Trex onstabiel bij grotere hoogte?

• Topicstarter Topicstarter Lainke
  • Startdatum Startdatum
L

Lainke

Guest
Hallo,

Vandaag mijn trex terug de lucht in gelaten na wat glitchproblemen.. maar die zijn nu van de baan. Geen enkele glitch meer te bespeuren, heb ook wat cruciale onderdelen vervangen door aluminium upgrade parts om de speling te verminder op mijn pitch.

Maar nu iets anders... mijn trex is een zeer stabiele heli bij het hoveren maar nu wil ik al enkele keren wat hoger vliegen om wat te oefenen en daarbij de meer speelruimte te hebben als het mis zou gaan, maar telkens als ik wat hoger ga (+/- 5 meter) dan begint de heli onstabiel te worden, heeft niet met glitches te maken maar meer met turbulentie denk ik.

Het was vandaag windstil buiten dus daar kan het niet aan liggen.

Setup:

Align Trex 450XL CDE
Align 430L 4050kv
335 mm Woodies blades

Ik vlieg met een 11T pinion op 70% throttle op 3 cellen 2000mha.

Wie weet raad?

Hoi hoi,

Waarschijnlijk ligt dit niet aan de hoogt, maar meer aan het "op en neer gaan" van je heli. Omdat hij op hoogt zit, kan je niet goed zien of je hem exact op die hoogt houdt.
Als je een heli vanuit hoogt uit een hoover iets laat zakken begint ie altijd wat vreemd "te zoeken". Hij Vliegt dan wat in kleine cirkel o.i.d. (ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen).

Ik heb (had) dat net zo. Je leert vanzelf ook daar de heli stabieler te hooveren als je het maar wat vaker doet.

Met een T-rex is dat ook weer iets lastiger als met een grotere heli.

Gr.A.

Als je een heli vanuit hoogt uit een hoover iets laat zakken begint ie altijd wat vreemd "te zoeken". Hij Vliegt dan wat in kleine cirkel o.i.d. (ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen).

Wat jij bedoelt heb ik volgens mij extreem met mijn fp'tje nu. Dat noem ik Rodeo-en :D. Maar bij die komt het omdat je de het toerental moet verminderen om omlaag te komen. Bij een CP hoeft dat toch niet? Of heb je hem nog als FP geprogrammeert staan?
(was ik eigenlijk van plan voor de 1e vluchten met de T-Rex)

Het is precies zoals Aaalie zegt, een oriëntatie probleem dus. Door flink te oefenen krijg je het op een gegeven moment wel door.

Effuh een andere vraag ???
Hoe heb je het 'glitchen; weg gekregen ???
Ik word er helemaal waus van , ik zit er sterk over te denken om dat pestding weer weg te doen en wat anders te nemen !!

sietse zei:
Bij een CP hoeft dat toch niet? Of heb je hem nog als FP geprogrammeert staan?
(was ik eigenlijk van plan voor de 1e vluchten met de T-Rex)

Ik weet niet of dat bij een CP voorkomen kan worden, maar zelfs de Logo doet dat ook. En ik vlieg (vloog) vaak met de governorfunctie op de regelaar (exact hetzelfde toerental).

Ik zou toch de pitch gebruiken om te vliegen, en niet eerst als FP gaan vliegen. Door de hoge bladsnelheid zal hij te traag reageren op "pitch" (zeg maar gas) commando's.

Gr.A.

Dus dit "rodeo" verschijnsel is normaal... een beetje oefen nog dus. Zelf vlieg ik dus niet met een FP instelling, thottle staat over de hele lijn op 70% hier met een -3 / +10 graden pitch momenteel. Met men governer functie heb ik nog niet gevlogen.. dat staat wel op men quark 33 regelaar maar voorlopig nog niet ingeschakeld.

@ EDDIE: Glitches heb ik weggekregen door alle elektronica eruit te halen en vanaf nul terug te beginnen en alles mooi te plaatsen zoals het hoort. Regelaar vooraan, ferrietring tussen regelaar en ontvanger. Alle kabel langs 1 kant laten lopen en langs de andere kant enkel de antenne, er loopt geen enkele voedingskabel meer langs men ontvanger, enkel die er horen te zijn om aan te sluiten. Alles zo ver mogelijk van de ontvanger weg zetten dus.

Op grotere hoogt is er altijd meer wind dan op de grond. Dus is het winstil beneden, dan kan er best wat wind zijn op grote hoogte. 70% head speeds is toch redeijk aan de lage kant, zeker met wind. Door je headspeed te vergroten wordt ie minder gevoeling voor wind.

Het rodeo rijden kan dus komen door een wind stroom. Een lucht stroom langs de heli bladen zorgt ervoor dat de heli gaat stijgen. Wil je dit corrigeren dan zul je dus weer gas moeten afnemen. Dit zou misschien dan leiden tot op en neer gaande heli.

Probeer je throttle te verhogen naar zo'n 80 a 85 procent en kijk of je meer controle hebt over de heli met deze instelling.

Dat oriëntatieprobleem wat aaalie zegt lijkt me ook een goeie idd.

Normaal kijk je van bovenaf/ vanaf de zijkant naar die grote draaiende plaat. Dat is dus altijd dat draaiende vlak + de horizon. Als je op 5 meter zit, heb je dat ineens niet meer. Je ziet dus veel slechter in welke stand hij staat, hierdoor kan het zijn dat je elke keer een klein stukje te laat ben met tegensturen. Net zoals de meeste in het begin op ooghoogte hoveren. Dan is het gewoon oefenen idd.

[zeikmodus]
Mrtjen zei:
70% head speeds is toch redeijk aan de lage kant, zeker met wind.

Dus als iemand zegt "ik vlieg met 70%" dan weet jij hoeveel toeren dat is?¿ :) Knap!! :D

Ik snap zowiezo niet dat mensen met procenten gooien.. Dat zegt namelijk geen ene malle moer :) Toerentellertje kopen/regelen en meten! Meten is weten! ;)

(UITDAGING: Mijn zendertje zegt 45%.. Dan mag jij mij gaan vertellen hoeveel toertjes ik draai :D )

[/zeikmodus]

En dat wiebelen op hoogte.. Is gewoon gewenning.. Trouwens als het je alleen overkomt bij hoveren... Is de oplossing gewoon rond te gaan vliegen :P :D Na een paar x word het normaal en ga je er gewoon vanzelf op reageren zoals je nu waarschijnlijk ook doe als je op oog hoogte hangt :) Alles komt goed! ;)

Ik heb altijd horen zeggen dat een motor het efficientste draait aan 80% throttle, dus wat hoger mag ik zeker wel gaan, maar het probleem zit hem dat ik op een 11T zit met 4050kv motor, dus toerental ligt redelijk hoog hierdoor.

Zal vanavond al shet windstil is eens proberen de thottle wat hoger te zetten en te kijken wat die dan doet.

Back