In Spanje heb ik bij de 3DMasters een keuze gemaakt. Flybarless....... De Doorslag was de eenvaoud van de headconversion die ik bij Raquel haar heli zag. Extra opset stukjes over de originele grips heen. Simpel, goedkoop, en fijn omdat ik de originele kop onderdelen kon gebruiken en vervangen. Bij de Mikado stand heb ik bij Frans (de baas) direct 2 sets gehaald Ik was er blij mee Een goede deal denk ik zo: V-stabi:300,- Conversion: 60,- x2 Heli 1 is gereed en ga ik morgen testen. Als dit goed werkt maak ik een bouw verslagje van heli 2.
hey walter Ik heb mijn 700 ook met v stabi uitgerust Vliegt super heb alleen wel een andere kop gebruikt want die is lager dan de orgn su6 met de maiden
Tja het prijsje vond ik ook mooi. Ik wist ongeveer de prijzen in NL en omstreken. Ik zit hiermee rondom de 100 euro goedkoper De ombouwkit was ook niet duur, met meenemer.... Ik had tijdens mijn vakantie de handleiding wel 4x doorgelezen zodat ik snel aan de slag kon en wist wat alle opties waren. Dit spaarde zeker tijd maar toch nog wat videos bekeken van de Mikado site voor wat verduidelijking. Mijn elevator sensor werkte BV de verkeerde kant op hoewel ik een preset initieel had geladen voor precies mijn setup. Toen bedacht ik me dat de richting van de sensor (draad vooruit of achteruit) waarschijnlijk het verschil veroorzaakte. Even sensor reverse en voila... Even wat foto's van het gereed product: Electronica plaatsing Met lijmpistool de connectors vastgezet. Iets wat ik zag bij Raquel en wat Bas zei dat hij ook deed. De kop met meenemer: Alle componenten: De bladegrips extensions: Iets wat mij ook "om" heeft gekregen zijn de head conversion kits. Makkelijk, en vooral goedkoop. De ombouw kost dan niet direct belachelijk veel maar alleen maar veel. Ik ben benieuwd naar de maiden. Ik verwacht niets bijzonders aangezien ik ALLES heb gelezen en bekeken. Ik heb alles 3x dubbel gechecked en voorzie geen problemen.
Mooi hoor, ik ben erg benieuwd wat jij ervan vind tov de fly-bar. Het mooist vind ik nog dat je de maximale snelheid uit de heli kunt halen zonder dat de heli gaat dolfijnen. Ik heb het display erbij genomen wat erg handig is om wat te experimenteren. Zo kun je makkelijk de grenzen opzoeken en het maximale eruit halen
Lijmpistool is erg aan te raden ja! Verder wordt vaak de sensor met een extra strap vast gezet op het frame bij nitro. Als je een wag krijgt of onduidelijke stops (kop en staart) kun je dat altijd eens proberen. Ik weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen! De preset van Mrmel ( helifreak ) voor de 700 schijnt ook erg goed te zijn. Meestal is de staart bij de standaard preset niet 100% lekker. Succes! p.s sensor cable zit ook met lijmpistoolvast?
De maiden is achter de rug. Gemengde gevoelens moet ik zeggen. Hover: Perfect, strak Climb-out: goed, meer power. Maar toen. Matthijs vroeg me een snelle flip te doen: Die deed ik maar toen...... tijdens de flip ging de heli rollen en daarna sloegen de gyro's op hol. Hel rare chaos.flip/roll-ding waarbij de uitslagen zo extreem werden dat de motor er mee wilde kappen. Ik kreeg hem weer recht en maakte me op voor een auto met weinig headspeed. Mijn motor pikte weer op en ik kon normaal vliegen en landen. Hij trok wel naar links. Check-> mijn meenemer was verschoven na deze move. Of was het de oorzaak? Dus meenemer vaster draaien, alle pitchlevels checken en nakijken en een rustige vlucht. 8jes, loopings, stall turns, geen 3D. Alles mooi en rustig en dan ineens weer geweldadige swash gyro "storingen" En natuurlijk net na een stall turn, dus nose down. Weer kunnen herstellen waarna hij weer rustig werd en geland. Iemand tips waar dit vandaan zou kunnen komen?
Post je setup file eens, hoeveel graden cylic pitch draai je? Welke servo's? Welke voeding? Klinkt alsof je niet genoeg cylic draait of dat de servo's over hun nek gaan of de spanning van je RX niet toereikend is. Je had tijdens de rare mik mak wel controle over de staart?
