Trumpeter 1/144 Kilo class submarine

GJB

verslagschrijvers
Sinds de lente is het botenvirus weer opgelaaid en maak ik eindelijk mijn oude projecten af. Eén van deze projecten was de Kilo in schaal 1/144. Het was mijn eerste boot die redelijk werkte maar ik was nooit helemaal tevreden. Dat ben ik nog steeds niet maar ik ben op de goede weg.

Toen ik ooit begon was er nauwelijks informatie te vinden en het zou zonde zijn om mijn ervaringen niet te delen. Vooral voor beginners of bouwers met een klein budget is dit een leuk project.

Voor MFR, de XXIII ga ik ook verbeteren en volgt later :D

Op schaal meet de boot 511,5mm in lengte, 96mm in breedte(inclusief duikroeren) en 147mm in hoogte. DeKilo is van binnen ruim genoeg voor een 50 a 60mm wtc (water tight compartment).

20151004_173601_zpsgbv0kppm.jpg


Als de kinderen op bed liggen ga ik verder met foto's en het verslag:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Toen ik in 2012 aan deze boot begon had ik gekozen voor het RCABS duiksysteem. Statisch duiken doormiddel van een luchtpomp, ventiel en luchtzak, Toen waren er amper geschikte pomtjes verkrijgbaar maar in een bloeddrukmeter zat bijna alles wat ik nodig had.

Het systeem is vrij simpel, wanneer je je zender en ontvanger aanzet is de druk in de wtc gelijk aan de buitenlucht. De luchtzak is leeg en de klep dicht. Voordat de boot in het water gaat moet eerst de luchtzak opgepomt worden, op dat moment ontstaat er onderdruk in wtc. In deze staat drijft de boot, wanneer je de klep open zet loopt de luchtzak leeg door de onderdruk in de wtc en zal de boot dalen. Om te stijgen gaat de klep dicht en pomp je de lucht uit de wtc de luchtzak in.

Niet het veiligste systeem maar als het niet te diep is en het water helder dan valt het risico op verlies mee:).
 
De bouw van de romp stelt niet veel voor en zal voor iedereen die wel eens een kitje in elkaar heeft gezet geen problemen opleveren. Wel moet je voor en tijdens de bouw al rekening houden met het beweegbaar maken van de roeren en een as koker inbouwen. Voor de roeren heb ik 2mm messing draad en 3mm messing buis gebruikt. De schroefas is 2mm staal in een 3mm messing buis. De roerhevels zijn gemaakt van 1mm plastic plaat en alles is gelijmd met watervaste secondenlijm.

20151004_175320_zpsuecvpo5h.jpg


20151004_175352_zpswb1alkhe.jpg


De romp staat sinds vandaag in de basiskleuren. Voor het verven had ik tijdelijk het meeste lood even uit de romp gehaald.
 
Laatst bewerkt:
De WTC en de belangrijkste onderdelen die er in gaan.

Onderdelen lijst:

Motor met 3mm as: http://hobbyking.com/hobbyking/stor...SK3_2826_980kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

Brushless regelaar: http://hobbyking.com/hobbyking/stor...kStar_25A_1_18th_Scale_Brushless_Car_ESC.html

Servo's: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__663__HXT500_6_2g_0_6kg_08sec_Micro_Servo.html

Doorvoer voor de stuurstangen 2 x: http://www.engel-modellbau.eu/catalog/index.php?cPath=37_257

Afdichting motor as: http://www.engel-modellbau.eu/catalog/product_info.php?cPath=37_256&products_id=649

Bloeddruk meter (pomp en klep): http://www.banggood.com/Automatic-A...nic-Sphygmomanometer-Instrument-p-928704.html

RC aan/uit schakelaar en failsave in één 2 x: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__46040__Turnigy_Receiver_Controlled_Switch.html


WTC is een Amerikaanse afkorting voor water tight compartment. In feite is dit de ruimte die altijd droog blijft en waar je elektronica in zit. Ik heb voor een rond 50mm pvc pijp gekozen. Aangezien ik helaas geen draaibank bezit en of kan bedienen heb ik het simpel gehouden. Ik heb een lengte gezaagd van 29cm waarop ik aan beiden kanten een 2mm dikke plastic plaat heb gelijmd met pvc lijm. Hierna heb ik de dichte pijp op 4cm doorgezaagd. Doorvoeren en motorbevestiging heb ik afgetekend en geboord.

