triplex probleempje

hoy ik heb een beetje dom gedaan met mijn geld, ik ben een hydromite van 5mm en 3mm triplex aan het maken en hij is 43 cm lang
het bouwen ging wel goed de spanten en romp maar nu moet ik de beplanking aan de zij kant maken van 3mm triplex wat niet goed buigt:s
ik heb het al onder water gedomplet en in de magnetron gedaan om het effect (stomen) te krijgen maar dat lukte niet toen bedacht mijn vader aan elke kant een sneetje te maken maar dan word het niet echt sterk volgens mij ik zoek een manier om dit mooi te krijgen kan iemand mij helpen?
met 3mm triplex :|

Warm buigen kan een optie zijn, of misschien wat meer geduld, laat het triplex wat langer weken. 3mm triplex is wel al vrij dik om te gaan buigen, dus rustig aan allemaal.

Tenzij het warm buigen goed lukt, moet je niet denken dat je in een half uurtje klaar bent met water.

Aan beide kanten insnijden/zagen zou ik niet doen. Aan de 'lange kant' van een bocht zal het triplex dan uit gaan staan en beschadigen.

Hallo Thymen,

Zoals Hezik al zei, warm buigen lukt meestal wel; ik doe het met een föhn(verfafbrander), de lijm in het triplex wordt week en laat zich buigen, je moet het om iets heen buigen dat een kleinere radius heeft, omdat het triplex iets terugveert, nadat het is afgekoeld.

Je moet flink stoken om het door en door warm te krijgen, helemaal zonder schroeiplekken zal het wel niet gaan....
Gebruik werkhandschoenen en klemmen.

Groeten, Jan.

ja hij is al helemaal bruin :P ik heb em vanacht in een bakje water gehouden onderwater dus als het goed is moet ik em nu heetstoken tog? en dan is er nog een probeempje

de nerven zijn in het midden verticaal gemaakt en aan de buiten kant horizontaal in teorie moet het dus wel makkelijk gaan maar dat gaat het dus niet:P

ik ga proberen om het nu heet te stoken
bedankt

Hoi Thymen,

De Gamma heeft populier triplex van 3,3mm dik, dat laat zich wél buigen met warmte.
Dit is echter niet watervast verlijmd, dus niet een nachtje laten staan onder water, dan heb je de boel van elkaar losgeweekt waarschijnlijk...

Probeer zo dun mogelijk te krijgen, z.g. vliegtuig triplex van 0,8 mm is heel geschikt en dat kun je met de schaar op maat knippen, 't is alleen duur t.o.v. het spul bij de Gamma of Karwei/ij.

Groeten, Jan.

Voor een hydromite, én dan nog zo'n korte versie gaat 3,3mm triplex, of 3mm niet lukken/mooi worden. Ga naar de modelzaak en koop balsa hout van 2 à 3mm dik of zo dun mogelijk vliegtuigtriplex (0,5-1mm)

Het balsa hout kun je het beste later wel vol laten zuigen met wat verdunde lak, een paar lagen dus en dan helemaal vol laten zuigen, daar word het vrij stevig van.

(balsa hout is trouwens niet echt heel duur)

Groet, Aad

ik heb al wat gevonden mijn vader bouwt een huis en die heeft hout zat en draaibanken enzz...

hij had nog 2 mooie stukjes verpakkings matriaal liggen dat mocht ik gebruiken tis 1 mm dik perfect dus!!

btw hoe duur is omgeveer 1m x 1m balsa van 1/2 mm dik??

thymen zei:
ik heb al wat gevonden mijn vader bouwt een huis en die heeft hout zat en draaibanken enzz...

hij had nog 2 mooie stukjes verpakkings matriaal liggen dat mocht ik gebruiken tis 1 mm dik perfect dus!!

btw hoe duur is omgeveer 1m x 1m balsa van 1/2 mm dik??

balsa koop je in latten van ongeveer 20cm bij een meter, hier betaal je 1 à 2 euro voor.

Groet, Aad

dankje het kost dus geen ruk
ik ben al weer wat verder met de boot en ik wil nu de onderkant maken maar dan moet ik dus wel een krachtig rc setje hebben electro (milieu vriendelijker) heeft iemand nog een idee wat voor een hydromite van meer dan 100 gram :P een goed rc setje

Back