wegzakken & zwaartepunt
Beste Jos.
Als je snelheid omhoog gaat, gaat je boeg ook omhoog. Deels komt dat omdat je model meer weerstand van het water ondervindt (hij wil er als het ware overheen) en deels omdat je schroef het liefst onder de boot door naar voren wil. De schroef zal dus het achterschip omlaag trekken, en zo de boeg omhoog. :lol:
Ook is het zo dat het water aan de achterkant van de boot als het ware 'aan de boot wil plakken'. Dat vertraagt de boot behoorlijk. Een manier om dat te voorkomen is de spiegel (achterkant) van je boot zo scherp modelijk te maken. Dus de achterkant van de boot, varend op volle kracht, onder een hoek van 90 graden met het water. Dan zal het water makkelijk je boot 'loslaten'.
Als je je trimvlakken zo afstelt dat ze in het verlengde van de waterspiegel liggen wanneer je boot met volle snelheid vaart, heb je een redelijk uitgangspositie. Daarna kan je gaan experimenteren, want aangezien je maar één schroef hebt, zal de boot altijd een tikje naar één kant willen draaien. (dat is de momentkracht van je schroef) Verander de uitslagen van je trimvlakken altijd met hele kleine beetjes!
Een berekening voor het zwaartepunt kan ik niet geven. Meestal staat dat bij Kyosho op een van de tekeningen.
Maar wellicht dat je meer handige tips en trucjes kan oppikken van de jongens van
http://www.xtremercboats.com/
Die zijn helemaal gespecialiseerd in speedboten, en altijd bereid om vragen te beantwoorden.
Met groet

Roel