TRF419 trekt bij optoeren naar links/rechts

Discussie in 'Electro onroad' gestart door MarcoFr, 29 apr 2016.

  1. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    ik heb onlangs een kleine crash gehad met mijn TRF419. niet al te erg, maar een draag arm moest er aan geloven. Ik heb gelijk een revisie gedaan, C-hubs, stuurhuizen enz vervangen.
    alles weer perfect afgesteld enz. auto is weer op en top.
    maar ook heb ik de achter diff olie eens vervangen. zat eerst de standaard bijgeleverde 2000 in. ik heb er eens 3000 in gedaan. (ik hoorde andere rijders op de baan praten over dikkere olie) dus ik dacht, waarom niet.

    maar nu trekt mijn wagen met optoeren naar alle kanten. niet overdreven, maar ik moet meer geconcentreerd sturen. voorheen op rechte stukken stuur los en de auto reed gewoon strak in een lijn.

    ik heb nu ook last van onderstuur. althans, ik moet gas loslaten in bochten, anders vlieg ik er uit. krijg ze niet meer strak genomen.

    ligt het aan de dikkere diff olie ? kan te dikke diff olie dit veroorzaken ?
     
  2. rsterren

    rsterren

    Lid geworden:
    28 feb 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Boxtel
    ja, ga maar na, drifters gebruiken een gelocked diff achter. juist om de achterkant uit te laten breken.
     
  3. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Als je het hebt over het rechte stuk en dat je daar problemen hebt, dan zou mijn eerste verdachte de banden zijn. Zorg ervoor dat de banden volledig rondom gelijmd zijn. Aan de binnenkant en aan de buitenkant. Wanneer dit niet zo is, dan breekt de auto onaangekondigd uit en zal de auto ook niet mooi rechtuit rijden op het rechte stuk (afhankelijk van hoe los de banden zitten op de velg).

    Tweede verdachte wanneer een auto niet rechtuit rijdt en/of vaak onverwachts uitbreekt; slecht lopend of kapot wiellager. Controleer dit en maak alle lagers even schoon en olie ze.

    Aangezien je een klap hebt gemaakt, controleer ook even de hinge pins/suspension pins. Als die krom zijn, ook al is het een beetje, dan breekt de auto ook uit en vertoont afwijkend rijgedrag.

    Ik rij zelf vaak genoeg met 10.000 olie in mijn diff. Inderdaad, de auto kan wat meer uitbreken als je te heftig op het gas gaat in een bocht. 10.000 gebruik ik meestal wanneer ik goede banden rijd of wanneer de grip op de baan wat hoger is. Dan wordt de auto juist weer rustiger door dikkere olie.

    En aangezien je vermoedelijk een voor-draagarm hebt vervangen, heb ik het vermoeden dat je downstopschroeven links en rechts niet geheel gelijk zijn afgesteld. Dan kan de auto ook on-power uitbreken en gaat scheef trekken tijden acceleratie op het rechte stuk.
    Ik weet verder niet of je kundig bent in het afstellen van je auto, maar hopelijk zegt de term droop je iets. Droop pas je aan met je downstopschroeven. Als ik goed je weggedrag lees, dan is mijn conclusie (na alle procedures die ik hiervoor beschreven heb gecontroleerd te hebben) dat je minder droop moet rijden aan de voorzijde. ten eerste omdat je last hebt van onderstuur en ten tweede omdat je auto aan het zoeken is op het rechte eind. Dat laatste komt meestal omdat de auto aan de voorzijde teveel kan uitveren waardoor de auto gaat zoeken bochten uit en op rechte stukken).
    (Minder) droop stel je af door je downstopschroeven meer in te draaien in je draagarm. En denk eraan, links en rechts moeten volledig gelijk zijn.
     
  4. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    ik heb effe stof om aan te werken. thanks. ik meet al dat ik achter de vaste toe in verschillend heb. 3° en 2.5°. heb al nieuwe pins liggen. zal wasrschijnlijk 1 van krom zijn.
     
  5. MarcoFr

    MarcoFr

    Lid geworden:
    5 jul 2010
    Berichten:
    540
    Locatie:
    Kerkrade
    Verleden week weer een dag gaan rijden met de TRF. Wat heb ik gedaan:

    Chassis getweakt
    alle wiellagers vervangen (waren 2 slechte bij)
    Achter uprights vervangen
    Achter Suspention mount vervangen (was licht verbogen)
    Nieuwe wielen met banden set. Fabrieks klaar verlijmd
    Alle kogel kopjes vervangen
    helemaal opnieuw afgesteld.

    Alles netjes dus. Maar ........ ik blijf achter verschil houden met de toe in.
    links 3° en rechts 4.5°.
    kan een carbon chassis toch krom trekken zonder optische gebreken ?

    Het vreemde is, dat ik met de rechter achterkant ben blijven vasthangen in een houten wand.
    de arm was gebroken. Als het chassis dan stuk zou zijn, zou ik rechts eigenlijk minder toe in moeten hebben ? De arm heeft een klap naar achter gekregen. Dan zou hij nu meer naar achter moeten staan. Staat echter meer naar voren.

    Alle tips en tricks zijn welkom ........
     
  6. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Ik weet niet hoe het met de 419 is maar heb je aan de voorkant van de achterzijde(dus bij de motormount) nog steeds gedeelde suspension mounts?
    Indien ja, check deze eens of die gelijk staan.
    Bij de oudere TRF modellen kon je de deelbare suspension mounts omkeren om een andere afstelling te krijgen en het klinkt verdacht veel of 1 van de 2(indien gebruikt) niet goed zit.
    Dit kan dus de verschillen in toe-in verklaren.
    Ook heb je het er over dat 1 van de draagarmen nu naar voren staat ipv wat naar achter door de klap.
    Meer toe-in verklaard de arm die naar voren staat.
    4.5 toe-in is trouwens best wel veel en zorg er ook voor dat je meer wrijving gaat krijgen.
    2.5 tot 3 is meer als genoeg.

    Mvg Roy
     

Deel Deze Pagina