Trumpeter USS Enterprise CV6 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 15 jan 2022.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ahoy schippers,
    Nu mijn Sovremenny klasse torpedobootjager klaar is, wil ik binnenkort starten met mijn nieuwe project. De Enterprise in de Midway uitvoering. Ik had de keuze uit 2 schepen om te gaan bouwen, ik heb ook nog de Missouri in dezelfde schaal liggen, maar ik heb toch besloten om voor de Enterprise te gaan. Had ook nog de Scharnhorst 1:200 liggen, maar die heeft nu een andere schipper gekregen.

    Het zal geen volledig bouwverslag worden, maar ik wil alleen de bouwfases laten zien die ik zelf interessant vind. Heb hier ook nog een topic staan met hetzelfde schip in de schaal 1:144, maar ik ben er mee gestopt omdat de romp een te grote afwijking heeft t.o.v. de werkelijke romp. De spanten van de tekening stroken niet met de werkelijkheid. Vooral het achterschip is anders dan het moet zijn. Topic: Vliegdekschip Yorktown-klasse


    Hier gaat het dus om.
    upload_2022-1-15_15-6-59.jpeg

    Heb ook een aanvullingset bijgekocht, geen Pontos, maar van MK1 Design. Opvallend is het aantal geprinte onderdelen in de set. Ook bijboten die ook in de Trumpeter kit zitten, zijn geprint. Heb deze boten nog niet vergeleken met die van Trumpeter.
    upload_2022-1-15_15-12-26.jpeg

    En van Ka Models een setje voor de vliegtuigen en accessoires voor deze. Zelfs een heftruck en Willy's jeep zijn aanwezig. Cockpits en canopy's zijn aanwezig, maar ik heb nog niet gekeken voor hoeveel vliegtuigen. maar gelukkig hebben de vliegtuigen van Trumpeter allemaal een doorzichtige canopy, dus kan ik die ook gebruiken.
    upload_2022-1-15_15-14-0.jpeg

    Ook een speciale aandrijvingset voor de Enterprise aangeschaft. Vind alleen dat de koppelingen bijzonder zwaar zijn uitgevoerd, zie de aluminium delen in het zakje. Het bijgevoegde roer met kielvlak is als messing exemplaar uitgevoerd. De langste draadstang, is die van het roer naar de servo. De askokers zijn aan de rechterzijde voorzien van een kogellagertje van 2 mm, aan de linkerzijde een glijlagertje.
    upload_2022-1-15_15-15-59.jpeg

    Ook wat extra vliegtuigen bijgekocht, je krijgt er van Trumpeter 15 vliegtuigen bij, 5 Devastators, 5 Dauntlesses en 5 Wildcats. Als de Enterprise klaar is zullen er 45 vliegtuigen op de dekken staan, Jawel, ook een compleet hangardek is aanwezig. Nadeel van de bouwpakketjes vind ik, dat er geen bewapening bij zit, geen torpedo's, geen bommen en geen droptanks.
    upload_2022-1-15_15-19-39.jpeg

    Ik wacht nu alleen nog op het "houten dek" dat nog moet komen. Ik schat dat ik er over een maand aan ga beginnen, ik wacht tot de post langs is geweest en ik alles in huis heb om te kunnen beginnen.

    Groet,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2022
    Herby63 en Peter58 vinden dit leuk.
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Veel gelezen over dit schip, heeft heel wat te voorduren gehad, ik ga dit volgen.
    Grt Peter
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Bezig met wat onderdelen te bekijken.

    De romp. Deze is in tegenstelling van de Bismarck en Missouri, één geheel.

    upload_2022-1-16_11-22-23.jpeg
    upload_2022-1-16_11-24-24.jpeg

    De onderdelen van de aandrijving(exclusief de motoren) en stuur inrichting.
    upload_2022-1-16_11-20-4.jpeg

    Schroefassen zijn van rvs. Schroeven zijn op de schroefas geschroefd(M2) en worden geborgd met een stelschroefje.
    upload_2022-1-16_11-14-28.jpeg

    Het roer garnituur.
    upload_2022-1-16_11-33-34.jpeg

    Ik heb het schip eens goed bekeken wat betreft het rc maken. Ik moet zorgen dat ik 2 dekken (gedeeltelijk) moet kunnen verwijderen om bij de accu's te kunnen komen. Bovendien ben ik er ook nog niet uit of ik de rolluiken op het hangardek in de open of dichte stand ga monteren. In de dichte stand is hij minder gevoelig voor ruw vaarwater.

