaar helemaal overgestapt op benzine!
M'n Trex 550E heb ik de deur uitgedaan, m'n Trex 700E gestript, de elektro aandrijving verkocht en een Zenoah G260 PUH gekocht.
Heb daarmee wel wat power in moeten leveren ten opzichte van de standaard 12S aangedreven 700E maar aangezien ik toch geen die-hard 3D vlieger ben geniet ik nu vooral van de langere vliegtijd van een Gasser.
Totdat het eerste probleem kwam: de ontvanger-accu bleek de zwakste schakel en raakte (te) snel leeg.
Toen las ik op verschillende fora dat er al Gasser piloten waren met een onboard generator, dat moest ik ook hebben!
Vooral omdat ik voornamelijk "wildvlieger" ben kan ik niet zomaar overal even een accu opladen.
Maar om nou voor 200$ zo'n systeem te bestellen via internet vond ik te duur dus heb het zelf gemaakt.
Na enig rekenwerk via Ali-express en Conrad de benodigde onderdelen besteld en alles tot een werkend geheel gesoldeerd.
Ik ben nog steeds in de prototype fase maar het werkt, de voltage output van de generator is regelbaar en de generator levert voldoende power om heel de elektronica te voeden én de accu op te laden. Dat alles voor nog geen 30€ aan onderdelen, inclusief accu.
Dus nu hoef ik nooit meer eraan te denken om de ontvanger accu op te laden (is een NiMH accu, dus die loopt leeg als je 'm niet gebruikt), of bang te zijn dat ie weer eens te snel leeg is, gewoon benzine tanken en de zender opladen en gaan. Die zender-accu houdt het een hele dag vol en met een 2 liter benzine-kannetje ben ik ook wel even zoet!
Foto's van het generator systeem volgen nog maar dit wilde ik alvast kwijt.

Flyingfloris
 
COOL!:worship::thumbsup:

Check de boel goed, dat er niet iets per ongeluk mis kan gaan, en ik weet niet of je telemetrie hebt, maar ik zou in elk geval een alarm op de laadspanning proberen te creëren.

Ben benieuwd naar de foto's en het electrisch schema wat je gebruikt hebt.
 
ik ben ook ernstig benieuwd naar de onderdelen...

bijvoorbeeld, hoeveel kan de generator leveren?
wat voor vermogen vraagt hij van de motor (in hoeverre merk je dat het ding aan het werk is)
 
Hi,

Het systeem werkt in principe heel simpel met een 1000kv brushless outrunner (5€ bij Ali-expres) als dynamo, een rectifier van diodes die de 3 fase wisselspanning mbv een flinke condensator omvormen tot een redelijk vlakke gelijkspanning (afhankelijk van toerental krijg ik daar tussen de 8,5 á 11,5 Volt uit), een standaard regelbare voltage regulator met 3A output en wat condensators en een variabele weerstand zodat ik de output voltage kan regelen. Bij gemiddeld 10V uit de dynamo levert de regulator maximaal 8V door de verliezen van de regulator en de beschermende diode die de stroom niet van de accu terug in de regulator laat stromen.
Ik heb de regelaar nu zo ingesteld dat ie altijd 6V levert, dat blijkt genoeg om het hele systeem van stroom te voorzien én de accu heel langzaam oplaadt.
De brushless outrunner is zo klein en draait zo licht dat de Zenoah daar geen merkbare last van ondervindt.
Ik heb inderdaad telemetrie en daarmee zie ik nu wat de spanning van het systeem is en op de ontvanger.
Op een kleine digitale voltmeter op de tailboom zie ik nog eens wat het voltage is.
Zoals gezegd is het pas de prototype fase maar tot nu toe werkt het prima.
Het printplaatje van de regulator heb ik ingegoten in hitte bestendige siliconen kit, om de trillingen van de Zenoah enigszins op te vangen zodat alle componenten ook op de printplaat blijven zitten [emoji1].

