Trust probleem

Discussie in 'EDF forum' gestart door fusuno, 8 apr 2019.

  1. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    grave
    Hallo allemaal,
    Het sinds kort mjn eerste edf project afgerond maar loop tegen een probleem aan !
    Zal even wat dingen samenvatten,het gaat om een graupner viperjet (houtbouw)met een span van 1400mm.en een vlieggewicht van ongeveer 4.1 kg.
    Lang gezocht om de benodigde spullen bij elkaar te krijgen, maar dat is uiteindelijk toch gelukt :)
    Edf is een rc lander 12 blads 1600kv op 6s met een static trust van 3.65kg.
    De geadviseerde edf was van graupner, leopard fan ,met een static trust van 3.4 kg.
    Nu komt het probleem.....in de huiskamer leek het heel wat maar afgelopen zondag op het veld wou ik wat test runs maken maar de viper kwam nauwelijks van zijn plaats:( (wel op gras)
    Stapvoets op vol gas ! Dat was een tegenvaller. ....
    Eenmaal thuis de keukenweegschaal tegen de muur en viper er tegenaan. ...1.6kg druk ???
    Alles nagekeken qua timing en instellingen maar dat klopt allemaal,
    Edf weer uitgebouwd en test gedraaid. nou, dan moet je hem goed vasthouden anders gaat hij ervandoor!!!
    dus die trust van 3.6kg geloof ik wel.
    Kort samengevat : buiten het toestel plenty of power maar in de kist ben ik de helft kwijt !?
    Nu zat ik zelf te denken na wat leeswerk hier op het edf forum dat de fan te groot is...
    De rc lander heeft een 12 blads fan ,de graupner heeft er 5 of 6.
    Zou daar de oorzaak kunnen liggen ?
    Dat hij de aangezogen lucht niet snel genoeg kan afvoeren...
    Buiten het toestel lijkt de edf ook veel meer toeren te draaien.
    graag wat hulp bij dit probleem alles is welkom !
    Alvast bedankt.
    Mvg.
    Andre

    P.s. voor dat mensen erover beginnen...nee hij is niet te zwaar,zit vliegklaar op 4225 gr. dus dat valt mee. Het is puur een trust probleem
     
  2. Therry

    Therry

    Lid geworden:
    4 sep 2010
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Andre,


    Lijkt mij een probleem met de aanvoer van de lucht. Kun je extra openingen maken?
    Je kunt eventueel eens proberen om de opening waar de accu in gaat er af te laten, hierdoor kun je misschien een idee krijgen of her verschil maakt.
    Heb je invoer ring op de edf zitten? Deze zorgt voor betere aanvoer stroming.

    Ik had ook het probleem met een eigenbouw diamond van depron. Extra openingen in de romp was de oplossing. Natuurlijk zo goed mogelijk in de baan van de lucht stroom.
    Kwam er achter toen ik een klepje open had staan wat normaal dicht zit. Hoorde ook gelijk een ander geluid van de edf.

    Mvg
    Therry.
     
  3. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    grave
    Hoi therry,
    Accu zit onder de canopy dus dat word lastig om die eraf te laten...
    Verder heeft hij 2 inlaten aan de zijkant en een "gesloten circuit" wat betreft lucht aan/afvoer, edf sluit netjes aan op inlaatbuis en verder nergens gaten waardoor lucht weg kan.
    Zal morgen wat fotos plaatsen om 1en ander duidelijk te maken.
    Maar bedankt voor het meedenken.
    Mvg.andre
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.412
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toeren, stroom en spanning gemeten, in- en uitgebouwd?
    Thrust meten? Met unstertje, of door tegen weegschaal laten duwen.
     
  5. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.741
    Hoe groot is de inlaat in oppervlak en de uitlaat? De inlaat en uitlaatmoet een bepaalde waarde hebben tegenoverde oppervlakte van de fan.
     
  6. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    grave
    Ik mag toch wel hopen dat graupner daar heeft over na gedacht voordat ze een arf kist op de markt brengen.....
    Sterker nog als ze een eigen setup adviseren.
    Zal toch niet zo moeten zijn dat ik een arf kist helemaal moet verbouwen om het luchtwaardig te maken.
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    Putten
    Hoeveel knijp je de uitgang ? indien hij 90mm is moet je ongeveer tot 8cm knijpen niet meer anders gaat je vermogen en trust snel achteruit

    mvg Andre
     
  8. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.741
    waarschijnlijk heeft jou upgrade fan veel meer lucht nodig om goed te kunnen werken. Ik zou zeggen zet de originele fan er weer eens in terug en kijk dan hoe die presteert. een upgrade hoeft niet altijd beter te zijn. De "graupner" fan is gemaakt voor de kist of andersom...……

    Als ik een EDF kist ontwerp, dan doe ik dat om de fan unit heen en niet andersom. Een upgrade naar een sterkere fan kan dan net verkeerd uitpakken.
     
