Triest einde van een Twinjet 2

  • Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Niek, ik wil toch het volgende nog even aan jullie voorleggen. Misschien dat iemand nog een idee heeft. Ik heb even wat geknipt en geplakt uit een e-mail aan de pechvogel die dit overkwam.
----------------
Ik heb de motoren open gemaakt, maar kan er niets aan ontdekken. Borstels en lamellen mooi schoon en koperkleurig en ook de windingen zien er goed uit. Ik meet ook geen kortsluiting met het anker.

Wat wel opvalt is dat één van de ontstoorcondensatoren volledig verkoolt is en de krimpfolie aan de pootjes volledig gesmolten. Wanneer het niet de draden van de regelaar naar de motoren zijn geweest die de capaciteit niet hadden om 250 Watt of meer te handelen en daardoor gesmolten zijn en kortsluiting hebben gemaakt, dan verdenk ik toch ernstig deze condensator. Deze heeft dan kortsluiting veroorzaakt wat wellicht tot de oranje hete motor heeft geleid die je tijdens het vliegen hebt gezien.

Ik weet alleen niet of een condensator hiertoe in staat is. Zo niet, dan blijf ik de draden verdenken. Deze waren standaard (meegeleverd met de bouwdoos) en geen hoogstroom-draden zoals ik die normaal gebruik. Aan de binnenkant en de technische staat van de borstels, lamellen en windingen te zien hebben de motoren het overleeft. Wat jij misschien ook al dacht, omdat ze het nog deden (voordat ik ze uitelkaar haalde natuurlijk)

Wie het weet mag het zeggen. (Ik plaats deze tekst ook even op het forum, misschien dat iemand anders nog een idee heeft, kan het namelijk niet uitstaan als de oorzaak niet boven water komt.)

Mvg. Eelco
 
Condensator die door hitte / trilling of wat dan ook doorgeslagen is, is gewoon compleet kortsluiting. Als hier goede draden aanzaten (dik genoeg) dan brand alles compleet door. Regelaar brand door en dan duurt het maar even voordat je brand hebt (draden naar motor of condensator die gaat gloeien) en als je mazzel hebt brand de kortsluiting door en het je nog besturing, als je pech hebt zakt je accu in en komt alles onbestuurbaar naar beneden. Als de motoren het nog doen en de draden niet losgelaten hebben van de motor dan is de condensator voor 99% zeker de boosdoener. Erg zonde dat zo'n stom ding van 0,10€ een heel vliegtuig omlaag kan helpen.
 
Een normale condensator brand (volgens mij) niet zo snel door, zodat deze kortsluiting maakt, kan dan ook uitsluitend met diegene die tussen de plus en de min zit.....
 
Voor de volledigheid. De verkoolde condensator zat tussen de plus en de min.
 
wat je heel misschien nog kan doen is heel voorzichtig die condensator los solderen en hem vervolgens aan een ohm meter te hangen als die een weerstand van minder dan 10 Ohm aangeeft dan weet ik heeeel zeker dat ie niet goed meer is :)
 
de keren dat ik het hem meegemaakt was de condensator nog steeds in kortsluiting !! kan best zijn dat deze echt is doorgebrand (als een kapotte gloeilamp :P )
 
Weuh... zal wel geen elco zijn geweest, want zonder blusdiode gaan die zekers te weten kaput als je ze als motorontstoorders gebruikt...

Ton.
 
Bij de amerikanen is het verplicht een zekering in het grote strooms circuit op te nemen
(met verhitte discussies op de ezone of de zekering voor of na de regelaar (bec!) moet)

Die had hier eea kunnen redden denk ik achteraf.
 
Back
Top