Triton academy vraagje over opvoeren van triton

• Topicstarter Topicstarter Rocky_Pascal
  • Startdatum Startdatum
R

Rocky_Pascal

Guest
Hoi

Ben net terug van vakantie met mijn triton. Ik had hem voor de vakantie gekocht en gemaakt voor in de vakantie. Ok, alles werkt goed tijd voor een test ritje in de rivier vlakbij de camping. Net 10 seconden gevaren hardstikke leuk, eerste boot die ook zelf hem gemaakt :wink: (was toch 1 van de simpelste). Ok na 10 sec hebben gevaren midden in de rivier STAAT DIE STIL!!! Ik dacht nee he, dat moet mij weer overkomen. Ik was met mijn vader daar naar toegegaan. Dus ik mijn kleren uit gedaan en erin gezwommen. Echt smerig water! Nooit meer echt nooit meer ga ik erin! Maarja ik was eigenlijk ook van plan om er een visdraad aan te doen om hem zo weer binnen te halen als zoiets gebeurt, natuurlijk weer de hengel vergeten. Maarja die 10 seconden varen waar wel 10 super seconden :lol: , naja dat is ook weer overdreven, bootje varen is superleuk. Vooral als je je zelfgemaakte boot voor de eerste keer kan testen. Maar de triton is leuk bootje met zijn 25 km/u en 2 motoren, maar dat is snelheid voor kinder voor onder de 12. Maarja nu was mijn plan om er een borstolloze motor in te stoppen. Er zitten wel 2 motoren in maar die drijven allebei de zelfde prop aan, dus 1 motor kan er ook in. Alleen heb ik geen idee wat voor motor ik zou kunnen gebruiken. Uiteraard wel een borstelloze binnenloper (toch?). . Ik koop gelijk een lipo van 11.1 v bij, en anders een 14.8v . Er zit nu 2 accus van 7.2 v in, dus totaal 14.4 volt. Standaard 2 kanaals protech ontvanger en 2 s3003 servos. Hij weegt 2.5 kg en is 76x26 cm. Alleen een 700 bb motor werkte niet om meer snelheid op te bouwen had ik gelezen op een site. Weet iemand wat voor een borstolloze motor + een regelaar die ik zou kunnen gebruiken om hem in iedergeval 15 km/u sneller te laten gaan?

groetjes Pascal

ik denk dat je 7,2 accu's niet in serie staan maar paralel..

waarom zou een speed 700 niet werken..

standaard zitten er 2 540 motortjes is 1 maal een speed 700 geeft 9 van de 10 keer het dubble aan power
alleen moet je dan wel de accu's in serie zetten.
maar of je regellaar dat houd is een 2e.

een BL motor kan maar dat ken vlink wat centen kosten.
en of de boot het waard is , is ook nog een 2e.
de triton in niet gebouwt voor hoge snelheden.
hij zal zeer erg gaan stuiteren en waarschijnlijk ook onbestuurbaar worden.

greetz jaimy

Het is wel een mechanische regelaar, en ik heb geen idee wat voor een regelaar ik op voor 700 motor kan gebruiken. Ik weet niet zeker of ze paralel staan, moet ik even het boekje doorlezen (hij is er nog niet, hij reed met andere mensen mee omdat die niet in de auto paste). Maar zou ik dan 2 700's pakken of 1? Bl is inderdaad veelste duur. Maar ik denk dat je hem wel 15km/u wel harder kan laten varen?

Groetje pascal

mechanische regellaar is al niks..
dingen kunnen niet echt hoge stromen aan.

een beetje een goeie regellaar voor een speed 700 is een robbe navy 570.
je heb maar 1 speed 700 nodig..

greetz jaimy

Maar hoe groot is een 700 motor? Is die een paar centimeter breeder of alleen langer? Want hij kan bijna niet meer breder anders raakt die de as.

pascal

je werkt nu met een gearbox als ik het goed heb..
die moet je er zowiezo tussenuit halen.
dus direct drive maken.

voor maten van een speed 700 kun je het beste even op de site van graupner kijken

greetz jaimy

Direct drive, hoe maak ik zoiets en/of hoe kom ik aan zoiets? Als ik iets anders dan de gearbox gebruik, maken de afmetingen niet meer zoveel uit. Owja de accus staan paralel want de plus van beide accu's gaan naar de zelfde punt op de regelaar en met de min precies het zelfde. Kan de navy 570 ook goed als regelaar gebruikt worden voor de 2 540 motors die erin standaard in zitten? Ik koop dan alvast de regelaar bij 2brothersrc (er zit nu een mechanische regelaar in) en koop later de 700 motor bij dezelde winkel waar ik hem vandan heb gehaald. Deze motor kost 30 euro en is een 700 bb 8.4 v motor. Directe link lukt niet, geeft die niet in het balkje aan. ( www.toemen.nl )

Srry voor al die vragen maar ik wil het zo goedkoop mogelijk houden, en ik ben nog een beetje aan het leren.

groetjes Pascal

direct drive dan heb je er geen gearbox tussen zitten..
dus de motor gaat direct op de schroef as.

met 2 motoren werken moet je juist niet doen.

meer power haal je er niet uit.
het is zwaarder
en ze werken vaak elkaar tegen..

dit is een voorbeeld van direct drive
IMG_0009.jpg

Aha ok ik snap het. Maar even voor duidelijkheid, de 700 9.6 v motor bij www.toemen.nl onder rc, toebehoren en dan electro motoren(er staan er 2 , eentje van 8.4 v de eerst die je tegenkomt, en de 2e van 9.6v, die is het), en de 700 neodyme bij 2brothersrc, welke is nou beter voor zijn prijs. Ze zijn allebei 9.6 v. En welke motor raad jij mij aan om te nemen (kwa prijs hoeft je nog niet te letten, ik wil even weten welke jij zou nemen).

Groetjes Pascal

als ik uit die 2 moet kiezen dan zou ik de neo nemen.
draait iets meer toeren maar heeft ook wat meer kopel.

mijn voorkeur volgorde
nr1 SPEED 700 RACE 9,6 V
nr2 SPEED 700 BB TURBO Neodym 9,6V
nr3 SPEED 700 TURBO 9,6 V

motorsteun kan je van een 3 mm hout plaatje maken
of 2 mm alu plaatje..

waarvoor de robbe 700/13..
die motoren presteren niet zo goed als een goedkope speed 700

Hallo Pascal,

Ik heb een aantal jaren geleden ook een Triton catamaran aangeschaft en die, zoals jij, opgebouwd volgens de bouwbeschrijving.

Na een aantal vaarten zijn de gearbox en de twee 540 motoren eruit gehaald en heb ik een 700 neodym erin gezet, aan 12 cellen.

Dat voer een stuk sneller dan met de originele bak herrie van de twee 540....

Helaas heeft de Triton zo'n mooie sturende aandrijving en de koppeling is niet opgewassen tegen de power van een 700 motor, na een viertal vaarten was er al aanzienlijke slijtage en zat er al zoveel speling op, dat ik het niet meer aandurfde om er mee te varen.

De boot staat nu op de plank, te wachten op een ombouw naar een flexas en een 'gewoon' roer.

Groeten, Jan.

Back