Trex xl cde mod

• Topicstarter Topicstarter David Wielemaker
  • Startdatum Startdatum
D

David Wielemaker

Guest
Bij de trex xl cde wordt de swashplate aangestuurd door 3 servo's die helemaal vooraan de heli zitten, bij de voorste 2 punten zit dit wel netjes maar het achterste punt van de swash wordt aangestuurd via een ingewikkeld systeem dat maar gedeeltelijk gelagerd is.
Bij mij gaf dit zoveel weerstand dat m'n servo niet fatsoenlijk meer bewoog, met wat schuren en oliën verbeterde het probleem wel iets maar niet genoeg.
Waarom zit die servo niet gewoon direct onder de swash??
Nouja dan doen we het zelf maar... 8)
De servo arm moet dan wel redelijk lang zijn en aangezien ik geen lange servo-arm had liggen maar eentje verlengd:
trexmod3.jpg

Dan het gat waar de servo in komt dremelen:
trexmod1.jpg

Plankje waar de schroef in gaat vastlijmen en servo erin:
trexmod2.jpg

En het vakje waar eerst de servo in zat weghalen:
trexmod4.jpg

Even aansluiten met een ballinkje dat nog over is en klaar is de nieuwe trex xl cde.
Alles loopt nu perfect geen speling en supersmooth en dat terwijl het bijna niets kost.

Zeer inovatief! (oid)

Ziet er goed uit!
En werkt het ook net zo goed als dat het plan is?
Heb je al een test vlucht gemaakt?

Ik wil niet lullig doen maar dit ziet er juist slecht uit.
De servo-arm is veel te lang, de uitslag zul je ver terug moeten schroeven voor zowel nick als pitch, dit heeft weer als gevolg veel interactie, zie http://www.rchelicopterweb.com/Setup/SetupElements/CCPM.htm.
De manier waarop je de servo-arm verlengt hebt is ook niet je van het. Het deel wat eraan geschroefd zit kan zo roteren om dat eene schroefje.
Verder ben ik geen voorstander van stuurstangen die dwars op het servo-huis staan in de lengterichting of push-pull is stabieler.
Ik weet niet hoe de standaard constructie in elkaar zit, maar ik denk dat beter af geweest was om die juis te monteren/af te stellen.

Rick

Ik heb dit idee al maanden eerder uitgevoerd en toen vloog het perfect (superstabiel en goeie respons) ik heb dit verslagje gemaakt toen ik er een nieuwe servo in heb gezet, heb dat nog niet kunnen testen. Ik wacht nog op een gyro.

Ik weet niet of je zelf een trex xl cde hebt maar dan zul je zien dat de voorste servo's VIA EEN EXTRA LANGE ARM
aan de tuimelschijf zitten, de achterste servo arm is dus verlengd om te zorgen dat de uitslagen precies gelijk zijn om het effect wat jij beschrijft te voorkomen! (ja ik heb er wel over nagedacht :wink: ). En dat is gelukt de servo uitslagen in de zender staan allemaal gelijk en de tuimelschijf beweegt gelijkmatig.
En de verlenging van de servo-arm (is niet zo goed te zien op de foto) zit uiteraard met 2! schroefjes en nog geborgd met een beetje secondelijm zodat dat wel goed vast zit.
En in de standaard trex cde zit de servo-arm hetzelfde op de servo (en maar aan een kant dus geen push-pull) dus dat is in ieder geval niet verslechterd.
b2.JPG

Vanochtend (in de sneeuw :lol: ) even m'n trex getest, vliegt perfect, mooi stabiel en reageert zeer snel op de cyclics. Ook even getest of de servo's gelijk lopen:
Uit hover ineens vol pitch geven, hoger hoveren, dan vol down pitch. De heli blijft hier zonder bijsturen met de cyclics netjes recht (voor zover ik dat kon zien), dus test geslaagd :wink:

Back