trimplaten

Hoi Hoi

ik zit normaal in de onderwaterhoek,maar ik heb ook nog wat bovenwaterboten.
ik ben mometeel mijn Katja van robbe voor de fun aan het verbouwen
sneller motor/dikkere schroefas speed schroef.
mijn vraag is nu of het verstandig is om trimplaten er op te zetten?
zoja zou het verstandig zijn om ze te kunnen verstellen via de zender dus met een servo? of heeft dit geen enkele zin?

Hoi Hoi

ik zit normaal in de onderwaterhoek,maar ik heb ook nog wat bovenwaterboten.
ik ben mometeel mijn Katja van robbe voor de fun aan het verbouwen
sneller motor/dikkere schroefas speed schroef.
mijn vraag is nu of het verstandig is om trimplaten er op te zetten?
zoja zou het verstandig zijn om ze te kunnen verstellen via de zender dus met een servo? of heeft dit geen enkele zin?

Yo Kippetje

Verstellen met een servo heeft weinig zin, als die trimplaten eenmaal afgesteld zijn ben je klaar. Het is een kwestie van geduld...... en precisie.

Als Katja klaar is aan welke snelheid denk je dan. Wellicht zijn die trimplaten helemaal niet nodig.

de groeten
Jan

Ha Rene,

ik heb zelf ook de robbe katja en 'vroegah' had ik daar een speed 500 race inliggen van Graupner op 7.2V. Dit ging voor de romp aardig rap, maar trimkleppen had ik niet nodig. Met het gewicht verplaatsen kwam ik een heel eind. Een veel snellere motor zou ik trouwens niet aanraden, het varen ging nog net zeg maar.

Wat voor motor heb je erin liggen? De originele setup? Zo ja, dan zijn trimkleppen zeker niet nodig :)

Groeten Jurriaan

Ik gebruik zelf ook trimplaten... Moet echter wel zeggen dat ze wel je snelheid reduceren. Maar eenmaal goed afgesteld, heb je geen trimknop nodig met servo...Is misschien wel handig om ze nauwkeurig en snel te regelen. Maar omdat een servo altijd ''bezig'' is, zal dit storen en uiteindelijk niet lekker varen.

Ik stel voor dat je gewoon trimplaten ophaald bij een hobbywinkel, of ze zelf maakt, maar wel zo dat je ze in kunt stellen...
Heb ik ook gedaan, en voldoet me prima.

Grt, Jer.

Hoi heren

Wat betreft de motor heb ik een li power 480hs gepakt van samara.
Ik had in de originele set-up met het 3 blads schroefje al een leuk snel vaarbeeld
Dus ik denk met een snellere motor en speedschroef dat dit wel beter zal zijn.
Wat betreft de trimpaten dacht ik dat als bij optrekken vanaf stilliggen het beter zou zijn om de voorkant omlaag te houden(door de trimplaten)en bij hogere snelheid de trimplaten neutraler te zetten.
of ga ik met deze veronderstelling de mist in??

Bij optrekken en stilliggen zul je niks hebben aan trimflaps, het gaat er uiteindelijk om dat de boot bij een bepaald snelheid in plané komt. Wanneer dit niet wil zul je trimflaps kunnen gebruiken.

Grt, Jer

als het balans punt van de boot niet goed is zal de boot blijven stuiteren dus daar begin je eerst mee.
de trim vlakken zijn bedoeld om het rollen van de boot tegen te gaan een rc boot heeft teveel koppel wat de boot doet rollen.
bij een 1 op 1 model is het anders.
als je achter een simpele roeiboot een te dikke motor set gaat het ook niet werken .

Trimkleppen hebben een ideale stand voor een boot...maar die stand wisselt met de manier waarop op dat moment gevaren word, de wind, de golven(-en richting). Daarom hebben de 1:1 modellen verstelbare kleppen met motoren. als je tegen de wind in vaart moet je instelhoek heel anders zijn dan wind mee. Als je veel controle in scherpe snelle bochten wilt dan is je hoek ook heel anders dan wanneer je na plané zo snel mogelijk door wilt trekken om zo stabiel mogelijk de top snelheid te blijven varen.
Wat ik heb gelezen op verschillende fora is dat er wel mensen zijn die er servo's op hebben gezet maar dat het eigenlij kniet te doen is om tijdens het varen bij iedere bocht je trimplaten opnieuw te verzetten op de TX. Uiteindelijk ken ik op dit moment niemand die er effectief gebruik van maakt in de praktijk. Ik zou zeggen: zoek de ideale hoek voor je manier van varen en laat ze lekker zo staan. Zet ze hooguit met ruw en vlak weer in een andere stand.
Jakko

Trimvlakken zijn een lapmiddel voor een slechte set-up.

De enige boot, waar ik trimvlakken op moest gebruiken was de Century 2000 van Hopf, een lange smalle Mono I, met een kleine ronding in de kiellijn.
Eenmaal op snelheid begon de boot te wippen en werd onvaarbaar.
Alleen met grote trimvlakken was dit enigzins onder controle te krijgen, ten koste van snelheid.

De trimvlakken moesten helpen, de boot sneller te laten varen dan waarvoor 'ie qua ontwerp geschikt was, ook een lapmiddel dus.

Ik heb nog een Katja rompje liggen; met een 600 en een 34,5K al dusdanig heftig, dat de boot extreem linkslastig moet worden afgesteld, wil ze niet op de rechterzijkant en bodem gaan varen door het moment van de schroef.
De rare bulb, waar de schroefas uit komt, helpt ook niet echt.

Groeten, Jan.

Back