Trucks echt zweven toegepast op model?

Heren,

Ik ben bezig met de bouw van mijn eerste RC vliegtuig, een Sophisticated Lady zwever van Carl Goldberg. Nu heb ik zo'n 15 jaar geleden zelf aan echt zweefvliegen gedaan en ik vroeg mij het volgende af:

Bij de kunststof kisten die wij vlogen gebruikten wij voor een wedstrijd altijd een of andere was (bijenwas geloof ik) om het vliegtuig zo glad mogelijk te maken. Ook gebruikten wij isolatietape om naden af te dichten zodat de stroomlijn nog beter werd. Wordt dit soort technieken ook in de modelzweverij toegepast?

Nu is dit soort dingen nog niet zo interessant; eerst leren vliegen. Maar ik heb mijn zinnen gezet op een schaalzwever (Lenger Ventus 2c) en daar wil ik vooral in clubcompetitie hoge ogen mee gaan gooien.

Alvast bedankt voor jullie input.

Stefan uit

In tegenstelling tot bij de grotere broers doen wij bij de "kleine" modellen met smalle vleugels en lage vliegsnelheid soms een draadje (turbulator)op de neuslijst lijmen om de luchtstroom te verstoren zodat deze toch aan blijft liggen op de vleugel.

Juist. Ik vlieg ook met een schaalbak, niet op competieties want daar hou ik niet zo van, maar ik poets hem wekelijks met een product op basis van was. Als je gladde vleugels hebt, kan je dat doen. Bij een ribbenvleugel is dat gekkewerk....Ook alle naden worden dichtgekleeft met een speciale plakband.
Ik herrinner me dat ik vroeger ook een lady had van Goldberg. Een superkist om te thermieken. Mijn starten waren vroeger steevast met de sando en het grootste plezier had ik als ik op pakweg 25 meter hoogte terug kon aanknopen in een bel.
Bedenk wel dat er een lange afstand ligt tussen je Lady en een Ventus 2C.
Het is zoals van een loome lesbak naar een renklasse...En minstens even veraderlijk bij fout sturen. ( coördinatie bv )
Veel succes met je ambitie
Martin
www.biggs.nl

Ha, leuk, twee tegenstrijdige meningen. Altijd goed voor een beetje discussie!

Bedankt voor je advies Martin! Ik was niet van plan om direct van de Lady naar een schaalmodel over te stappen. Daar zal nog eerst een rolroerkist tussen zitten om die techniek onder de knie te krijgen. Daarnaast heb ik begrepen dat de toestellen van Lenger doorgaans zeer goedmoedig zijn (hun Jantar in ieder geval en die heeft hetzelfde vleugelprofiel) dus ik hoop maar dat alles goed gaat.

Waarschijnlijk een ontzettende newbie-vraag, maar wat is een Sando? Klink als een goede naam voor een Rottweiler..... :wink:

Stefan uit

Een "Sandow" eigenlijk is een elastiek, of siliconenrubber van ong. 30 meter met daaraan verbonden 150 tot 250 meter nylondraad. De zwever heeft een haakje voor het zwaartepunt waar je de ring van de draad aan bevestigd. Je rekt de hele hap uit tot ongeveer 70 à 100 stappen en vervolgens laat je het model los. Indien nodig kan je zachtjes bijtrekken onderweg om extra hoogte te bekomen. Op het eind van de rit vliegt het model de draad voorbij en ontkoppeld zo zichzelf. Je bereikt hier hoogtes mee tussen de 50 en 150 meter afhankelijk van de wind.
Het princiepe is eigenlijk hetzelfde als dat van de lierstart. Het enige gevaar is eigenlijk de overtrek tijdens de eerste meters van de start.
Voila, ik hoop hiermee duidelijk genoeg te zijn geweest....
Groeten
Martin

Hey Crop!

Zo zie ik je weer eens op het werk, en meteen begin je me op mijn slechte omgangsvormen te wijzen! Je wordt bedankt! :nosmile:

Maar inderdaad, zo kom ik nooit aan een nieuwe vriendin. Ik denk dat ik gewoon de verkeerde hobbies uitkies.

Gefeliciteerd met je ZVB trouwens. Als mijn Lady klaar is en ik het vliegen een beetje onder de knie heb moeten we samen maar eens gaan vliegen. Kan waarschijnlijk nog hoopjes van jou leren!

Was goed om je weer eens te zien!

Stefan uit

Hoi Crob,

Gefeliciteerd, ik merk al wel dat ik niet de enige zwever ben. als ik deze winter mijn instrumenten haal ben ik volgent jaar voor een ZVB aan de beurt.
over de truuks uit de echte zweverij, ik verzin altijd op teuge wat ik allemaal aan mogelijke prestatie verbetering kan gebruiken, en dat stukje met aerodinamika en konstruktie is ook een stuk toegevogde handige kennes volgens mij.

Groeten Halmar.

Back