Flyingfloris78
d5c4d19c9482b3334b88704039711e52.jpg
e1f58e4cc38890f372ad7a01530a63d5.jpg
fb1b8e4606abba9bb05e14b0aac0db05.jpg
569f05c5d247e5bdb0c99951a5221205.jpg
23636051d9de17d4d8d03ebcea2df73a.jpg
 
En die 2300 mAh is de enige accu die er in het model zit? :eek: :eek: :eek:

Ik snap dat je een dynamo hebt, maar die accu is toch je back-up als er iets mis gaat....
De capaciteit is het probleem niet, maar de belastbaarheid als dat accu-tje het opeens alleen moet doen, zou mij persoonlijk wel wat zorgen baren:
Ik had (met precies hetzelfde accu-tje) al de indruk zo nu en dan een brown-out te hebben, met een Raptor 30 en vier digitale servo's (S3152)....

Verder vind ik het een geweldig project.... Helemaal top!
 
Hi,

Daar heb ik ook al aan gedacht, heb ook al erover gelezen dat deze NiMH accu's niet zoveel belast kunnen worden.
Ben op zoek naar een betere, deze was eigenlijk ook als prototype gedacht.
In het begin wilde ik sowieso eigenlijk eerst een Lipo eraan hangen maar daarvoor is het laadcircuit weer te ingewikkeld met teveel componenten die los kunnen trillen of kapot kunnen gaan.
Zodra het systeem draait heb ik ongeveer 5,4V, het telemetrie display heb ik altijd open en daar kijk ik regelmatig op om te zien of ik een voltage drop heb, dan weet ik dat de regulator niet meer werkt..
Niet feilloos maar voor nu in orde
 
Dat van die LiPo kan ik begrijpen. Zou ik ook liever niet doen in jouw plaats. Maar er zijn wel vergelijkbare NiMH cellen (in sub-C formaat meestal) die wél voldoende belasting verdragen...

Als je een betere detectie wilt hebben, zet je een heel lage weerstand (kwart Ohm of zo) in het laadcircuit, en meet je de spanning daarover. Is de waarde nul, dan word er niet geladen....
Die alarmering is onafhankelijk van de accuspanning, want hij zou het stroomverbruik van de boordinstallatie al ruimschoots moeten zien.
Je zou dan na het starten en optoeren, als de dynamo op spanning komt het "laad alarm" weg moeten zien gaan, net als bij een auto, en het moet terugkomen na het vliegen bij het aftoeren, als de dynamo zijn spanning verliest. Je weet dan ook dat je laadalarm werkt, EN je hoeft niet na te denken over "welke waarde zie ik?" en dan zelf de conclusie moeten trekken of alles OK is of niet.
Ik weet niet of je zender met alarmsignalen overweg kan, maar zelfs indien niet, dan nog is een NUL makkelijker af te lezen dan "een waarde X"
 
Laatst bewerkt:
Hi Brutus,

Dank voor je tip, dit ga ik zeker bekijken!
Is toch wel een veiliger idee als er iets meer bewaakt wordt voordat heel de heli na zoveel moeite uit de lucht komt vallen omdat ie geen spanning meer heeft/krijgt.

Flyingfloris
 
Aangezien je blijkbaar met electronica overweg kunt: als je telemetrie dat kleine spanningkje niet of niet voldoende nauwkeurig kan meten, kun je ook proberen dat spanninkje een transistor o.i.d. aan te laten sturen om het te versterken, zodat je er een logische 0 of 1 uit krijgt...

Vraag me alleen niet hoe dat moet....
 
980b0aae192aa112f78c7bd3b3d8d9e8.jpg

Na maanden van stilte wil ik jullie even vertellen wat er in de tussentijd allemaal is gebeurd.
De voorspelde problemen met eventuele stroomuitvallen zijn waarheid geworden, gelukkig zonder grote ongelukken.
Na een brown-out waarbij ik de heli nog op de grond heb kunnen krijgen met alleen een kapotte landing gear, een kromme tailboom en de bekende kapotte rotorbladen heb ik besloten om het hele generator verhaal te vergeten en gewoon een dikke ontvangeraccu te kopen om zodoende ook lang genoeg vliegplezier te kunnen hebben.
Tevens besloot ik te doen wat ik eigenlijk meteen met de benzine conversie al wilde doen.
Ik heb de kerstman(vrouw) gevraagd of ik braaf genoeg was geweest voor een 3 blads main en tail rotor kop, en jawel deze vond ik onder de kerstboom [emoji4].
Ook tevens een andere carburateur met ingebouwde choke voor bij de sportluchtfilter, dit start wel een stuk makkelijker.
Ik heb nog geen kans gehad om te gaan proberen hoe dit vliegt omdat het of te koud of te nat of te druk op het werk was, soms zelfs alles tegelijk.
Maar het kriebelt wel want persoonlijk vind ik de heli er wel super uitzien!
De generator was een leuk project maar dit vind ik toch een iets veiligere manier om verder te kunnen blijven vliegen!

