tsm in traxxas slash 2wd?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door dees, 6 feb 2023.

Tags:
  1. dees

    dees

    Lid geworden:
    17 nov 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    woudenberg
    dag beste mensen

    ik vroeg mijn af of het mogelijk is om een tsm in een traxxas slash 2 wiel aandrijving te doen? hierbij vraag ik jullie om hulp. ik hoor graag van jullie.

    groeten dees
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    tsm? wat is dat?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De vraag is natuurlijk overbodig als je even snel Google raadpleegt

    In de woorden van SpektrumRC is het AVS.

    Natuurlijk is het mogelijk, ik weet niet of je alleen met een andere ontvanger af kan of je een complete zenderset moet nemen.

    Maar waarom? De belevenis zonder computer correcties is veel leuker en als de auto scheef trekt of totaal onhandelbaar is moet je normaal aan de setup werken.
     
  4. dees

    dees

    Lid geworden:
    17 nov 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    woudenberg
    bedankt voor uw reactie
    waarom?.. nou het lijkt me leuk om te hebben en ik heb er goede filmpjes van gezien en als het echt niks is dan verkoop ik hem weer
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Heel eerlijk zijn er betere dingen om je geld aan uit te geven. OK, als RC racer mogen we dergelijke hulpmiddelen niet eens gebruiken en moeten we de betere wegligging in de setup van de auto zoeken.

    Uiteraard lees je veel goede zaken erover omdat verkopers als ook influencers (die gesponsord worden) niets slechts erover schijven. Het haalt een belefenis weg maar ook een leercurve (in rijden en het zoeken van een setup). Zonder een dergelijke gyro (meer is het niet) heb je de auto zelf onder controle en kan zelfs sneller zijn. Ook wordt spelen met de auto zoals dwars gooien lastiger omdat de gyro steeds ingrijpt.

    Nu je weet dat het een gyro is kan je dus ook voor een losse gyro gaan, er zijn genoeg losse car gyro's te vinden maar ook gewoon simpele heli gyro's worden toegepast. Ook als je een zenderset wilt kan je ook naar andere merken kijken zoals SpektrumRC waarvan vele met een AVC ontvanger komt als ook de in the US veel geprezen DumboRC

    Nog een interessant stukje leesvoor van iemand die de slechte handeling van een auto alleen maar oplost met gyro's
    Non-Competition Driving; Gyros For All My Cars... - R/C Tech Forums (rctech.net)
     
  6. dees

    dees

    Lid geworden:
    17 nov 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    woudenberg
    bedankt voor uw tip maar wat doet een gyro eigenlijk?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Gyro staat voor gyroscoop en was vroeger niets anders dan een kleine elektromotor met een zwaar vliegwiel dat als het eenmaal draait die positie wilt behouden (de bekende experiment met een fietswiel). Bij een verdraaiing ontstaan er krachten die gemeten worden en daarmee de besturing gecorrigeerd wordt. Tegenwoordig zijn er chips die dergelijke bewegingen ook kunnen detecteren zonder dat er een vliegwiel aan te pas komt, ze staan bekend onder de noemer accelerator sensor.

    Een gyro is veel gebruikt op de staartrotor van een heli. Als de heli zich wilt verdraaien zorgt de gyro er voor dat de propellor aan de staart gecorrigeerd wordt zodat die stil blijft hangen. Alleen een duidelijke beweging vanaf de zender zal die stabilisatie overrulen en zal de gyro de beweging doorlaten. Een gain control instelbaar met een schroef of extern via een vrij kanaal van de zender kan de invloed van de gyro verzwakken/versterken.

    Op een auto zal dit hetzelfde werken, als de achterkant dwars wil zonder dat er vanuit de zender daar de opdracht voor is zal de gyro dat detecteren en de stuurservo laten tegensturen om hem weer in een rechte lijn te krijgen. Als dit in een bocht gebeurd zal die ook gaan tegensturen en de auto de bocht laten volgen die jij met de stuur hebt aangegeven. Al die stabilisatie dingen die ontvangers kennen is niets meer dan een ingebouwde gyro. Futaba kent wel van 1 model gyro meerdere versies (car, drift en heli) dus lijkt er een optimalisatie in de software te zitten voor die toepassingen maar zoals ik al zei wordt een standaard heli gyro ook prima gebruikt voor een auto voor zowel drift als stabilisatie.

    Google of Youtube maar een beetje rond op "RC CAR GYRO" en de artikelen en filmpjes vliegen om je oren.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2023
  8. dees

    dees

    Lid geworden:
    17 nov 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    woudenberg
    bedankt voor uw info
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb een gyro toegevoegd in 2 van mijn auto's.
    1 in mijn tamiya blitzer die brushless is. Heel korte wielbasis, 2wd en brushless: hij was erg moeilujk rijden anders.
    1 in mijn reverse trike waarbij enkel het grote achterwiel aangedreven is. Om dezelfde redenen als hierboven. Was enorme uitdaging om mee te rijden. Ging bijna niet. De gyro zorgt ervoor dat het iets beter lukt.
    In mijn andere (buggy's, 2wd en 4wd) zonder. Zeker bij 4wd helemaal niet nodig.
     

Deel Deze Pagina