TREX500 tail blade grip breekt af

Zondagmorgen stond ik op het veldje met de TREX500, heli toert op maar opeens een raar geluid en de heli staat serieus te shaken.
Direct throttle hold natuurlijk; en wat zie ik: er is een tail blade grip van de tail hub gebroken?? Bij nadere inspectie blijkt dat de bout die de grip in de hub houdt, het begeven heeft. De kop van de bout is nergens meer te vinden maar het draadgedeelte zit wel nog in de hub ???

De afgebroken tailblade zat met de tip enkele cm in de grond.

De avond voordien had ik die bouten aangespannen (met locktite) omdat ik vond dat de tail blade grips wat los zaten..

Gelukkig valt de schade goed mee, nieuwe tail assembly en nieuw tail shaft. En ook nog nieuwe tailblades want de ene is wat gescheurd.

Ik wil er niet aan denken hoe mijn heli er ging uitzien als dit 20 seconden later gebeurd was..

Heeft er al iemand iets dergelijks gehoord van de TREX500 ??

Heb je misschien de bout te strak gezet?

iets ander vakgebied, maar wel relevant: Bij vrachtwagenwielen komt het ook voor.
Deze moeten nog wel eens los en vast gezet worden, maar door de krachten die er op losgelaten worden bij het vastzetten breekt zo'n bout wel eens finaal af(kan wel eens een dag vertraging in zitten).

Maar ik had er bij heli's nog niet van gehoord...

Dat engeltje op je schouder heeft je gered van een flinke tijd grondarrest :p

Je hoort het vaker bij nieuwe trex modellen..... dus niet te vast zetten maar met locktite net hand vast.

Bedankt voor de reacties,

ja, natuurlijk heb ik de bout strak aangedraaid, maar dat is nogal logisch denk ik ?
maar nu ook niet om te zeggen idioot strak hoor !

Enfin zal het in mijn achterhoofd houden om die handvast te draaien!

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Trex 500, wilde het aandraaien maar brak af in mijn handen. kreeg het restant er niet uit en dus een nieuwe besteld.:mad:

Daar word je niet vrolijk van.....

Misschien te vast willen zetten omdat de tailgrips toch behoorlijk sideplay hebben?

Die sideplay ben ik niet echt weg van.... iemand opgelost ? (normale bearings?)

mvg, Z

Hoi,

Ik heb een setje alu tailblade houders erop zitten .
Ben je van die sideplay af , alleen is de af en toe spontane tailwag er nog niet mee opgelost .

Henk

@ Z: die sideplay vind ik ook niet ok.. ik dacht dat het eraan lag dat die bouten losgekomen waren. En vervolgens wellicht te strak aangedraaid met het gekende resultaat

@ Helihenk: zijn die alu tailbladhouders van align zelf? Waar heb je ze gehaald?

Vind het niet kunnen dat ze vanuit de doos al zoveel speling hebben.

Hoi,

Op de 600 zit uit de doos ook wat speling op de bladhouders , geen problemen mee gehad verder .

De grips komen uit UK sportsmoto oid .

Henk

Goed om te weten.

In verschillende online shops uit Hongkong kan je ook aftermarket onderdelen kopen. Waaronder ook alu tailbladegrips. zou dat iets zijn? voorbeeld : www.flying-hobby.com .

Iemand hier ervaring mee? gezien er van Align zelf (nog) geen beschikbaar zijn...

Posted via Mobile Device

Zondagmorgen stond ik op het veldje met de TREX500, heli toert op maar opeens een raar geluid en de heli staat serieus te shaken.
Direct throttle hold natuurlijk; en wat zie ik: er is een tail blade grip van de tail hub gebroken?? Bij nadere inspectie blijkt dat de bout die de grip in de hub houdt, het begeven heeft. De kop van de bout is nergens meer te vinden maar het draadgedeelte zit wel nog in de hub ???

De afgebroken tailblade zat met de tip enkele cm in de grond.

De avond voordien had ik die bouten aangespannen (met locktite) omdat ik vond dat de tail blade grips wat los zaten..

Gelukkig valt de schade goed mee, nieuwe tail assembly en nieuw tail shaft. En ook nog nieuwe tailblades want de ene is wat gescheurd.

Ik wil er niet aan denken hoe mijn heli er ging uitzien als dit 20 seconden later gebeurd was..

Heeft er al iemand iets dergelijks gehoord van de TREX500 ??

En niet te vergeten een tailblade die naar je hoofd wordt geslingerd :(
Maar is idd typisch een geval van te vast gedraaid, die speling mag erop zitten want dat "zet" zich als je op toeren komt. Daarvoor zit de thrust bearing erin

zijn het blinde draadgaten waar je die boutjes indraait?
Als het geen blinde gaten zijn ligt het aan de kwaliteit/treksterkte van het boutje.
Bij een blind draadgat mag je de bout nooit onder in het gat klem draaien, zo ontstaat er veel spanning in de bout en heeft hij vaak slechts een klein tikje nodig om te breken.
Normaal ontwerp je het zo, dat de bout nooit de bodem van het gat kan raken.

Eric

Hoi, mijn 500 en m'n 600 N(itro) hebben ook speling op de bladgrips van de staart.
Het feit dat dat onderdeel al in de fabriek in elkaar is gezet zal zo wel z'n reden hebben denk ik...;)

Bij Align hebben ze gedacht: als we die modelbouwers die "tailrotordinges" in elkaar laten zetten en ze merken dat er nog speling op zit als de schroefjes vastzitten dan gaan ze nog wat aandraaien en dan krak.... Dus doen we dat zelf maar...;):)

Zou zomaar kunnen :D..
Maar dan is het technisch gezien nog steeds niet juist uitgevoerd...
normaal gebruik je dan een afstandbusje, zodat de bout alleen op trek belast wordt en het onderdeel vrij kan bewegen op zijn lagers.
Of een hele duidelijke vermelding in de handleiding de bout handvast te draaien met threadlock...

Eric

Laatst bewerkt:
Back