TRF 415 Tandwielverhouding?

Hallo iedereen,

Ik zoek de maat voor een pinion. Moet op een 102T spur passen. Iets met 64DP en 0,4 ofzo? En hoeveel tands moet me pinion zijn? Heb btw ook nog een 90T en een 74T spur liggen!

Groetjes!

Om een juist antwoord te krijgen zal je toch wat meer info over de auto moeten verschaffen... Accu's , motor/regelaar en waar je rijdt om maar wat te noemen.

64dp en 0,4 heeft te maken met de pitch van de tandwielen , je zal waarschijnlijk een tandwiel in de 64dp nodig hebben.

TRF415MSX Marc bla bla bla edition.. Intellect 3600 accu's, ezrun 13T.

EDIT: Ik grip wel eens op asfalt, en ben een drift fanaat dus driften doet ie ook! :p

Alle pinions in de 64Pitch reeks gaan passen op jouw spur.
Welk tandwiel het beste is is een kwestie van testen.

Misschien dat een basisberekening wel een uitgangspunt kan bieden, maar zeker is het niet.

De interne overbrenging van jouw TRF is (in geval van een Marc Reinhard Editie) 2.25.
Met een 13.turns motor zitten wij tussen de 3.9 en de 5 overbrenging.
Dit betekend dat jij tussen de 44 en 59 tands pinion moet gaan zitten.
een 59 pinion is bij 9 van de 10 merken niet te krijgen, dus zal je om moeten steken naar een kleinere spur.

Welcome to GearChart.com is een handige site waar je gearcharts kunt maken zodat je een overzicht kan uitprinten..

Ben er achter gekomen, dat een jongen op een ander forum een 34T pinion had. Hij vond dit prima rijden. 34T is idd moeilijk te krijgen. Zijn er misschien nog andere maten?

34T is prima te krijgen. het is een heel normale maat.
Echter 10 tanden beneden mijn ervaringen en daarmee heb je dus geen snelle auto.

je kan maten tandwielen krijgen van 12t tot misschien wel 70t ....dus of er andere maten zijn.. JA!

Alle pinions in de 64Pitch reeks gaan passen op jouw spur.
Welk tandwiel het beste is is een kwestie van testen.

Hoho... Als het een 102 tands TAMIYA spur is dan is het waarschijnlijk module 0.4 en zullen er dus ook module 0.4 pinions gebruikt moeten worden. 48 en 64 pitch en 0.4 en 0.6 module zijn wat ze zijn en kunnen niet met elkaar uitgewisseld worden. 64pitch en 0.4module zitten superdicht bij elkaar en sommige zeggen dat het past maar de een is een inch (64dp) maat en de ander een metrische (0.4mod).

Aan de andere kant, op jouw TRF415MSX MRE passen nagenoeg alle gangbare spurs behalve die van Xray dus je kan er net zo goed een 48pitch tandwiel opgooien. Dit is dé meest gebruikte maat tandwielen in een TC en heeft ook bijna iedereen wel in zijn koffer. En als je gaat driften, wat meestal op een parkeerplaats is ofzo, dan is 48pitch in mijn ogen een betere keuze aangezien deze tanden iets beter bestand zijn tegen kleine steentjes en ander vuil. De 48pitch spurs en pinions zijn ook wat beter te verkrijgen in NL. Bijna elke goede modelbouwzaak heeft deze wel hangen.

Nu word ik gek :P

Ik heb een 22T pinion erbij zitten. Lijkt verdomd veel op die van de TT01 en heeft ook grote tandjes. Als ik hem op mijn 81T spur doe (grove/grote tandjes) dan maakt hij echt een heel vreselijk geluid, en op een gegeven moment loopt ie ook vast op het zelfde punt. De 22T pinion die standaard bij de tt01 zit, is dus nu wel of niet goed op de 81T spur? En welke informatie hoort nou bij de 22T pinion die ik hier heb?

Als de pinion met 22 tanden van Tamiya is en grove tanden heeft is dit waarschijnlijk een 0.6 module en een 81 spur is denk ik dan een 48 pitch spur en die kunnen dus niet samen. Daarvoor zou je dus of een 0.6 module Tamiya spur moeten kopen of een 48 pitch pinion. Het gaat gewoon niet samen...