Groeten Floris
 
Hallo Floris welke bladen heb je er nu op zitten, en heb je de staart ook verlengd?.
Ziet er goed uit verder.
Groetjes René
 
Hallo René,

De bladen zijn gewoon de standaard align bladen (690mm en 105mm) die voor deze drieblads kop worden aanbevolen (te koop per 3), zowel voor de main als tail rotor.
Ik heb heel even overwogen om de staart te verlengen naar 800 maar ik vind dat ie dan veel te dun en iel eruit ziet.
En die 3 blads staartrotor heeft genoeg heading lock capability dus daar hoef ik het ook niet voor te doen, zelfs nu ik met het toerental van de rotor ook naar beneden kan, aanbevolen headspeed voor deze kop is max. 2000 rpm. En dan draait de Zenoah mooi 12.860 toeren, wat weer bijna max. power is (13000 rpm).
 
Hallo Floris, welke koppeling heb jij zitten ? Is dat nog de standaard trex koppeling?
Ikzelf heb nog de standaard koppeling zitten op mijn gasser maar de liner (frictie materiaal in de plastic behuizing) die erin zit gaat zo snel stuk....
mvg
 
Hi Crosshelicopterke,

Nee, dit is een conversion kit van Centuryheli. Daarbij zit een grotere, zwaardere koppeling, tot nu toe vlieg ik nog steeds met de originele liner.

Groeten
 
an sich ook niet zo gek..
de align koppeling is gemaakt op de nitro motor, en die nitro motor zal tussen de 12000 en 17000 toeren vliegen..
een benzine motor die boven de 10.000 toeren gaat, is al vrij bijzonder.
waarschijnlijk zit die op de 8.000 toeren of zoiets?

je hebt waarschijnlijk niet zozeer een zwaardere koppeling nodig, maar wel eentje die eerder open gaat.
of eerder aangrijpt.
Misschien dikker liner materiaal?
of inderdaad een ander merk/type koppeling..
 
Hi Student,

Wat betreft de koppeling heb je gelijk, de standaard align koppeling is voor een Nitro.
Wat betreft toerental moet ik je verbeteren.
Volgens de specs van Zenoah, geeft de originele, onbewerkte G260PUH (die in m’n heli zit) max. power bij 13000 toeren.
Omdat de 3-blads rotorkop maar 2000 rpm mag draaien heb ik mijn idle-up 2 op 1950 rpm gezet, dit geeft bij een 1:6,43 overbrenging ongeveer 12.500 rpm op de Zenoah.
Om wat zuiniger te vliegen en de levensduur te verlengen staat idle-up 1 op 1750 rpm, scheelt toch weer 2-3 minuten met een volle tank.
De koppeling grijpt aan rond de 8000 toeren van de motor, 1200 van de rotor.

Groeten
 
ik weet de toeren van een 700 maat niet volledig uit mijn hoofd ;-)
13.000 rpm is aardig wat voor een benzine tuf van dat formaat trouwens..

aangezien dat toch aardig in dezelfde toerenregio van de methanol motor zit, zal de originele koppeling niet zo best tegen het wat grovere loopgedrag kunnen..
 
de mijne gaat straks op 13.000/14.500 volgens opgave draaien maarja is ook een tuned 30CC Special Edition van Zenoah (TRM VX300SE)
Hier zit ook een speciale Zenoah (2klauw) koppeling op om de kracht aan te kunnen
alles staat in een Trex 700 ombouw van HeliXHeli
Verder heb ik goede ervaringen met Linx koppelingen als vervanger voor de standaard align koppelingen(deze is speciaal te verkrijgen als vervanger voor benzine motoren)
20151007_124117.jpg
IMG_0405.JPG
IMG_0402.JPG
 
Ziet er wel strak uit die rode engine cover. Zou mooi staan bij m’n 3 blads rotorkop [emoji1]
Helaas passen bij mij alleen PUH motoren erin, misschien maar eens kijken naar een grotere cilinder.
Ik ben ook bezig met een nieuw projectje, foto’s volgen snel....
 
Back
Top