De WTC klaar voor gebruik

20151004_173800_zpsqd5gqv6a.jpg
 
Laatst bewerkt:
ha goed dat je terug begonnen bent .
ben benieuwd om terug een kilo te gaan zien varen

gr raf
 
Breakdown van de WTC en uitleg.

Hier gebeurt het allemaal. Op onderstaande foto zie je de blauwe luchtzak, twee stuurstandoorvoeringen, de aansluiting voor de luchtzak(slangetje), motoras en dichting, aan/uit door middel van een jumper en een plus/min pool voor meten en laden.

20151004_173747_zpslqcd3soo.jpg


De luchtzak of zwemblaas is gemaakt van een stuk zacht pvc van bijvoorbeeld een kinnderzwembadje. Deze meet 28 x 3cm leeg.

Als afdichting heb ik een stuk fietsband gebruikt, deze moet naar achteren om de wtc te openen.

20151004_174946_zpsftrdurqh.jpg


Ruimte genoeg voor alle componenten

20151004_175012_zps7htugsnz.jpg


Van links naar rechts: accu 5 cellen AA 2300mah 6v, ontvanger antenne, ontvanger, 2 x rc schakelaar voor pomp en klep, klep, servo's, luchtpomp, motor(niet zichtbaar)
 
ziet veel beter uit dan de vorig die ja had gebouwd .want die kortsluiting de laatste keer heeft hem geen goed gedaan toen

mooi werk
gr raf
 
dan heb ik een andere voor
oeps dat was ronald raalst foutje
die had alles binnen in zitten met AAA cellen dacht ik en daar liep het op een bepaald ogenblik fout in mol
bij het sluiten kortsluiting en de damp kwam er uit en gedaan met de boot
je hebt nog plaats voor een ltr te zetten zonder het doosje
gr raf
 
Ja, Raalst was degene hier die ooit een Kilo had gebouwd. Had hij geen systeem met een dikke spuit gemaakt? Kan me er iets van herinneren. De ltr zal er wel inpassen, aan de onderkant van de rack is nog veel ruimte maar eerst maar eens zo proberen. Alles is uit de romp gehaald dus ik moet hem opnieuw balanceren. In de oude versie had ik een binnenband als luchtzak zitten maar als deze iets te ver opgeblazen werd drukte deze het dek omhoog. De nieuwe luchtzak past veel beter en is groter in volume. Het oude systeem heb ik destijds getest tot 1,5 meter diepte en dat ging prima.
 
Een totaal plaatje:

20151004_175549_zpspaacbhwk.jpg


Nog te doen:

-Weatheren
-Uitbalanceren
-Vingers kruizen
-In het water gooien
 
GJB,
dat heb je mooi gemaakt en ook nog in zo een korte tijd.
Mooi hoor.
En alles mooi strak gemonteerd.
Compliment!

En Raf, jij hebt ook wel vaker kortsluiting he?

Hein
 
ja als je de tussen kabel vervangt en niet oplet nadien dan komt er rook uit

voor de boot die ik bezig ben moet ik een buis van 3.2 gebruiken
hopelijk krijg ik daar alles in

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Raf,
koop die "CHINESE BROL" dan ook niet.
Jij kunt geen Chinees lezen, (ik ook niet), en dan kun je ook geen fout maken als het leesbaar is.
En ik zou graag weten wie nog nooit wat verkeerd heeft aangesloten?

Hein
 
Heren, niet te hard Chinese brol roepen anders valt mijn hele boot uit elkaar :D
 
Hein bij een stekker geven ze geen handleiding dus er viel gewoonweg niets te lezen
ik had voet bij stuk moeten houden aan mijn principe niets te herstellen aan het water
dan had de kortsluiting niet gebeurt en was ik geen regelaar armer plus de stank in de boot

electronica-kabels.jpg

dit zijn de stekkers die op de accu zitten en op de regelaar zitten er 2 mm goud contacten
de tussen stekker is van twee stekker gemaakt dus is gewoon een koppel stuk tussen de accu en de regelaar
echt meer basic kan het niet zijn hé

gr raf
 
Back
Top