Tsjierpende Compact 440

Inmiddels doet mijn Compact 440 (borstelloze buitenloper) als weer bijna 8 seizoenen zijn werk in mijn electrozwever.

Ooit begon het zo:
aandrijving-electrozwever-3-3mtr-2-6kg

Nu, 8 jaar later, tsjierpt de motor als een aan speed verslaafde krekel. Dat betekend dat er met de lagers iets aan de hand is. Overigens hoor je dat niet als je met de hand aan de motor draait.

Ik heb het ding uit het vliegtuig gehaald om te kijken of ik makkelijk bij het lager kan komen. Ik dacht dat het voldoende was om de klemring van de motoras te halen, en zo de twee delen (stator en rotor) los te krijgen. Smering aanbrengen in de vorm van een drupje naaimachine olie en klaar weer voor jaren. Niet dus. Klem ring van de motor as, zonder verder resultaat.

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Kan ik een schroevendraaier tussen stator en rotor zetten om het ding uit elkaar te krijgen?

Of is het einde motor, bedankt voor de trouwe dienst en een nieuwe erin?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet de as er wel uit tikken kunnen (ergens nog een madenboutje ?)

Niet met een schroevedraaier gaan werken , dan maak je hem kapot.

Denk ook dat je de lagers moet uitwisselen , olie brengt niks als de lagers ten ende zijn .

Mvg Johan

De magneetkrachten kunnen de rotor ook behoorlijk in houdgreep houden Berrie. Voorzichtig bij het terugplaatsen van as+rotor, laat die combinatie niet met een klap op hun plaats schieten. Extra paar handen erbij.
Zie verder de lagervervangvideo in deze sticky
overzicht kogellager leveranciers

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Ron en Johan. Mooi klusje om eens samen met m'n vliegmaat te doen.

Ik kijk wel even of ik het kan rekken tot de winter.

... Kan ik een schroevendraaier tussen stator en rotor zetten om het ding uit elkaar te krijgen? ...
Ga je mond spoelen ;) Je loopt kans rotor of draagring te beschadigen, en als je uitschiet, steekt je schroevendraaier in een wikkeling. Biedt wel mogelijkheid om motor met meer koper te wikkelen, altijd beter.

Geen ervaring mee: wasknijper demonteren, de wig-vormige delen van de wasknijperhelften aan beide kanten van de rotor, diametraal, in de spleet steken en vervolgens met kantelende/draaiende beweging van de helften de rotor verwijderen. Je kunt de rotor van te voren tussen twee magnetische rustpunten ('hobbeltjes', als ze voelbaar zijn) plaatsen, scheelt in de vasthoudkracht van de rotor.

eindelijk...........

het heeft even geduurd, maar de motor ligt uit elkaar.

Gertjan was vandaag hier, en samen hebben we hem uit elkaar getikt. Zoals plotterweld al schreef, de as er uit tikken.

En dan nu nieuwe lagertjes scoren. Daarvoor zal ik de link van Ron eens door spitten.

Laatst bewerkt:
Hoi Berrie,

het was achteraf niet goed dat ik langs ben gekomen, zit meteen weer dingen te bedenken die ik kan bouwen met bagging...
Ik hoop dat ik me in kan houden.

Over dat lagertje. dat zal je vast wel hier kunnen halen.
En dan ook meteen de andere vervangen.

ERIKS bv
Aandrijftechniek Schoonhoven
Broeikweg 25
2871 RM Schoonhoven
T(0182) 30 34 56
F(0182) 38 69 20

Gert-Jan

Over dat lagertje. dat zal je vast wel hier kunnen halen.
En dan ook meteen de andere vervangen.

ERIKS bv
Aandrijftechniek Schoonhoven
Broeikweg 25
2871 RM Schoonhoven
T(0182) 30 34 56
F(0182) 38 69 20

Gert-Jan

Ik ken zelfs iemand die daar werkt! Die zie ik vast morgen.

Back