  9. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    grave
    Na wat rekenwerk kom ik op hele verkeerde waarde....
    Oppervlakte fan kom ik op 5341 vierkante mm. ( dia. fan - dia spinner=opp.fan )
    Oppervlakte inlaat is 30x75x2 = 4500 vierkante mm.
    Oppervlakte uitlaat is 3523 vierkante mm !! Diam. 67 mm. (2x straal x pi )

    Mijn uitlaat is 66 % van de fan ,dat is dus te klein
    Mijn inlaat is 85 % van de fan,dat is dus ook te klein.

    Lengte straalpijp is ongeveer 420 mm weet niet of dat ook invloed heef of van belang kan zijn?
    Wel gek dag de kist voor een 90mm edf is gemaakt, waarde komen eerder in de buurt van een 80 mm edf.

    @TC01 ,orginele fan is ook 90 mm. En nagenoeg zelfde trust ,dus dat zal geen beter resultaat geven ben ik bang.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 apr 2019
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Trekt je accu het wel als de EDF in de romp zit? M.a.w. : haalt de motor z’n toeren wel?
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.770
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Stroom meten, 12 bladen ipv. 6 als dat de zelfde motor is met zelfde KV dan haalt de fan zijn toeren niet.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.412
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ....
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.770
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Meten is weten, je geeft de raad om te meten maar er word niet gemeten , waarom niet ?
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    André staat waarschijnlijk te koken. Daarna gaat hij heus wel meten.
     
  15. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    Putten
    het maakt op zich niet uit de lengte maar je moet op 80mm uitkomen met je uitlaat anders gaat het niet werken
    een orginele ''uitlaat'' van wemotec is ook zo ontworpen heb er hier een liggen namelijk
    die begint bij 90mm en eindigt op 80mm
     
  16. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    grave
    Kijk helikoper kent mij !!
    Was inderdaad aan het koken :)
    Maar na het koken kan ik nog niet meten....want ik heb geen watt/ampère meter,maar die is onder weg !!
    Dus dat is mijn volgende stap.

    @HeliKoper, de lipo trekt het wel ,maar de fan komt inderdaad niet helemaal op toeren.
    @Ron,zoals hierboven al aangegeven heb ik "nog "geen wattmeter maar die is onderweg en dan ga ik meten.
    Het is niet zo dat ik je advies negeer....p.s. de tip/meting met een weegschaal had ik al uit gelegd in de begin topic en kwam niet verder als 1.6 kg. Trust.
    @ isola,waarom kan/zal een fan met 12 bladen zijn toeren niet halen tov een 5/6 blads ? Kan hij de druk niet kwijt ?
    @adop,de kit is standaard gebouwd voor 90mm edd met een uitlaat van 67mm diam. ,dat gaat toch nooit werken dan?! daar zal graupner neem ik aan toch ook wel over nagedacht hebben,anders moet ik dus de hele kist gaan verbouwen....

    Ik ben een nubie in edf dus probeer te snappen waarom het niet werkt ,vandaar dat ik in jullie ogen wat onnodig vragen stellen :)
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2019
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.770
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je van een 6 blad naar een 12 blad gaat moet je een andere motor kiezen met een lager KV, anders word de motor te sterk belast , kan zijn toeren en het rendement niet halen en word je vermogen omgezet in warmte , bij stationaire test is dit het ergste omdat je geen vliegwind hebt die de aanvoer van lucht bevordert .
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    Putten
    Dit is niet de oorzaak die motor kan het makkelijk aan 1600kv met een 12blads is vrij rustig , ik had pas hetzelfde probleem de uitgang is de grote boosdoender probeer het maar je zult het zeer snel merken .
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.412
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoeveel toeren zou die combinatie maken?
     
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    Putten
    Ik schat rond de 28000 toeren maar is lastig te meten want er zijn maar weinig toerenmeters die dit kunnen meten .
    Die 3,65kg trust klopt wel aardig , op de club heeft iemand dezelfde
     

Deel Deze Pagina