Maar de spur 81T heeft ook grove tandjes :?

Maargoed. Ik heb dus nu 2x 34T 0,4 64DP besteld, en 1x 35T 0,4 64DP. Die passen namelijk wel op mijn 90T spur met fijne tandjes, en op de 102T spur met kleine tandjes!

Enige wat ik nu nog moet is een snaartje bestellen voor de voorkant en de achterkant. Zijn allebei van een ander merk. Achter = Xray, en voor is Team Coralley. Achter is goed, alleen is al behoorlijk versleten. Voor is ook goed maar veeeeeeel te lang. kan de snaar aan de onderkant bijna tegen het upperframe aanduwen, en met een klein beetje kracht slaat ie al een tandje over op die pulley..

Moet dus achter 1 van tamiya hebben, en voor ook. Ga ze denk ik uit hongkong laten komen. Daar betaal ik 10 dollar voor de voorsnaar, en 7 dollar voor de achtersnaar.. is bij elkaar iets van 10 euro en verzenden is ook maar een paar dollar cent.

Iemand nog tips over de snaren? Die van xray past namelijk wel goed, maar als ik hem van tamiya bestel past die dan wel om die achterste pulley?

Als je de originele snaren koopt gaat dat zeker passen (echter moeten de pulleys dan ook origineel zijn, Witte pulleys achter en voor? en in het midden plastic?)

Wat tandwielen betreft moet je het maar even proberen of bij een lokale club/ winkel op bezoek gaan.

De meest gebruikte tandwielen zijn 64 en 48 pitch. Hoe lager het getal hoe groter de tandjes. Daar tussen en boven heb je nog een willekeur aan pitch maten, en zo heeft tamiya zijn eigen modules 0.4 voor wat snellere auto's (TRF) en de 0.6 vaak voor TT01 en M03 etc etc.. Officieel passen deze tandwielen niet op een 64 en 48pitch.

Thx vincent. Heb de orginele besteld. Heb een witte pulley achter, en de 2 tandwieltjes die aan de spur zitten zijn ook wit. voor heb ik de one way erin zitten. die is zwart en wat kleiner als de witte pulley die er eerst zat. Maar met de team coralley past de one way er wel in. Tandjes kloppen ook. Alles klopt eigenlijk aan de auto, behalve dat de voorsnaar te lang is en van Team coralley is. Achtersnaar is van Xray. Niets mis mee alleen begint daar duidelijk slijtage te bevinden.

Past de orginele snaar wel op de one way?

Maakt het trouwens ook uit dat de snaar voor een TRF415 is en niet voor een TRF415MSX MRE?

een TRF 415 heeft een andere pulley en interne overbrenging als een MRE versie

Ook moet je je voor pulley nog eens na-tellen. Ik reed ooit met een zwarte voor en witte achter .. de zwarte bleek minder tanden te hebben 35 en de witte 36 dus heb je meer aandrijving op je voorwielen dan achter.

Ik tel er voor 35 op de zwarte, achter 18 op de pulley, en 18 aan dat witte dingetje die ook aan je spur grenst.

De voor en achtertandwielen(de witte) zijn 36 tands, de 2 kleine zijn beiden 18 tands. Je FDR is dan 2.

Daarom zitten er een xray en een corally tandriem op de 415. De orginele tamiya tandriemen passen niet met deze grote tandwielen.

Voordeel van deze configuratie is dat je op deze wijze meer rol in de auto krijgt.

Je kunt de spanning van de tandriemen aanpassen door het verdraaien van de zwarte blokjes waar de hoofdlagers in zijn gemonteerd.

Bedankt Gerd voor het reageren.

Op de voorkant (oneway) heb ik 35 tandjes, en de achterkant 36... Heb 1 zo'n pulley weten te bewerken, en die past nu op de one way. Voorkant is dus ook 36T. Nu is als het goed is alles goed. Nog een vraagje Gerd, had U nou nog snaren liggen of heb ik me hierin vergist? Enige waar ik nu nog naar opzoek ben is de pinions. De snaartjes die ik besteld heb (Orginele) zal ik afblazen aangezien ze niet passen!

Erg bedankt allemaal!

Vincent.

Back