    Als ze open zouden staan, is er wel een mooie blik op het hangardek met de opgestelde vliegtuigen. De rolluiken werden ook open gedaan in het echt als er een aanval werd voorspeld door de vijand. Bij een bomtreffer op het hangardek, kan de luchtdruk van de explosie sneller afgevoerd worden door de grote openingen van de open staande rolluiken.

    Groet,
    Willie
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Peter58 vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je gaat het nodig hebben , VEEL SUCCES en plezier aan de bouw van dit schip
     
  5. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooie spullen hoor :thumbsup:
    grt Peter
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willie, Wat mij opvalt is dat de schroeven aan de naaf geen spoed hebben en aan de toppen van de bladen wel. Op het eerste gezicht valt het niet op, maar als je beter kijkt wel. Vrees dat deze schroeven niet echt efficiënt zijn. In wezen moet een schroefblad aan de naaf eenzelfde weg afleggen als aan de toppen van de bladen. Kan zo gauw niet vinden waar Herby de schroeven voor de Bismarck vandaan heeft, maar die zien er een stuk beter uit. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Klaas, Herby heeft zijn schroeven van Pontos, mijn Bismarck ook. Ik ga toch proberen te varen met deze schroeven, mochten ze niet een goed rendement leveren, kan ik altijd nog andere schroeven er op monteren, Op de schroefassen zit M2, dus andere schroeven kunnen er zo op.

    Groet,
    Willie
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Raboesch, Nederlandse onovertroffen kwaliteit :)
    Destijds (2020) kon RC-point ze (met 4 weken onaangekondigde wachttijd) leveren.
     
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb die van Pontos er op gezet omdat ze mooi van schaal zijn.

    Groet,
    Willie
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk maar wat ze doen Willie. Vrees dat ze een hoop stroom trekken, maar misschien valt het mee.Succes met de bouw! Gr. Klaas.
     
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Een kleine update van mijn schip. We hebben al een kleine discussie gehad over de schroeven die in de update set zaten. De schroeven en bijbehorende schroefassen zijn anders dan wij gewend zijn. De schroefassen zijn Ø3 mm met M3 aan één zijde. Dus de bijbehorende schroeven hebben ook M3 tapgaten, echter, haaks op de tapgaten is een tapgaatje van M2 voor een borg stelschroefje. Is die eenmaal aangedraaid, is het onmogelijk voor de schroef om los te trillen. Nadeel is wel dat het stelschroefje van gewoon staal is en dus kan gaan roesten. Even rondkijken of ik ze van RVS kan vinden.

    Inmiddels heb ik de schroefassen gemonteerd. Dit is niet zonder problemen gegaan. De lagers die buiten de romp gemonteerd moeten worden zijn zacht gesoldeerd(lager + de lager uithouders). Om de uithouders op de juiste plaats onder de romp te krijgen moest ik de uithouders wat verbuigen, en u raadt het al, de soldeerverbindingen kwamen los.....
    Dus weer opnieuw solderen, wat geen sinecure was.
    Maar het eindresultaat is bevredigend. Moet alleen het overtollige soldeersel nog weg poetsen.
    upload_2022-3-13_11-20-44.jpeg

    Zo ziet het inwendig uit. De foto is 90 verdraaid, krijg hem niet in de originele positie.
    upload_2022-3-13_11-23-52.jpeg

    Ook het roer gemonteerd. Heb echter de roerkoker en de roeras 15 mm in moeten korten, omdat het tegen de onderkant van de achterste vliegtuiglift kwam.
    upload_2022-3-13_12-0-16.jpeg

    Duidelijk is in de buitenste bakboord schroef het M2 tapgaatje te zien met het borgstelschroefje.
    upload_2022-3-13_12-1-8.jpeg

    Nu wordt het interessant. Ik moet gaan nadenken hoe ik een opening in de vloer van het hangardek ga maken, om bij de rc-apparatuur te komen. De opbouwdelen zijn nog los, zo ook het dek-deel. Het hangardek bestaat uit 2 delen. In de openingen van de opbouwdelen, kan ik als ik wil de rolluiken monteren, maar ik wil ze open laten om de geparkeerde vliegtuigen op het hangardek te tonen.
    upload_2022-3-13_12-4-0.jpeg

    Trumpeter heeft veel aandacht besteed in de aankleding van het hangardek, maar heeft zich erg gemakkelijk gemaakt met de lift openingen. In werkelijkheid bevind zich onder de hoofdlift nog een kleinere service lift om onderdelen van het lager gelegen dek naar het hangardek te brengen. Hiervan ontbreekt ieder spoor.
    upload_2022-3-13_12-5-17.jpeg

    De 2 hangar dekdelen zijn 2.5 mm dik, kan dus geen opening er in snijden, dus dat wordt zagen.

