Tsunami 50 gefrituurd.

  • Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Ik heb een Tsunami 50 in mijn Sniper. Met 4S 3200 Kokam Lipo's en HET 2W-20 trok het geheel zo'n 38A bij 13V. Vliegt fantastisch maar omdat het vermogen onder de 500 watt ligt en deze motor 700 watt aankan heb ik extra cel bijgeplaatst dus 5S. De Tsunami schakelt bij 5S de BEC automatisch af dus geen twijfel of het met 3 servo's allemaal net zou lukken, nee gewoon een accu of UBEC erbij.

De Tsunami heeft een temperatuurafslag dus is dacht nog als het allemaal te gek wordt dan komt alles goed. Ik heb heel langzaam gas gegeven totdat ik na een minuut aan 29 ampere zat; nogmaals ik dacht dat de regelaar zou afschakelen als hij te warm zou worden. Ineens plop, plop en een lichtflits in de uitlaat. Motor meteen af maar de witte rook verrade de schade al. Nog even hoopte ik dat een elco het had begeven -die dingen kunnen ook flink heet worden- maar ten minste 2 fets waren weg.

Ik blijf het gevoel houden dat de Tsunami 50 een opgevoerde 30 is (zelfde hardware maar met koelplaat?) die dus blijkbaar op de grens van zijn kunnen werkt. 4S lipo werkt, maar volgens specifiactie zou 5S ook moeten kunnen. Zo, nu nog eens proberen uit te leggen aan de winkelmeneer en kijken of het een gevalletje garantie is....

Groeten,
Marc

Specificatie:

Tsunami-50 Brushless Controller
Belastbaar tot 50 ampere. Afmetingen: 58x30x20mm. Gewicht: 44 gram
NiCd/NiMh: 6-16
LiPo: 2-5
BEC: 4 servo's
PC connectie: ja
 
Zomaar een gedachte: had je de rode draad van regelaar naar ontvanger wel doorgeknipt of losgehaald?

De Tsunami 50 is inderdaad een 30 met extra koeling.

Groeten,
Gerben
 
Blijkbaar is/was je setup kritisch, ik vertel je niets nieuws. Een regelaar heeft het het zwaarst in het middengebied en niet bij volgas. Je hebt langzaam gas gegeven, lang in dat middengebied verkeerd, en daarom siiiiizzzzzzzzzzzzzzzle. Had je snel gas gegeven dan zou het goed gegaan zijn.

Witte rook? Hebben we weer een nieuwe paus ;) ?
 
@ Gerben: Yep, ik heb daarvoor een speciaal Y-stekkertje.

Kan een moderne regelaar eigenlijk nog steeds kapot gaan van een externe accu? Ik had hem destijds voor een Schulze regelaar gemaakt omdat Schulze had aangegeven dat dat moet.


@Ron: Daar moet hij toch gewoon tegenkunnen!? Een regelaar is toch ontworpen voor maximale aangegeven balasting (in mijn ogen dus 0-50A bij 5S). Oja hij was geplaatst achter de fan dus koeling genoeg.

Groeten,
Marc
 
Ja klopt. De stroom is dan nog wel niet maximaal maar de disipatie is wel erg hoog dan. Een andere schakel frequentie kan ook wonderen doen maar met zo'n hoog toerental kan je die eigenlijk niet omlaag brengen. ik heb ook een tsunami 30 met koelblok en die zou dan 40A aan moeten kunnen. Dat is dus eigenlijk 50? Ik vind 40 al erg veel voor die paar fet's die erop zitten. 30 is erg realistisch maar 50..... ik heb heb nog niet gebruikt.....
 
Voor een BRUSHED regelaar kan ik begrijpen dat deze het warmst wordt in het middengebied, omdat dan de fets continu schakelen ipc volledig doorgeschakeld te staan.

Hoe zit dit met een BRUSHLESS? Deze fets schakelen toch continu? Zowel volgas als in het middengebied?

