trottle cp belt.

• Topicstarter Topicstarter W.I.M.
  • Startdatum Startdatum
W

W.I.M.

Guest
Wat ik graag zou willen weten voor ik weer ga proefdraaien,
is het normaal dat als ik de trottlestick 1 tikje omhoog doe dat hij dan meteen als een gek toeren begint te maken?
En de giro SW knop op mijn zender waar is die ook weer voor en hoe moet hij staan omhoog of omlaag. groetjes van een beginner:)

Ja dat is normaal, of stijgt hij bijna op?
het knopje Gyro moet van je af staan.
deze zorgt ervoor dat je de gyro kan inschakelen of uitschakelen.

Succes

WIM

Op de zender zit een wipschakelaar voor het in- en uitschakelen van de ‘Heading Lock’. SW- knop. De ‘gyro’ die in de Belt CP V2 zit kan op de zender in twee verschillende standen worden gezet. Zet die knop maar op 0, zie verder. Je probleem zit volgens mij in de stand van de IDLE knop. Duw die van je af , zie onderaan deze bijdrage.
De ‘Heading Lock’ schakelaar

Normal mode (stand 1)
Normal mode maakt de helikopter meer stabiel door het detecteren van het draaien van de helikopter en die draaiing tegen te gaan door het geven van meer of minder uitslag van de staart-servo. De oorzaak van het draaien komt door veranderende invloeden van de wind, het wijzigen van de stand van de bladen van de hefrotor of het geven van meer of minder gas. Benodigde veranderingen geeft de gyro door aan betreffende servo en die op zijn beurt de uitslag van de staartrotor doet aanpassen. Het terugsturen van je helikopter, naar de oorspronkelijke richting, zul je zelf moeten doen. Maak je bijvoorbeeld een roll naar links dan zal de helikopter uit zichzelf een bocht maken, afhankelijk van de richting van de wind.

Heading lock mode (stand 0)
Head Holding mode, ook wel HH mode genoemd, gaat niet alleen het ‘ongewild’ draaien van de helikopter tegen, hij zorgt er tevens voor dat de helikopter zijn oorspronkelijke richting aanhoudt. Gebruik je de ‘rudder-stick’ dan verandert de richting van de helikopter en zal de ‘gyro’ zijn gedrag aan die veranderende richting aanpassen (hij volgt de helikopter). Maak je bijvoorbeeld een ‘roll’ naar links dan zal de helikopter geen bocht maken, maar zijn oorspronkelijke richting behouden. Als je een bocht wilt maken zul je dat zelf moeten doen door te sturen met je ‘rudder-stick’.
De 3D/Kunstvlucht schakelaar

De Wipschakelaar voor het schakelen tussen normaal en 3D/Kunstvlucht vliegen werkt als volgt:
· 3D/Kunstvlucht vlucht (schakelaar naar je toe)
Globaal kun je zeggen dat in deze stand alleen de hoek van de hefrotoren wijzigt en het toerental stabiel blijft. Meer exact:
o Het toerental van je hefrotoren loopt van het maximale toerental, via 50% van dat toerental naar het maximale toerental in de bovenste stick positie;
o De hoek van de hefrotoren loopt van -7 graden, via 0 graden (in de midden positie van je stick) naar +7 graden in de bovenste stick positie.
· Normale vlucht (schakelaar van je af)
Globaal kun je zeggen dat in de normale stand (schakelaar van je af) het toerental en de hoek van de hefrotoren wijzigt. Meer exact:
o Het toerental van je hefrotoren loopt van 0 tot het maximale toerental;
o De hoek van de hefrotoren loopt van 0 graden naar +7 graden in de bovenste stick positie.
Zelf zo ik de bladen zo zetten dat de hoek loopt van -2 naar 5 graden, heb je wat ruimte om bij een windvlaag te kunnen dalen.

Met behulp van de draairegelaar voor het wijzigen van de hoek van de hefrotoren (pitch) kun je genoemde midden positie van je stick wijzigen.

Groeten
Martin

Laatst bewerkt:
Ja dat is normaal, of stijgt hij bijna op?
het knopje Gyro moet van je af staan.
deze zorgt ervoor dat je de gyro kan inschakelen of uitschakelen.

Succes
Nee hij blijft wel staan had alleen niet verwacht
dat hij zo snel ging draaien.
Maar het was in de woonkamer dus dat maakt
meer indruk natuurlijk.
Bedankt voor de antwoorden ben ik weer wat wijzer geworden.
Groetjes wim

ik heb nu een nieuwe servo gemonteerd en heb proefgedraait zonder hoofdrotorbladen,tot zover alles goed.
wat ik me nog afvraag als mijn trottlestick op nul staat en ik zet het idle(3d)knopje naar me toe(naar beneden) dan gaat ie ook draaien hoort dat zo?
gr wim

WIM
Ja, maar doe dat nooit met je bladen erop. Eerst op normaal vlucht zetten, optoeren en dan de schakelaar om. Kun je nog niet zo goed vliegen laat de schakelaar dan op normale vlucht staan (van je af)
Groeten
Martin

Back