TSA Infusion 700 elektro en nitro

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door B. de Groot, 2 jun 2014.

  1. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    [​IMG]


    Dit verslag zal bestaan uit twee delen, het eerste deel omvat de inleiding en een bespreking van de setup,
    het tweede deel omvat de werkelijke bouw van de heli’s. Ik zal onder mijn eerste post een tweede post
    reserveren in een poging om alles overzichtelijk te houden.


    Onder elke foto staat een link naar de afbeelding op het originele formaat.

    Inleiding
    Zoals sommige van jullie wellicht weten heb ik een paar weken geleden besloten om het Mikado team te verlaten, na ruim vijf jaar met hetzelfde merk te hebben gevlogen is het nu tijd voor iets nieuws! Tijdens de 3D extreme Valencia funfly in Spanje heb ik de mogelijkheid gehad om te vliegen met een TSA Infusion 700N, het is alweer een jaar of zes geleden dat ik voor het laatst een eigen nitro machine heb gehad, en stiekem heb ik dit wel gemist. Aan de andere kant ben ik natuurlijk ook verslaafd aan de power die een goede elektro setup produceert, de Infusion 700 is verkrijgbaar in zowel nitro als elektro uitvoering en met dank aan Area51-rc heb ik de mogelijkheid om beide modellen te gaan bouwen en vliegen.

    [​IMG]
    Setup

    Zender en ontvanger
    Inmiddels gebruik ik al ruim een jaar een JR XG8 met grote tevredenheid, het is simpelweg de meest comfortabele handzender die ik tot nu toe heb gehad. Echter is de XG14 inmiddels al weer enige tijd verkrijgbaar en heeft JR mij gevraagd om met deze zender in gebruik te nemen. De extra kanalen zal ik niet gaan gebruiken, maar de verbeterde gimbals zijn wel erg fijn. Met de 731BX ontvangers is het mogelijk om de ontvanger aan de Vbar te koppellen via slechts 1 aansluiting middels het X-bus protocol.

    [​IMG]
    731BX ontvanger

    Aandrijving
    Voor ik met elektro heli’s begon heb ik altijd met OS motoren gevlogen en heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, vandaar dat ik ook nu weer voor OS heb gekozen en niet voor bijvoorbeeld een YS. Op mijn Logo 700’s heeft de combinatie van Scorpion motor met YGE esc zich ruimschoots bewezen, dus onder het motto: “don’t fix what’s not broken” was die keuze ook snel gemaakt. Op beide heli’s ga ik gebruik maken van de Vbar governor, uit ervaring weet ik dat dit op de elektro perfect werkt met de YGE esc, op de nitro is het even afwachten hoe dit gaat uitpakken.

    [​IMG]
    Scorpion 4525-520

    [​IMG]
    Scorpion 4525-520

    Packs en brandstof
    Op de elektro neem ik wederom de bewezen setup van mijn Logo 700 over, met 2x6s 5000mah 50C optipower packs, deze packs zijn inmiddels anderhalf jaar oud maar presteren nogsteeds prima. De OS105 ga ik op 30% optifuel nitro draaien, de heli die ik in Valencia heb gevlogen vloog hier ook op en die liep prima, al ga ik er vanuit dat dit tegenwoordig het geval is met elke moderne brandstof die te verkrijgen is. De servo’s op beide heli’s worden direct gevoed door een 2s lipo, op de elektro is dit pack slechts 800mah om zoveel mogelijk gewicht te besparen, dit pack zal elke vlucht worden opgeladen. Op de nitro komt een iets groter ontvanger pack van 2150mah zodat ik kan doen waar de nitro voor gebouwd is, namelijk: tanken, vliegen, tanken, vliegen etc. Tevens worden beide heli’s uitgerust met een optipower backup guard om vervelende verassingen te voorkomen.

    [​IMG]
    2x6S 5000mah 50C Ultra packs

    [​IMG]
    2S 2150mah 30C pack

    Flybarless systeem
    De TSA’s zijn verkrijgbaar met een Trajectory flybarless systeem, dit is gewoon een BeastX in een andere kleurstelling. Toch ga ik de heli’s vliegen met een Silverline Vbar op versie 5.3, simpelweg omdat ik hier in het verleden nog nooit problemen mee heb gehad en erg vertrouwd ben met het systeem. Misschien dat er in de toekomst ooit nog geëxperimenteerd zal worden met een Trajectory/BeastX.

    [​IMG]
    Silverline Vbar

    Servo’s
    De cyclic servo’s op beide heli’s zijn hetzelfde, enkel het typenummer is anders, deze servo’s heb ik altijd gebruikt op mijn Logo 700’s en tot op heden hebben ze mij nog nooit in de steek gelaten. In de tailservo’s zit wel iets verschil, naar mijn idee is de SPG01 ietsje smoother dan de MP82, vandaar dat de SPG01 in de elektro zit omdat dit voordeel in de nitro waarschijnlijk niet waarneembaar is door de extra trillingen die de motor produceert. Als gas servo voor de nitro heb is gekozen voor een SLS01, deze servo’s heb ik ooit eens getest en bleken toen niet krachtig genoeg voor gebruik op de swash van een 700 size, maar ze zijn wel zeer precies en zouden ruimschoots moeten voldoen als gas-servo.

    [​IMG]
    JR DS8925HV

    [​IMG]
    Tail en gas-servo

    Bladen
    Aangezien Edge (tijdelijk?) buiten bedrijf is en de heli die ik heb getest erg fijn vloog met Spinblades is er ook nu voor Spinblades gekozen, de 700mm Red tips.
    [​IMG]
    700mm Red tips
     
  2. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Omdat ik niet genoeg geduld heb om alles stap voor stap te beschrijven zal dit meer een soort van fotoverslag met wat korte toelichtingen worden.

