Trillingen in Lama V4?

Ik heb een Esky lama V4. Deze heb ik vrij snel omgebouwd naar de extreme versie: extreme canopy, extreme tail, landing skip, blades, ...

Nu merk ik dat de as trilt. Bij trage rotatiesnelheid trilt deze vrij hevig. Bij het sneller draaien valt dit minder op. Ik heb dan ook de binnenas vervangen door een extreme exemplaar. Maar dit loste het probleem niet op. Ik heb er niet op gelet of ik de trillingen ook had bij de standaard heli.

Zou ik de binnenas ook moeten vervangen?
Of komen de trillingen van elders?

Het kan zijn dat je binnenas niet helemaal recht is.
dit kun je controleren door alle bladen eraf te halen, en zachtjes het spul te laten draaien. De kop hoort dan ook alleen maar te draaien, dus niet voor/zijwaarts te bewegen.

Of je bladen balanceren, scheelt meestal ook al

Het kan zijn dat je binnenas niet helemaal recht is.
dit kun je controleren door alle bladen eraf te halen, en zachtjes het spul te laten draaien. De kop hoort dan ook alleen maar te draaien, dus niet voor/zijwaarts te bewegen.

Of je bladen balanceren, scheelt meestal ook al

Ik heb vooreerst al de binnenas gewisseld tegen een "extreme" exemplaar.
Dit gaf geen verbetering. De orginele as lijkt op het eerste zicht ook recht.

Met de bladen erop beweegt de kop voor- en zijwaarts. Zonder bladen heb ik het nog niet geprobeerd. De bladen zijn trouwens ook nieuwe "extreme" bladen.

Is het veel werk om alles weer naar origineel terug te bouwen? Aangezien je nu niet weet of je dit probleem ook voor de upgrades had, is het nu onmogelijk te bepalen of er iets met je extreme parts is, of dat je Lama vanaf het begin al niet in orde was. Enige manier om daarachter te komen is hem weer standaard te maken lijkt me dan.

Ik heb deze trillingen ook gehad bij mijn Co-Comanche.
Bij mij kwam het door de Xtreme LED Fly-Bar Set.
Het was over nadat ik de originele flybar van E-sky er weer opgezet had.

Balanceer alles eens, ook de flybar.
Als alles echt recht is, moet je probleem daarna over zijn

Ik heb deze trillingen ook gehad bij mijn Co-Comanche.
Bij mij kwam het door de Xtreme LED Fly-Bar Set.
Het was over nadat ik de originele flybar van E-sky er weer opgezet had.

Het is nog altijd de orginele Fly-bar die erop zit.
Deze lijkt mij op het eerste zicht in balans. Hoe kan ik dat nader controleren?

Om iets te kijken of iets in belans is. Kan je eerst kijken of het wel op gelijke lengte zit. Even meten dus. Is dat het geval dan de oude glazen truc. Of ergens op een randje leggen en dan zo kijken of hij in balans is.

Gelijke lengtes wil niet zeggen dat beide kanten even zwaar zijn..

Wat ik wel eens doe:
- pak een zakmes met een rechte snijkant.
- zet deze zodanig klem op tafel dat deze netjes met de snijkant omhoog blijft liggen (zwitserse zakmessen zijn geweldig..)
- Leg het onderdeel erop, kijk waar hij in balans is. Ligt dit punt naast het gemeten midden van het onderdeel, moet je gaan plakken.
- net zolang gewicht toevoegen tot het klopt (zelf pak ik vaak gewoon plakband)

Bij de coax die ik wel eens onder mn hoede heb gehad kon je dit grapje ook met de bladen doen (de twee bladen klikten een soort van in elkaar)

Back