    Groet,
    Willie
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 mrt 2022
    Herby63, Marc w en k-k vinden dit leuk.
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb inmiddels bekeken hoe ik het beste "luiken" kan uitzagen uit het hangardek. Heb inmiddels vele schepen gebouwd in mijn modelbouw verleden, maar ik heb nog nooit een schip gebouwd waarbij ik 2 dekken moet verwijderen om bij de rc-apparatuur te komen. Ik ben tot de volgende oplossing gekomen.
    upload_2022-3-15_10-24-9.jpeg

    Ik houd het op deze oplossing. Duidelijk zijn de plaatsen aangegeven waar de vliegtuig liften komen. Nadeel van dit Trumpeter bouwpakket is, dat er helemaal niets wordt vermeld welke delen, welke kleuren moeten krijgen, ik had dit ook al gemerkt bij mijn Bismarck 1/200. Daarom weet ik niet welke kleur het hangardek en de hangarwanden moeten krijgen. Als ik niets kan vinden, worden de wanden wit, en het hangardek zelf lichtgrijs. Ik neem aan dat in het echt als de rolluiken dicht zijn(bij slecht en koud weer), de hangar behoorlijk donker zal zijn, dus neem ik aan dat er een licht kleurige(Wit?) verf gebruikt is. Of heeft iemand anders een suggestie?
    upload_2022-3-15_10-24-40.jpeg

    De onderste foto laat zien hoe gedetailleerd het hangardek er komt uit te zien. Als de rolluiken in de hangar dicht gemonteerd worden, is er niets meer van de inrichting te zien, ook daarom laat ik de rolluiken open.
    upload_2022-3-15_10-28-2.jpeg

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Het hangardek wordt door 3 balken ondersteund.
    upload_2022-3-15_13-5-48.jpeg

    Dit is het gedeelte van het eiland dat in de hangar komt, zeg maar de fundering van het eiland. Moet nog wel geheel aangekleed worden, zit dus nog los op het hangardek.
    upload_2022-3-15_13-6-26.jpeg

    Ook hier geldt weer dat alles nog los zit. Kan zo experimenteren met de ruimtes en eventuele aanpassingen.
    upload_2022-3-15_13-31-19.jpeg

    upload_2022-3-15_13-31-51.jpeg

    Groet,
    Willie
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Stuurservo en de ontvanger gemonteerd. Ik heb wel de slag van de servo moeten verkleinen, 90%aan bakboord en 80% aan stuurboord, is te regelen via mijn zender.

    Ben inmiddels ook te weten gekomen dat het interieur van de hangar, inclusief het hangardek, matwit geschilderd was. Echter, op 29 augustus 1942 is men begonnen de witte verf van de wanden en dek te verwijderen, dit omdat het te brandgevaarlijk was. Dit werd gedaan na praktijk ervaringen in de Guadalcanal campagne.
    upload_2022-3-17_14-1-19.jpeg

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankje voor het advies, Henk. Terugmelding van de accuspanning van de ontvanger accu is voor mij genoeg. Heb geen andere eisen. Ik wist niet dat er andere ontvangers uit deze serie, wel de mogelijkheid hebben voor Telemetrie. Vind het trouwens fijne ontvangers, heb ik in bijna al mijn modellen.:)

    Groet,
    Willie
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De spanning op de ontvanger wordt ook bij de "A" serie ontvangers als "RX" op het display aangegeven.
    Verder op het aangegeven draadje geef ik aan. wat de "B" ontvanger nodig heeft om de accuspanning op de display te laten zien.
    Henk.
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb 2 ontvangers van Radiolink die wel Telemetrie hebben. Ik gebruik die voor mijn vliegtuigen.

    Groet,
    Willie
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2022
  20. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Interessant Henk, maar ik denk niet dat ik dat nodig heb. Met mijn 6 kanalen kan ik al veel doen en zoals gezegd is wat telemetrie betreft, heb ik aan de voltage aflezing van de ontvanger accu genoeg. Ik wil alles eenvoudig houden.

    Groet,
    Willie
     

Deel Deze Pagina