    [​IMG]
    Kits

    Omdat de OS motor bij het arriveren van de kits nog niet binnen was heb ik besloten om eerst de elektro versie te bouwen. De twee versies komen echter voor een groot deel overeen dus zal ik de overeenkomsten niet dubbel beschrijven.

    [​IMG]
    Inhoud doos

    [​IMG]
    Inhoud doos

    [​IMG]
    Inhoud doos

    De bouw begint met het frame, het frame bestaat uit 2 carbon platen met daartussen de lagerblokken, plastic verstevigingsstukken, carbon verstevigingsplaatjes, de electronika tray en een blok met de staartaandrijving.

    [​IMG]
    Staartaandrijving open

    [​IMG]
    Staartaandrijving gesloten

    Na de bouw van het frame wordt gelijk de motor gemonteerd, de motor mount en counterbearing bestaan uit één deel.

    [​IMG]
    Motormount en counterbearing

    [​IMG]
    Frame leeg

    [​IMG]
    Motor detail

    [​IMG]
    Counterbearing detail

    [​IMG]
    Staartaandrijving detail

    Vervolgens worden de servo’s en esc gemonteerd. Bij de heli worden speciale clips geleverd die je in voorgeboorde gaten van het frame kunt klikken, hierdoor zijn de draden erg eenvoudig op een veilige manier weg te werken. Omdat de regelaar op een plek zit waar niet veel luchtstroom is heb ik ervoor gekozen om een YGE heatsink van Mikado te gebruiken, met deze heatsink past de regelaar nog precies tussen het frame.

    [​IMG]
    Cyclic servo met clip voor bedrading

    [​IMG]
    Regelaar montage

    Na het monteren van de servo’s gaan de hoofdas en tanwielen de heli in, een vrij standaard systeem en door de goede passing van de onderdelen gaat alles zeer gemakkelijk in elkaar. De Rotorkop komt voorgemonteerd, ik heb hem wel uit elkaar gehaald om te controleren op loctide en smering maar alles was in orde.

    [​IMG]
    Rotorkop en swashplate

    [​IMG]
    Frame klaar

    [​IMG]
    Frame klaar

    In verband met tijdsdruk voor een meeting en het ontbreken van geduld heb ik vanaf dit punt geen foto's meer gemaakt van de bouw, ik zal hieronder nog wel een aantal foto's plaatsen die ik achteraf heb gemaakt van beide machines.

    [​IMG]
    700E

    [​IMG]
    Tail drive

    [​IMG]
    700E

    [​IMG]
    700E

    [​IMG]
    700N

    [​IMG]
    700N

    [​IMG]
    OS powerboost pipe

    [​IMG]
    700N

    [​IMG]
    OS105 HZ-R

    [​IMG]
    700N

    [​IMG]
    700N

    [​IMG]
    700E

    Groeten,
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2014
  3. Jtstyle

    Jtstyle

    Lid geworden:
    8 jul 2011
    Berichten:
    1
    Locatie:
    leuth
    Nice bas
    Mooie duidelijke uitleg
     
  4. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Lekker bas! Veel plezier ermee! Ik kom snel die nitro dampen opsnuiven ;-p
     
  5. robdoeti

    robdoeti

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Doetinchem
    Mooi bas. Have fun with it. Tnx for sharing;)
     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Nice Bas...........maaarre geen Mikado meer??? en waarom de overstap naar TSA??

    Gr
    Jeroen
    Edit niet verder gelezen dan me neus lang is maar tis duidelijk.....
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2014
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Mooie heli Bas en ik ben benieuwd naar je ervaring op de langere termijn. Zijn dit de machines voor de Helimasters of sla je dit jaar over?
     
  8. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    Bas staat niet op de deelnemerslijst van de masters...
     
  9. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Klopt, ik heb besloten om te stoppen met wedstrijdvliegen. Vanaf nu zal ik alleen nog maar voor de fun bezig zijn en misschien nog eens een Nederlandse wedstrijd meevliegen maar meer ook niet.

    Groeten,
    Bas
     
  10. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Mooi verslag Bas Als de YGE niet koel blijft dan laat maar weten...heb nog wel een high tech active YGE koeler liggen
     
  11. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Er zal een heel verhaal achter zitten, maar ik heb respect voor je keuze. Relax & have fun!
     
  12. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Verhaal is korter dan je denkt Joop...studeren kost tijd en energie
     
  13. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Geen heel lang verhaal eigenlijk, ik ben het wedstrijdvliegen gewoon een beetje zat, geen zin meer om elke keer dat je op het veld komt figuren en routines te moeten oefenen. Daarbij is het klimaat in Nederland natuurlijk ook verre van ideaal waardoor het extreem lastig is om genoeg te trainen om op het hoogste niveau mee te kunnen doen.

    Area51 geeft mij nu de kans om gewoon alleen nog maar voor de lol bezig te zijn en zo af en toe een fun event te bezoeken binnen europa, en daar ben ik ze erg dankbaar voor! :)

    De nitro motor is inmiddels aardig ingelopen, ik ben er wel achter dat de OS105 niet optimaal presteert met de standaard gear ratio van 8.4 in de 700N, er is nu een tandwiel onderweg om de ratio aan te passen naar 8.0 zodra deze erin zit zal ik eens proberen om een video te maken!

    Groeten,
    Bas
     
  14. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Je hebt er in ieder geval weer een mooie levenservaring bij Bas :cool: We kijken uit naar het volgende filmpje.
     

Deel Deze Pagina