Trillen Honeybee FP

Hallo allemaal,

ik heb sinds kort ene honeybee fp (tweedehands overgenomen), na een paar keer oefenen was na een crash een pushrod kapot, dus ik vervangen, maar na die tijd trilde de FP heel erg.
Ik las hier:
[FP] De helikopter trilt - Bekijk onderwerp :: Aerotronic's Forum
dat dan een van de draaiende delen niet in balans was.
dus ik heb alles eraf gehaald, de paddles, de bladen etc.. en de flybar laten zitten. Als ik nu de boel laat draaien trilt hij ook heel erg? klopt dit? oja, ik hoor op een vast ritme, tik tik tik tik tik?
wat kan dit zijn?
is het echt enkel een balans kwestie of kan ook de as krom zijn ofzo?

groeten
Dennis

Als je alles eraf hebt gehaalt en hij trilt nog dan is er zeker iets krom.
Misschien zelfs wel je hoofdas ?

hmm hmm ok..
wat ik er dus heb afgehaald, zijn de paddles, de gewichtjes en de bladen + rotorkop..
ik las dat de motoras best krom kon zijn, datie daar niet van ging trillen..
dat klopt dus niet?

moet ik anders even foto's maken hoe het er nu uit ziet?

Haal ook je flybars eraf
Laat hem draaien en kijk van boven naar de kop van je as
Als hij draai moet dat een klein cirkeltje zijn (zo goot als je as). Is het anders dan is je as krom of je as zit los van je tandwiel

ok zal het doen,
is dit wel de juiste manier om zo'n probleem te vinden?
langzaam afbouwen?
of is er een makkelijkere manier (voor de volgende keer :))

EDIT: Hoe krijg ik de flybar los? die twee inbusjes los en dan eruit trekken??

Laatst bewerkt:
Zoalng je niet exact weet waar het probleem zit is er geen makkelijke mnaier.
Je bent nu eigenlijk alle probleemgebieden aan het elimineren net zoalng tot je het gevonden hebt.

AAUU!!

ik die twee inbusjes eruit gedraait, even duwen tegen de fly bar, hij zat vast, schiet ineens los, dwars door mijn klauw heen AAUU!!

eerst even uitbloeden straks weer verder :)

Inderdaad, geen makkelijke manier

Wat je moet doen is systematisch te werk gaan. Alles wat het trillen kan veroorzaken maak je los. Dus de bladen, de paddels (of slimmer het Paddle control frame (outer) door het verwijderen van de jezuspin) en de rodjes van de servo's los.

Nu kunnen alleen de moter, en het tandwiel met de mainschaft, nog trillen.
Trilt die combinatie niet (van boven naar kijken als hij draait) dan weer het Paddle control frame monteren (jezuspin erin). etc. Dus steeds een beetje erbij.

Wees blij. Je leer je helikopter kennen.

Groeten
Martin

12121_mainframe08_1.jpg

Dit pennetje

Erik

aan je fp kan niet veel kapot maar de hoofdas is van pisbakkenijzer dus die buigt zo krom en zal nu waarschijnlijk ook wel krom zijn.Je heli gaat dan flink stampen.

Met de hoofdbladen eraf kan je het ook al zien, even opspinnen zie je een cirkel is het goed zie je een ovaal heb je een kromme hoofdas. Daarvoor hoef je niet je central hub te demonteren.

hoofdas vervangen is makkelijk alleen de jezuspin terug is ff prutsen.
Pak een speld die er makkelijk door kan na terugduwen van je centrral hub op de hoofdas, duw je de speld door de hoofdas en de center hub. Je weet nu dat ze in een lijn zitten en nu kun je de jezuspin er weer doorheen duwen.

waarschijnlijk is de jezuspin ook krom, die zit bij het outerpaddlel frame en je kunt van die jezuspin er beter een paar op voorraad houden. Of met een paperclip schijnt het ook te gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die jezuspin is helaas ook van pisbakkenstaal... ;-)

Het gebeurt wel eens dat deze een s-vorm krijgt en dan krijg je hem er moeilijk nog uit. Bij de modelbouwzaak heb ik 1mm staaldraad gehaald en een nieuwe pin gemaakt, nu blijft hij mooi recht en is hij makkelijk te verwijderen.

ik heb alles eraf gehad, dus de jezuspin eruit, en volgens mij is de hoofdas niet krom. Maar hij tikt wel, ik denk dat het uit het tandwiel komt, maar ik kan niet vinden wát er tikt. Een tandje in het hoofdtanwiel mist er volgens mij niet..

Misschien is één van de schroefjes van de motorbevestiging losgetrild en zo ja dan kan hij het hoofdtandwiel raken, dan hoor je een ritmisch getik.

heb de mogelijke oorzaak van het trillen gevonden denk ik, de flybar was krom.. :(
heb even een nieuwe gemonteerd maar nu had ik een vraagje over de paddles..
als de servo's neutraal staan.. staan de paddles dan vlak? of staan ze onder een hoek? kan iemand mij daarop antwoord geven?
ik heb er namelijk geen flyguide bij omdat ik hem tweedehands heb overgenomen..

Voor stabiel hoveren het beste met een paar graden positief zetten...

Voor forward vlucht 0 graden pitch.

Hij is het stabielst (tenminste, zo voelde ik dat) met een paar graden positive pitch.

Groetjes,

Ludo

Back