Trimmen op de zender

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 jan 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou moe.... hoe lang zijn we wel niet bezig geweest om DÁT fabeltje uit de wereld te helpen....

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...snelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind.137246/
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Duidelijk verhaal, waarvoor dank.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Trouwens, zou ik tegen een schakelaar hebben kunnen stoten die dual-rate inschakeld, of kan zoiets helemaal niet.
    Want het is wel raar, dat het toestel zo hard omhoog ging. De accu is in ieder geval niet verschoven naar achter.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het inschakelen van dual rate kan niet leiden tot een verandering van de trimpositie. Hooguit kan het toestel trager reageren op de verkleinde roeruitslag.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2019
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat student bedoelt dat het rudder goed moet staan. Als daar een afwijking in zit genereert dat een rol effect.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou kunnen... Ik weet het niet.... Maar schuin op de wind vliegen genereert GEEN rol effect, bij geen enkele kist... Overbodige correcties van de piloot wél: Schuin op de wind vliegen maakt dat je vliegtuig een zichtbare drift vertoont, en veel mensen willen die onbewust wegsturen met rudder…. en DAT veroorzaakt een rol-effect, dus je zou heel goed gelijk kunnen hebben.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja bert..

    Maar soms moet je gewoon ff uitleggen wat je ziet, en wat gebeurt.
    dan kun je 4 pagina's voltypen met wat de wetenschappelijke achtergrond is.
    maar dan ben je de meesten vlot kwijt. en gaat het alsnog mis.

    en ja, als je dan eenmaal zo ver bent dat je exact weet wat het toestel doet, wat jij doet, en wat de wind doet...
    dan kun je dat hele verhaal in de praktijk brengen en zien dat het net ff anders zit.

    en inderdaad, schuin in de windvliegen veroorzaakt wat correcties, wat bijzonder vlieggedrag als je wat eerder in de leercurve van het vliegen zit.
    als je wat verder bent, zie je wat jij, toestel en wind doen, dan hoef je niet exact op de wind te vliegen om toch goed te trimmen/corrigeren
    ik vermoed zelfs dat de meeste wat gevorderder piloten er niet eens meer op letten.. die weten dat, zien dat..
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt.
    al moet ik zeggen dat ik ook regelmatig toestellen van anderen invlieg, tweedehands, experimenteel, vanalles..
    en er zijn er toch wel een aantal die me heftig verbaast hebben..
    fout zwaartepunt, te slappe aileron (servo verboog gewoon de aileron zelf, aileron bleef door de luchtstroom rechtuit.. tot hij doorveerde.. heel spannend vliegbeeld), slappe vleugel (schuimtoestel, 1 kant zat de buis in de vleugel niet lekker), elevator die tijdens vlucht van stand veranderde (schuim, origineel zat het spul met schroeven, zou goed moeten zijn, maar kwam dus los tijdens de vlucht)..
    Motor die los zat. dus de domp veranderde tijdens vlucht. ook spannend vliegbeeld.
    eerste vlucht.. spannend vliegbeeld (heel "stallerig"), en bij de 2e bocht komt de prop eraf..

    nu gaat dit met name over dingen die kapot waren voor de vlucht, of kapot gingen tijdens vlucht..
    Maar zeker arf heb je niet altijd controle over hoe recht jouw vleugel is en zo.. of de romp.
    ook daar heb ik al wat spannende eerste vluchten mee gehad.

    en soms weet je pas echt wat het doet, als je vliegt..
    en ja, je kan veel oplossen.
    maar als het goed vliegt, en de eigenaar wil er geen tijd aan besteden, of heeft de kennis niet (en wil geen bouwkennis opdoen), houdt het op.
    zolang het maar goed en voorspelbaar vliegt.. veilig.
    verder is het aan de eigenaar om zijn spullen op een correct niveau te hebben en houden. vind ik.
    dan heb ik ff een spannende maiden. maar daarna vliegt het voor de eigenaar voldoende goed.
    meestal is zo'n eigenaar zelf nog niet dermate zeker van zichzelf, anders doet ie de maiden wel zelf.
    dus je helpt zo iemand. verteld je bevindingen.
    echt foute kisten gaan natuurlijk de lucht niet in voor ze weer gefixt zijn..
     

Deel Deze Pagina