Trex draait enkel linksom, rechtsom wil ie niet!?

• Topicstarter Topicstarter Nillfist
  • Startdatum Startdatum
N

Nillfist

Guest
Hallo,

ik heb een probleem, ik krijg mijn staartrotor niet zo afgesteld dat mijn Trex de neus naar rechts draait... Het uiterste rechts zorgt dat ie stilstaat, en als ik gas vast houd maar de rudder loslaat draait ie gestaag tegen de klok in. Ik kan niets vinden en geloof telkens dat ik mesjogge word maar toch begin ik dan weer opnieuw te pielen... Dan zoek ik het weer in de gyro en dan weer in de mechaniek... Het idiote hier is dat ie het vanochtend vroeg nog wel naar behoren stuurde..!

En net met het mooie weer nu zo'n onbevattelijk probleem!

Wie weet er iets!?

Heb je al eens naar de stand van je servo uitslag gekeken? Het lijkt erop alsof hij niet voldoende uitslag heeft om tegen te sturen. 1 tandje verder zetten??

Kun je misschien wat meer informatie geven?

Wat voor gyro is het?
Deed hij het eerst wel goed?
Wanneer gebeurt het precies?

Cheers,

Richard

zou ook nog kunnen dat de pully slipt, ik bedoel deze:

hs1013-1[1].jpg

kijk eens of je de hoofdrotor kan draaien wanneer de staarrotor vast gehouden wordt.

De stand van mijn servo's? Ja, die heb ik een tandje verder geprobeerd... Het gaat overigens over een GY401, en hoe het precies gebeurt is -oftewel mis ging: dat weet ik dus niet, ik heb een beetje crashschade verholpen, mixing arm, en toen ik hem proberen wilde gaf ie geen rechtsom meer... Toen heb ik wat te wild een aantal dingen door elkaar gedaan, zoals 3x heen en weer binnen een seconde, de esc setup doorlopen, mijn servo uitslag verandert en ook mijn gain enzo... Ik heb trouwens een MX-12 zender...
Maar nochthans stond naar mijn idee alles weer okay maar niets...

Wel een pluspuntje: ik heb net de gyro weggelaten dus mijn staartservo op kanaal 4(/gyro) direct aangesloten en met hoog toerental kan ik waarachtig langzaam rechtsom draaien... Maar dan gaat ie wel bijna de lucht in zo hard moet ie draaien, en dan moet ik linksom draaien(wat ie zo graag doet), extreem dicht knijpen wil het in evenwicht zijn. Qua links/rechts draaien bedoel ik.
En of maar het draaien ging zoveel vlotter, het lijkt wel of ik een stukje tailshaft tekort kom aan de frame zijde...

Ik heb de nijging om het kogellinkje korter te snijden zodat ie 'm wat strakker kan aanhijsen! Maar ik heb dit probleem al eens eerder precies andersom gehad: toen kwam het armpje niet ver genoeg naar buiten en dacht ik het op te kunnen lossen dmv de korte kogellinkjes te vervangen met de langere. Dit werkt dus niet echt uiteindelijk...

Tja hoe is het toen goedgekomen? Nou, teneinde raad heb ik Finless Bob's aanwijzingen opgevolgd wat betreft de GY401 setup en ineens, plof, werkte het. Links en rechts.

Dat heb ik echter wel al geprobeerd, die manier...

Voorlopig ga ik mijn beestje dan maar in proberen te stellen met een langzame draai? Of er moest ineens erg snel een oplossing op de proppen komen, daar hoop ik op natuurlijk...!

Eh ja daar heb ik op gelet, op dat slippen van die ehm pulley (goedgeschreven?) en dat doet ie niet. Wel okay dus...

Kijk eens naar de spoed van de heckrotorbladen. Zonder de motor aan te zetten de heck-stuurknuppels naar de uiterste stand bewegen. In de uiterste standen gezien hoeveel graden spoed schat je dat dan de bladen staan ?

zou ook nog kunnen dat de pully slipt, ik bedoel deze:
url][1].jpg

kijk eens of je de hoofdrotor kan draaien wanneer de staarrotor vast gehouden wordt.

Dat is een goede idd.
Na mijn crash had ik hem ook weer helemaal opgebouwd. FF proberen te hoveren, draait ineens mijn staart weg.. Tegen sturen hielp wel iets, maar niet genoeg. Heli kan dus niet meer rechtsom draaien. Oftewel, de staart krijg niet genoeg kracht.

FF testen, hoofdrotor vasthouden en voorzichtig proberen de staartrotor te draaien. Ja hoor! Die draaide gewoon mee.
Bleek dat de pulley op de staartrotoras slipte. Die vastgezet, maar nog hetzelfde beeld. Bleek dat die bovenstaande pully ook slipte... Allebij vast gezet en nu vliegt ie weer heerlijk :)

Oei oei dat is een boel werk, maarja hij moet toch vliegen dus ik ga me maar weer eens aan Sietse vasthouden... Het kan namelijk haast niets anders zijn als zoiets... Want die staartveren, bladen bedoel ik, krijg ik met geen mogelijkheid verder in de hoek. Wel gek hoor want ik heb mischien in totaal 1, zeg 1 1/2 vlieguren maximaal achter de rug...

Wel heb ik de staartpully vervangen reeds en daar zat wel behoorlijk speling op.

Och mijn god!! Ik heb dat onderdeel helemaal niet!! DRAMA!

Heb je misschien te veel pitch met een te laag toerental? In dat geval draait de staartrotor niet snel genoeg. Door de hoge pitch moet de motor veel kracht leveren tijdens lage toeren. Omdat de motor zich afzet t.o.v. de helicopter zelf, onstaat er een grote draaikracht op de heli. De staartrotor kan daar niet tegenop tijdens lage toeren.

Je kunt eenvoudig testen of de pully`s slippen door de rotor vast te houden en wat kracht (geen domme kracht) uit te oefenen op de staartrotor door die te draaien.

Bedankt voor de vele reacties, ik ben er uit! Alle eer naar Bigbird want ik draaide idd een te laag toerental met te hoge pitch..!
Op een dag zal ik geen beginner meer zijn zal ik maar zeggen..!

om zeker te zijn of alles goed staat afgesteld. Moet de de gyro (401) van heading hold halen. Daarna moet je heli bij alle toerentallen recht blijven hangen (mag dus niet wegdraaien) zolang hij wegdraaid moet je de hekrotor stand aanpassen tot dit niet meer gebeurt. Daarna is ie goed afgesteld en kan je de evt heading hold weer aan zetten.

Back