Triboron

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door glasbloazer, 29 jun 2019.

  1. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik had er nog nooit van gehoord.
    Als het is zoals beschreven in jouw link (daar moet een mens nu eenmaal a priori vanuitgaan, he?) dan lijkt het voor tweetakten een prima oplossing, maar ik heb het vage vermoeden dat het in model-viertakt-toepassing toch minder gaat functioneren, omdat daar het brandstof/lucht mengsel niet het carter passeert, en het geen " olie" in de traditionele zin van het woord is.... (ik "zie" niet zo goed hoe de coating, die volgens het artikel door de verbranding afgezet wordt op zuiger en cylinderwand, ook terecht komt in het bigend-lager bij een viertakt)

    Overigens, ik kan over Boron niks vinden qua gebruik als smeermiddel. Wel dat het gebruikt word in speciaal glaswerk, als kunstvezel, als medicijnen en als legeermateriaal voor heel veel verschillende toepassingen, maar niet als smeermiddel.

    Interessant, dank voor de link.
    En voor wat het waard is: you can't argue with results, als je collega er inderdaad al een tijd mee rondrijd, zal het toch in ieder geval IETS doen... :D
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
    sarco vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Logisch, je moet iets dieper in de materie duiken.
    Het is een label, een etiket en het is groen.
    De zwaailichten staan te draaien.:D

    Ik moest even moeite doen om de fabrikant / handelsonderneming te achterhalen.
    Ze claimen 25% Co2 reductie.

    Nee ik kan er eigenlijk ook niet echt iets over terug vinden, wel een gevaren blad en dat spreekt weer boekdelen. (Hardcore stuff)
    https://www.triboron.com/wp-content...A_SHEET_Two_Stroke_Formula_Concentrate_EN.pdf

    Ik stook mijn modelbouw machientje(s) op dure aspen met een scheutje gewone 2Takt olie er bij.
    De Co2 reductie behaal ik door dit jaar niet op vakantie te gaan, ja Co2 kun je ook kopen en afkopen.
    Met geld is veel te koop, ook dit.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik bedoelde het element Boron of verbindingen daarvan (algemene info van Wiki zoals wat is het, waar komt het vandaan, wat zijn de eigenschappen, waar word het voor gebruikt).
    Oh werkelijk? Google "triboron" en de zoektijd bedroeg slechts 0,25 sec.... Zelfs met die achterlijk trage internetverbinding hier aan oord :D :D :D

    Bijvoorbeeld....
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Chapeau, dan is de backend van de telco beter op orde dan die hier van de glasvezelboer, heb een vezeltje van 500/500Mb maar het zoeken duurt maar liefst 0,42 sec.

    En Google presenteert mij alleen maar zooi aan de hand van vorige zoekresultaten.
    Voordat ik Zweden aan kwam heb ik wat handwerk moeten verrichten.

    duckduckgo.com die niet naar de zoek historie kijkt geeft een beter resultaat.

    Maar dat maakt nu niet meer zoveel uit, het veiligheidsblad liet mij lezen wat voor soort ingrediƫnten er in het sapje zitten.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier was het eerste resultaat de site van de fabrikant...
     

Deel Deze Pagina