Troep uit de uitlaat van mijn nitro wagen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Mini, 19 jun 2019.

  1. Mini

    Mini

    Lid geworden:
    16 jun 2019
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Wezep
    Hallo allemaal ik ben nieuw hier,ben Rody en ben 44 jaar heb 2 electro wagens en sinds kort ook een hsp nitro wagen 1/8 en is mijn vraag,als ik de wagen start komt er troep uit mijn uitlaat ik vermoed olie en brandstof is dat normaal?en als ik gas geef dan slaat hij uit.op het gebied van nitro moet ik nog wat leren maar dat komt wel goed.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.304
    Locatie:
    Sassenheim
    Welkom op dit forum. Je bent niet de 1e die met een dergelijke vraag komt en daarom heeft het ook zin om de zoekfunctie te gebruiken en hier en daar wat artikels te lezen.

    Maar de troep uit de uitlaat is vrij normaal. Dit soort motoren hebben het principe van een 2-takt waarbij de smering in de brandstof zit. Olie zal deels tot gas verbranden maar een ander deel zal nog vloeibaar met de gassen mee naar buten komen. Omdat het wel met de verbranding meegegaan is is de olie ook aangebrand en zal donkerkleurig uit de uitlaat komen.

    Als het in een grote hoeveelheid eruit komt staat de motor waarschijnlijk nog rijk, bij een rijke afstelling zal er nog meer brandstof en dus ook olie door de motor gaan. Dit kan ook de reden zijn dat de motor makkelijk afslaat, de plug koet dan te veel.

    De rijke afstelling is nu nog nodig omdat je een nieuwe motor altijd eerst minimaal een aantal tankjes moet inlopen, je hebt een overmaat zuiger welke naar de cilinder moet inslijten, doe je dit te ruig met te weinig smering beschadig je de zuiger dus hou de motor rijk waardoor er meer smering is en ook het toerental begrensd.

    Om te kijken of de motor echt te riijk staat moet je met de gloeier erop en met de wielen van de grond even een paar gaspulsjes geven om de motor iets meer op temperatuur te brengen voordat je er mee gaat rijden, blijft die afslaan zal je de hoofdsproeier (HSN) een klein beetje in moeten draaien, ongeveer 1/8e tot een kwart slag.

    Overigens is er over de inloop van een motor en het gebruik al veel geschreven, welke ook in de zgn stickies (topped topics) voor komt.
     
  3. Mini

    Mini

    Lid geworden:
    16 jun 2019
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Wezep
    Dank je wel voor al deze informatie en ik heb inderdaad al heel veel gelezen en opgezocht maar wilde het zeker weten
     

Deel Deze Pagina