Het lijkt inderdaad alsof de cyclic pitch niet genoeg is voor de v-stabi om te kunnen compenseren. Met de V-stabi wil je ongeveer 11 graden cyclic pitch hebben. Je kunt het vergelijken met een staartgyro die zijn positie niet vast kan houden omdat hij niet voldoende uitslag heeft. De rol/flip snelheid regel je dan met de aggility parameter. Als je genoeg cyclic pitch hebt, vind ik dit nogal een raar probleem aangezien de BLS servo's gewoon sterk zat zouden moeten zijn, en ik er vanuit ga dat de ontvangeraccu gewoon geladen is. Ben benieuwd! Gr. Bas
Setup: Swash: BLS451 Tail: BLS251 Power: 6v 15A UBEC Lïpo: 2200mAh 2S Radio: Spektrum/AR7000 Cyclic Pitch: 14 graden Collective Pitch +12/-12 Servohevel: 26,6 ball to ball = 13,3 zonder push/pull (één bal naar hart) VBAR setup: Mikado conversion kit for TREX700 Preset: Mr_Mel setup voor Mikado conversion kit (exact mijn kit dus) Alleen de tail rotation hoger gezet. Screenshots:
jaja..... Matthijs vroeg me een snelle flip te doen: Die deed ik maar toen...... tijdens de flip ging de heli rollen en daarna sloegen de gyro's op hol. Hel rare .flip/roll-ding waarbij de uitslagen zo extreem werden dat de motor er mee wilde kappen. Ik kreeg hem weer recht en maakte me op voor een auto met weinig headspeed. Het was meer een bladestop-chaos zoals we die nog niemand hebben zien doen in spanje hahahaha Je hebt echt mazzel gehad vandaag........als je een staatslot wil gaan kopen moet je dat NU doen haha!!! Gr matthijs
Hmmm... Ik zou de andere stabi eropzetten en dan nog eens testen. Anders vrees ik dat je dit een heli gaat kosten.
14 graden cyclic zal teveel zijn. Daarom kakt het motortje zo ontzettend in. Dan kan de stabi de bladen in hoeken zetten waardoor je kunt gaan kajakken. Zet de cyclic maar eens rond de 11. Agility op 45 laten staan, gyro gain zou je eventueel wat omlaag kunnen brengen voor de zekerheid.
Even met Erik Rukkers gebeld voor tips. Hij had een goede: "misschien is de kop uit fase" Dan zou je een verdraaing moeten aangeven in de head setup. Dit heb ik dus bekeken, maar volgens mij heb ik geen verdraaiing Verder heeft hij mijn waardes met zijn waardes vergeleken maar die komen ook aardig overeen. Dus wat is mijn persoonlijke theorie: Ik had alles erg op elkaar gepropt. UBEC,VBAR,Receiver Ver uit elkaar gaat niet maar dit was dicht bij elkaar. De antennes van de receiver liep over de stekker van de sensor heen. De andere kant direct naast de gyro unit. Voorheen: Nu heb ik de antennes van de ontvanger iets verder naar buiten gebracht en de VBAR Unit iets van de reciever. De UBEC heb ik een etage lager gezet. Het ziet er minedr strak uit maar ik denk dat dit beter is. Waarom denk ik dit? Omdat het systeem 90% van de tijd wel goed werkt. Alleen lijk ik ineens een "storing" te hebben. Verkeerde settings zou een algeheel verkeerd vliegbeeld moeten geven, niet alleen soms. De antennes liepen gewoon niet mooi vrij. De UBEC is redelijk ruisvrij, maar zat wel 1mm van de control unit af......... En dan nog de tip van Bart: Ik had de sensor NIET gelijmd Niet aan gedacht, nu wel dus Meer tips of gedachtengangen zijn nog altijd welkom.
als je over de bladen langs de staart kijkt zit er dan geen verdraaing in? op de foto die je gepost hebt kan je het niet zien? ik heb langere kabels tussen de v stabi en de ontvanger gezet zodat ik hem aan de zij kant heb ver van de ontvanger vandaan ik zal vanavond wel even een foto posten anders kom ik gewoon binnen kort een dagje vliegen bij jullie en dan kunnen we er ook even naar kijken gr erik
Uit fase kan altijd wel maar dan zou de flip niet 100% level zijn. Dat een heli een semi bladestop/flip chaos gaat doen is niet direct aan een fase te wijten. Elektronica van elkaar af is altijd beter vooral die Ubec. Heel veel mensen hebben de RX op de main unit van de stabi zitten. Dat kun je ook al uitsluiten. Ik zou voor de zekerheid toch die 14 graden terug brengen naar 11. Vraag het anders ook op het stabi forum. Die weten meteen of 14 wel of niet kan. Sensorcable VAST is erg aan te raden. Jammer dat ze dat nog steeds niet duidelijk op de site zetten of in de handleiding. Over de storing, het gebeurt vooral bij hardere/fellere stuurbewegingen? Looping doet ie goed maar flip niet?
Aan je setup zal het niet liggen, welliswaar gaan er bij forse stuurinputs hogere stromen lopen waardoor er ook meer afgestraald wordt naar de main unit. Hopelijk is het nu goed !
Ik dacht dat ik je snapte, dus nog steeds niet Hier is een foto over de staart. Als je de hoek van de bladegrips naar de swash bedoeld dan maakt dit in fase niets uit, dus snap ik je weer niet
Bijna goed Je moet een foto van boven af maken dat je kan zien of je bladen even wijdig loopt met de staart pb anders je nummer even dan bel ik je even van af het werk gr erik