trillingen ( de zoveelste thread denk ik )

• Topicstarter Topicstarter knaller
  • Startdatum Startdatum
K

knaller

Guest
Hallo ik ben de trotste eigenaar van een copter x v2 450 carbon.

Ik heb sinds een paar dagen behoorlijk wat trillingen in de staartvin.

Na alles echt goed nagekeken te hebben in de staart ben ik er achter gekomen dat dat gewoon goed moet zijn .

Het enige wat me nu nog opvalt is dat als ik de hoofdrotorkop een zetje geef , ik de rotorkopstopper zie wachelen .
Het schroefje bovenop de kop blijft niet in het midden .

Eerste wat ik gedaan heb is de hoofdas vervangen , en het hielp niets .

Toen heb ik de hele rotorkop eraf gehaald en de as laten zitten en die laten draaien .

Hoofdas is niet krom .

Het enige wat ik mij nu kan bedenken is dat de mainrotorhousing krom is .

Mijn vraag is nu eigenlijk , moet het schroefje bovenop de kop ten alle tijden in het midden blijven als de kop draait ? Of kan het ook zo zijn dat het wel meer voorkomt maar geen problemen veroorzaakt?

Ik hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft !

Groetjes van Pieter

Pieter,

Het kan heel goed zijn dat je lagers kapot zijn. Vervang die maar en je probleem is waarschijnlijk weg. als dat niet helpt kan het zijn dat de lagers in het huis kunnen bewegen (plastic toch bij jou?) Dan zal je dat moeten vervangen. Nogmaals, ik verdenk je lagers.

Het schroefje moet zeker in het midden blijven, hoofdas is meestal de oorzaak (krom). Kontroleer voor je een nieuwe erop zet ook altijd of deze wel recht is. Je zal de eerste niet zijn met een kromme, nieuwe hoofdas.

Pieter,

Het kan heel goed zijn dat je lagers kapot zijn. Vervang die maar en je probleem is waarschijnlijk weg. als dat niet helpt kan het zijn dat de lagers in het huis kunnen bewegen (plastic toch bij jou?) Dan zal je dat moeten vervangen. Nogmaals, ik verdenk je lagers.

Het schroefje moet zeker in het midden blijven, hoofdas is meestal de oorzaak (krom). Kontroleer voor je een nieuwe erop zet ook altijd of deze wel recht is. Je zal de eerste niet zijn met een kromme, nieuwe hoofdas.

hey kerel jij hier :eek:

bedankt voor je reactie maar de lagers hebben 0,0 speling ze zitten netjes in hun zitting ( geen plastic maar aluminium ).

De hoofdas is 100% recht zoals ik al zei in m,n eerste post .

Ik heb onderstussen al een nieuwe mainhousing besteld en heb die denk ik morgen al binnen .

Enige wat ik wil weten is of dat schroefje echt in het midden moet blijven .

Maar evengoed bedankt voor je input Burp :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me duidelijk dat als het schroefje niet mooi in het midden blijft dat je veel trillingen hebt. Heli is dan nagenoeg niet bestuurbaar.

Dus antwoord op je vraag = ja, hij moet mooi in het midden blijven.

de feathering shaft is het ook niet , ik heb dat allemaal al nagekeken en vervangen. Dempers idem .

even:pgoed bedankt

Misschien nog een overbodige opmerking omdat je het ook al gecontroleerd had, maar zijn je staartbladen uitgebalanceerd en dus even zwaar ?

ja ook al gedaan .

ik krijg vandaag de nieuwe main rotorhousing binnen , ben erg benieuwd of dat wat uithaald .

dus als ik het goed begrijp moet ik een nauwkeurige weegschaal aanschaffen en ze wegen ?

maar hoe maak ik ze dan op gewicht ?

ja dat is ook wat ik deed nu , ik zocht eerst the cfg en dan balanceerde ik de bladen ten opzichte van elkaar .

maar dan zijn ze toch al even zwaar ? of ben ik nou gek ?

Zitten je support struts (de sprietjes die je staartbuis ondersteunen) nog goed vast?

Als je headbutton tijdens het vliegen perfect stil staat is je main rotor waarschijnlijk in orde. Het enige dat mij zo te binnen schiet is je staartas. Ik heb op mijn HDX alle assen door hardstaal vervangen (main, tail en feathering) en nooit meer problemen gehad.
Wat betreft lagers, ook al lijken ze ok als je naar Abec 3 of hoger gaat merk je echt duidelijk verschil. Ze gaan meestal ook langer mee!

Jeroen

PS: Wat betreft balanceren weet je wel dat alleen zorgen dat ze in evenwicht zijn niet voldoende is? Ze moeten even zwaar zijn (tot op de 10e gram) en tegelijk in balans. Dan zit je goed.

hoe kom ik an hardstalen assen dan ?
en heb je mischien een linkje voor me wat betreft de lagers .

als ik de staartas vastpak en heen en weer beweeg dan zit er wel degelijk beweging in namelijk .

dankjewel man .

laatste vraag ( denk ik ) :)

ik heb nu een tailrotorasje gepakt en een lagertje . ik pak dat lagertje tussen m,n duim en wijsvinger en schuif het op het asje , is het dan normaal dat je het lager kan kantelen ten opzichte van de as ? Of moet deze echt helemaal niet kantelbaar zijn?

ik heb even gekeken naar heli direct maar hun shipping cost zijn echt ziek .

6-10 dagen voor twee lagers kost gewoon ff 25 dollar shipping .

Back