Bij deze een bouwverslagje van mijn triplex-houtbouw rompje. Ik had nog een schroefas liggen alsook een blik G4 en kon geen betere toepassing bedenken. Het ontwerp, materiaal, layout... komt vooral uit ervaringen van vorig projectje.
Dit keer: triplex, +- 60 cm, type 540 motor en 7,2V accupack (uitwisselbaar met mijn auto's), traag varend, stevige montage van de schroefas en een ruime opening in het dek zodat alles goed bereikbaar blijft (en de elektro makkelijk kan uitgewisseld worden)
De schroefas heb ik gesandwiched tussen de kiel (3x 5mm tripllex): hout op hout met houtlijm, de schroefas op hout met een 'vullende' lijm:
De boutjes voor extra klemming zijn achteraf verwijderd en de gaatjes zijn opgevuld met hout.
Het aantal spanten/skelet heb ik beperkt tot het kielspant, 1x in de neus, 1x halverwege in de breedte, de spiegel en het dek. Bij spanten om de 5 cm zoals bij een vorig (balsa-)rompje had ik opeens een 'zwevend' spant. Nu dus enkel ondersteuning in het midden, en iets meer vrijheid voor de beplanking. Het dek (of toch de rand ervan) heb ik vastgeklemd op een bouwplaat en wordt meteen deel van de ruwbouw, in tegenstelling tot een vorige keer waar ik achteraf pas het dek zou inlijmen. Verder geen latjes, maar een beperkt aantal grotere stukken triplex om de romp te beplanken:
Misschien iets te snel begonnen met de spanten, maar eigenlijk was de romp ietsje te krap om het roer kwijt te kunnen. De zijkanten had ik al langer gemaakt tijdens het beplanken, dus het geheel uitlengen was snel gedaan:
Waar 2 vlakken triplex samenkomen werd het net iets te dun (tijdens het drogen is 1 deel ietsje terug naar buiten gekomen). Ik heb een rechthoekje uitgezaagd en een nieuw blokje triplex ingelijmd en geschuurd (achteraf niets meer van te zien):
Het motorspant is gezaagd en gevijld uit een stukje alu profiel. Onderaan is een stukje triplex gelijmd en geschroefd, zodat ik het geheel hout-op-hout in de romp kon verlijmen. Het roer bestaat uit een asje, een blokje geschuurde plexi en een alu buisje:
Na het rauwe hout zoveel mogelijk geschuurd te hebben, alles meerdere malen in de g4 gezet. Daarna op de randjes ietsje geplamuurd en terug geschuurd:
Een eerste (lege) drijftest:
De servo staat geschroefd op stevige blokjes. De regelaar en ontvanger komen geklemd op een demonteerbaar geschroefd plaatje. De accu blijft op zijn plaats met door een plaatje met 2 bodyclips:
De stuurstang bestaat uit een stukje m3 draadeind met daarrond een stukje 'buis' van een telescopische radioantenne:
Alle elektro op zijn plaats:
Daarna heb ik alles een laagje spuitplamuur gegeven en lichtjes geschuurd:
Het dek is beige geworden, en de romp zelf blauw (spuiten bij 25-30°C van vorige maand is een droom):
De eerste vaart zit er ook al op (filmpje en beschouwing volgt).
Dit keer: triplex, +- 60 cm, type 540 motor en 7,2V accupack (uitwisselbaar met mijn auto's), traag varend, stevige montage van de schroefas en een ruime opening in het dek zodat alles goed bereikbaar blijft (en de elektro makkelijk kan uitgewisseld worden)
De schroefas heb ik gesandwiched tussen de kiel (3x 5mm tripllex): hout op hout met houtlijm, de schroefas op hout met een 'vullende' lijm:
De boutjes voor extra klemming zijn achteraf verwijderd en de gaatjes zijn opgevuld met hout.
Het aantal spanten/skelet heb ik beperkt tot het kielspant, 1x in de neus, 1x halverwege in de breedte, de spiegel en het dek. Bij spanten om de 5 cm zoals bij een vorig (balsa-)rompje had ik opeens een 'zwevend' spant. Nu dus enkel ondersteuning in het midden, en iets meer vrijheid voor de beplanking. Het dek (of toch de rand ervan) heb ik vastgeklemd op een bouwplaat en wordt meteen deel van de ruwbouw, in tegenstelling tot een vorige keer waar ik achteraf pas het dek zou inlijmen. Verder geen latjes, maar een beperkt aantal grotere stukken triplex om de romp te beplanken:
Misschien iets te snel begonnen met de spanten, maar eigenlijk was de romp ietsje te krap om het roer kwijt te kunnen. De zijkanten had ik al langer gemaakt tijdens het beplanken, dus het geheel uitlengen was snel gedaan:
Waar 2 vlakken triplex samenkomen werd het net iets te dun (tijdens het drogen is 1 deel ietsje terug naar buiten gekomen). Ik heb een rechthoekje uitgezaagd en een nieuw blokje triplex ingelijmd en geschuurd (achteraf niets meer van te zien):
Het motorspant is gezaagd en gevijld uit een stukje alu profiel. Onderaan is een stukje triplex gelijmd en geschroefd, zodat ik het geheel hout-op-hout in de romp kon verlijmen. Het roer bestaat uit een asje, een blokje geschuurde plexi en een alu buisje:
Na het rauwe hout zoveel mogelijk geschuurd te hebben, alles meerdere malen in de g4 gezet. Daarna op de randjes ietsje geplamuurd en terug geschuurd:
Een eerste (lege) drijftest:
De servo staat geschroefd op stevige blokjes. De regelaar en ontvanger komen geklemd op een demonteerbaar geschroefd plaatje. De accu blijft op zijn plaats met door een plaatje met 2 bodyclips:
De stuurstang bestaat uit een stukje m3 draadeind met daarrond een stukje 'buis' van een telescopische radioantenne:
Alle elektro op zijn plaats:
Daarna heb ik alles een laagje spuitplamuur gegeven en lichtjes geschuurd:
Het dek is beige geworden, en de romp zelf blauw (spuiten bij 25-30°C van vorige maand is een droom):
De eerste vaart zit er ook al op (filmpje en beschouwing volgt).