Groeten,
Gerben
 
een brushed regelaar krijgt inderdaad de meeste warmtedissipatie bij "halfgas". Dat komt omdat de fet's dan veel moet schakelen. En omdat Fets nou eenmaal niet tijdloos schakelen heb je dan spanning en stroom over zo'n fet. Dus ook vermogen, in dit geval omgezet in warmte.
Ernst heeft al hierover uitgelegd: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...ghlight=&sid=fb21f6cd98e1d7abbae8879c4f4a7673

Een brushless regelaar doet in pinciepe hetzelfde, maar daar komt nog bij dat er ook geschakeld moet worden tussen de verschillende fasen.
Dus deze ESC's moeten volgas ook schakelen, maar half gas nog meer!!!
Daarom heb je dan nog net iets meer warmte ontwikkeling.

Zoek anders even op PWM voor meer info. (puls with modulation)
 
Interessante vraag Gerben!

Hoe vaak moet een regelaar per omwenteling schakelen bij een 6 polige motor?
 
Klopt deels ;) Een brushless schakeld tussen de fase standen EN in 1 fase stand schakeld hij ook nog weer voor het vermogen. Dit laatse schakelen is dus nog steeds veel verlies omdat het op een erg hoge frequentie gebeurd. Zou je die omloaag brengen dan wordt de regelaar koelen maar de motor warmer. Helaas is met een hoog toerige motor een hoge schakelfrequentie nodig anders zakt het rendement erg snel in.
 
Marc Bolier zei:
Ik blijf het gevoel houden dat de Tsunami 50 een opgevoerde 30 is (zelfde hardware maar met koelplaat?) die dus blijkbaar op de grens van zijn kunnen werkt. 4S lipo werkt, maar volgens specifiactie zou 5S ook moeten kunnen. Zo, nu nog eens proberen uit te leggen aan de winkelmeneer en kijken of het een gevalletje garantie is...
@Marc,
Je hebt gelijk een Tsunami 50 is een 30 met koelplaat.
5s werkt volgensmij alleen indien je de BEC fysiek verwijdert van de regelaar?
Verder heeft de Tsunami50 koellucht nodig, maw bij een EDF in de thrustbuis monteren.
Ik heb zelf niet echt ervaring met de Tsunami50, maar waar je in ieder geval rekening mee moet houden is dat de kabels van accu naar regelaar kort blijven, want van te lange kabels worden de elco's juist HEET.

Halfgas worden regelaars inderdaad nog heter dan bij volgas, ze moeten dan immers werken ipv simpelweg doorlaten.

Groetjes,
Emile
 
Emile zei:
5s werkt volgensmij alleen indien je de BEC fysiek verwijdert van de regelaar?

Inderdaad de BEC moet verwijderd worden.
Ik gebruik de Tsunami 30 op 16 cellen ,Ik heb RBC hierover geinformeerd en die geeft aan dat de BEC print echt gedemonteerd moet worden.
Arjan
 
Aaaah ik had het kunnen weten...als er een handleiding bij had gezeten :roll:
Bedant voor de info namens degenen die dit wel op tijd lezen!

Bij 16 cellen heb je in het begin een hoger voltage dan 5 lipo's en dat werkt dus gewoon...

Ik had het idee dat de Tsunami de BEC zelf had uitgeschakeld omdat er geen spanning op de ontvanger stond. Toen heb ik dus een Y-stekker gebruikt met 4NiMh's. Ik zou dus denken dat als de interne BEC uitstaat er ook geen extra warmte ontstaat, zeker als er ook geen stroomafname is.

Het is naar mijn mening niet normaal als je een apparaat moet tweaken om het wel normaal (dat is binnen de fabrikant aangegeven grenzen) te gebruiken. Aan de andere kant is het hele gebeuren sterk in ontwikkeling en hoop ik dat HET-RC dit stukje in het ontwerp verbetert.
 
bec kan dan nog kapot gaan om 2 redenen: BEC chips kunnen de spanning gewoon niet aan OF de electronica op de regelaar zelf verbruikt nog genoeg stroom om voor een groot verlies in de BEC te zorgen en deze raakt alsnog oververhit. Ik vermoed het eerste ;)

Maar je had het over verwijderde fet's... zijn dat toevallig niet de bec chips?
 
Nog nooit zoveel problemen over regelaars gelezen als met de Tsunami serie......
 
Arjan, stuur eens een mailtje met jou vragen aan de meneer van Perba. Hij is erg vriendelijk en wil je best perfect helpen om de juiste keuze te bepalen.
 
Back
Top