Trimmen X8 metal - opstijgen lukt niet

Hallo helicopter-forummers,

ik heb om eens te proeven aan het helikopter-vliegen de X8 metal aangeschaft.

Bij het afstellen heb ik intussen het spinnen verholpen, maar de helicopter heeft nog een neiging naar voren. Als ik dit corrigeer, draait de staart-rotor niet meer bij het opstijgen en kiepert de helikopter om.

Is dit het verwachte gedrag en moet je dus altijd met een beetje gas op de achterrotor opstijgen (dus nose down, zeg maar ) ?

Dit is een 3 kanaals coax, toch? Als die vanzelf naar voren wil is er iets mis met de gewichtsverdeling. Je zou eens kunnen kijken of zware dingen zoals de accu wel op de juiste plek liggen. Een 3 kanaals coax moet met alleen gas geven netjes recht omhoog gaan, en pas naar voren of achteren als je de staartrotor gebruikt.

Dit is een 3 kanaals coax, toch? Als die vanzelf naar voren wil is er iets mis met de gewichtsverdeling. Je zou eens kunnen kijken of zware dingen zoals de accu wel op de juiste plek liggen. Een 3 kanaals coax moet met alleen gas geven netjes recht omhoog gaan, en pas naar voren of achteren als je de staartrotor gebruikt.

Dit is inderdaad een 3 kanaals coax. Het vanzelf naar voren willen komt door de staart-roter, die draait als de trim van het kanaal in het midden staat.
Ik heb de trim bijgesteld zodat de staart-rotor niet meteen mee begint te draaien maar alleen als de stick naar voren of achter gehaald wordt, maar dan lijkt de heli niet goed meer op te stijgen.

Maar volgens mij heb je mijn vraag al beantwoord: om gewoon recht omhoog te stijgen heb ik alleen de grote rotor nodig. De kleine op de staart is niet nodig voor balans, tegendruk ,extra lift whatever, correct ??
De kleine rotor moet alleen draaien bij vooruit en achteruit ??

Maar volgens mij heb je mijn vraag al beantwoord: om gewoon recht omhoog te stijgen heb ik alleen de grote rotor nodig. De kleine op de staart is niet nodig voor balans, tegendruk ,extra lift whatever, correct ??
De kleine rotor moet alleen draaien bij vooruit en achteruit ??

Klopt helemaal bij een 3 kanaals, alleen nodig voor vooruit en achteruit.

Bij het afstellen heb ik intussen het spinnen verholpen, maar de helicopter heeft nog een neiging naar voren. Als ik dit corrigeer, draait de staart-rotor niet meer bij het opstijgen en kiepert de helikopter om.

Ben er intussen achter wat het kieperen veroorzaakt: een combinatie van een niet vlakke ondergrond (gras) en een bijna lege lipo.

Heb intussen weer getest/gevolgen met een volle accu en de helicopter komt nu goed weg.

Helemaal stil en strak recht omhoog krijg ik hem echter nog niet, maar misschien mag ik dat ook niet verwachten van een heli in deze prijsklasse.

Back