Trumpeter Bismarck 1/200 RC conversie

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Arthur Hermans, 18 apr 2015.

  1. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Tja,
    De titel zegt eigenlijk alles al.
    Er zijn op verschillende fora al meerdere bouwberichten van deze kit, maar er kan altijd weer eentje bij.

    Lang...lang geleden heb ik een keer de Blanckert van Billingboats gebouwd, helemaal nieuw ben ik dus niet in de scheepvaart.
    En een BB wilde ik eigenlijk al langer bouwen, helemaal toen Trumpeter met de wat grotere schaal plastic kits kwam (1/350 vond ik namelijk net iets te klein).
    Tot nu toe hield me de aanschafprijs tegen, maar nadat ik van iemand een ongebouwde kit voor weinig kon overnemen was de kogel door de kerk.

    Begin van de bouw is begonnen.
    [​IMG]

    Een paar assen met (mooie) schroeven van Raboesch. Jammer dat ze straks zwart worden.
    [​IMG]

    De assen passen bijna....
    [​IMG]

    ....en met wat vijl werk helemaal.
    [​IMG]

    Om het smeren van de assen makkelijker te maken heb ik buisjes op de assen gesoldeerd.
    [​IMG]

    De assen met 5 minuten epoxy vast gelijmd.
    [​IMG]

    Nu even wachten totdat de lijm hard is.
    Vreemd genoeg duurt dat dus langer dan 5 minuten.
     
  2. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Om er zeker van te zijn dat de boot echt dicht is, heb ik extra epoxy om de schroefassen gesmeerd. De tape is er voor om te voorkomen dat het een kliederboel wordt, het oog wilt immers ook wat.
    [​IMG]

    Ook nog een beetje epoxy aan de buitenzijde van de romp.
    [​IMG]

    As geleidingen voorzien van messing bussen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Er moest nog een kleine aanpassing komen aan deze delen.
    Helaas geen foto gemaakt van het origineel.
    [​IMG]

    En op de boot gelijmd, vervolgens geplamuurd en geschuurd.
    [​IMG]

    Tijd voor het roer.
    Als eerste de roergaten (ik heb geen idee hoe je het anders moet noemen) opgeboord.
    [​IMG]

    Vervolgens twee messing pijpjes in de gaten geperst.
    [​IMG]

    De kit is ongetwijfeld niet 100%, maar bij gebrek aan beter ga ik maar vanuit dat de roeren iets onder een hoek moeten worden gemonteerd.
    Het roer een klein beetje voorboren.
    [​IMG]

    Daarna verder schuin boren.
    [​IMG]

    De assen in de roeren gelijmd, de assen moeten alleen een stukje worden ingekort.
    [​IMG]

    Van binnen ziet het er nu zo uit.
    [​IMG]

    En van buiten zo..
    [​IMG]

    Tot zover......
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi Arthur. Gefeliciteerd met deze kit. Ik ga de bouw aandachtig volgen... Hij (Bismarck is een "hij" volgens de commandant) staat al een tijdje op mijn verlanglijstje.

    Ik hoop toch écht dast je de schroefasKOKERS met 5 min epoxy hebt gelijmd...;)
     
  4. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Roeren

    Vind het ook een mooi schip, ook op mijn verlanglijstje. Maar even over de roeren, zij stonden inderdaad als een op zijn kop staande "V" aan het onderwaterschip. Maar de roerkokers ook. Dus hier heeft Trumpeter een steekje laten vallen. ik weet niet hoe jouw roeren nu gaan bewegen, maar ik zou toch proberen om de uitslagen identiek te laten maken met het origineel.

    Mvgr,
    Willie
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zie dat je de middelste schroef niet aan gaat drijven? Dat zou wel eens lastig kunnen worden, want juist die schroef heeft het grootste aandeel in het draaimoment. Dat komt door de "tunnel" gevormd door de beide roeren. Stuur- en bakboordschroef zullen niet zoveel daaraan bijdragen, zelfs niet als je ze apart zou aandrijven.

    Was bij het origineel ook zo: toen de roeren vastzaten onder een hoek van 12 graden, na de torpedotreffer van een Swordfish, heeft de bemanning van alles en nog wat geprobeerd om het schip een koers te laten varen die men wilde door te manoeuvreren met de machines. Niets hielp, juist door die "tunnelwerking" van beide roeren.

    Overigens vraag ik me af welke bewegingen je roeren nu maken, nu je de roerkoningen er onder een hoe hebt ingelijmd...:confused:
     
  6. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Inderdaad ik bedoel dus de schroefaskokers.
    Tja, over de namen die ik onderdelen geef kan ik kort zijn, ik weet zeker dat ik vaker de fout in zal gaan.
    De terminologie binnen de scheepvaart is bij mij niet zo bekend.o_O

    Betreft de aandrijving,
    Het is voor mij ook een experiment. Mocht twee niet voldoende zijn dan kan ik altijd nog een derde schroef bij plaatsen.
     
  7. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Verder met de aandrijf motoren (en maar hopen dat twee voldoende is).
    Van styreen een motorhouder gemaakt.
    [​IMG]

    Voor een deel is het ook een servohouder geworden
    [​IMG]

    En een verbinding gemaakt naar de roeren.
    [​IMG]

    Het precies uitlijnen van de roeren doe ik wel aan de waterkant.
    Gelukkig is dat maar 25m lopen van mijn huis.:D
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ziet er netjes uit! Een tip: Ondersteun de schroefaskokers ook aan de binnenzijde, tussen je smeerpijpjes en de koppelingen. Er hoeft maar een pietsje onbalans in je koppelingen te zitten en je assen (en kokers) gaan enorm vibreren. En draag er zorg voor dat de draadstand die je roeren aanstuurt, niet kan knikken. Ook even door twee stukjes styreen laten lopen, dan kan hij geen kant op.
     
  9. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Okay,
    Als eerste schroefaskokerondersteuningen ( leuk scrabble woord) maken.

    Tadaa!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ben toch benieuwd naar het moment waarop er een Panzer IV aan boord gesmokkeld wordt :rolleyes:
     
  11. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    LoL
    Neh, Pz VI moet maar wachten.

    Ondertussen wel een proefvaart gemaakt.
    De draaicirkel is ongeveer 1,5m dus dat valt wel mee.
    Alleen zijn de motoren iets te zwak, (18volt motoren). Vol gas is de boot wel op mooie snelheid maar een beetje vermogenbuffer is wel wenselijk.
    Maw, of andere motoren of 12 volt akku. Maar bij het laatste moet ik weer andere regelaars monteren.
     

Deel Deze Pagina