Tsunami regelaar

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Er gaan wat geruchten dat de Tsunami regelaar die bij de Tornado motoren hoort niet echt duurzaam zijn. :?

Heeft iemand hier ervaring mee :?:

En weet iemand een goed alternatief :?:

Gebruik ´m alweer een tijdje in mijn Hornet CP II en zonder problemen. Wordt niet warm ofzo en regelt prima. Als je nu zou klagen over de handleiding.......

Alternatieven zijn bijvoorbeeld CC10 of Hacker Master 08-3P
:D

De enige kapotte waar ik tot nog toe van heb gehoord heeft crash-schade...

Bomvast zijn regelaars in de regel niet. Verder doet die van mij het inderdaad net als die van Eelco: Tot nog toe (een half jaar en een boel vluchten) probleemloos.

Hoi,

Ik kan in ieder geval bevestigen dat de servo soldeer punten slecht zijn.
Gewoon met een dot soldeer bovenop de printplaat. Na een reparatiepoging(1 draadje stond te jitteren) helaas een sluiting veroorzaakt, en op naar nummer 2. Ik had natuurlijk gewoon naar de winkel terug moeten gaan(was pas 2 maanden oud) maar ja, je ben modelbouwer of je bent het niet :)
Ik heb bij deze nieuwe tsunami de servo draad met sekondenlijm vastgezet op de condensator (als een soort trekontlasting). Eens kijken hoe lang dit blijft zitten :?

Greetz,

poerQwa

In een artikel waarin het Typhoon/Tsunami (10A) koppel wordt gebruikt werd dit gerucht ook aangehaald. De auteur had het wat nader onderzocht en het bleek dat in alle gevallen de regelaar gedurende (te lange) tijd meer dan 10A had moeten verwerken. Wanneer de regelaar met 10% marge (9A) gebruikt wordt zou er geen enkel probleem zijn...

@poerqwa

Je bedoelt de BEC kabel?

@Rob

Hij soldeerd zichzelf dus los ofzo bij 10A of meer?

De auteur had het wat nader onderzocht en het bleek dat in alle gevallen de regelaar gedurende (te lange) tijd meer dan 10A had moeten verwerken.

Was dit in combinatie met de Typhoon motortjes? Want hoewel deze veelal als setje aangeboden worden, is de motor eigenlijk veel te "zwaar" voor de regelaar.

Rob zei:
In een artikel waarin het Typhoon/Tsunami (10A) koppel...
@Eelco, ja dus :wink: .

@Joost, zo zie ik het ook...

Als je op een zware motor een klein propje monteert of met minder cellen vliegt blijft de stroom ook lager, je moet gewoon weten/meten waar je mee bezig bent...

Heb de betreffende passage not even gelezen, het probleem was alleen dat "... the motor was amping out on overload protection at critical stages in the flight... " Geen schade dus maar precies dat wat ie moet doen als de stroom/temperatuur te hoog wordt.

Joost zei:
10A is 10A ... ongeacht het type motor.

Dat klopt wel, maat een typhoontje lust wel 15A. Met een tsunami moet je dus een kleinere prop gebruiken vanwege de regelaar, niet vanwege de motor. Een 18A regelaar zou veel beter passen bij deze motor.

Hoeveel een regelaar trouwens kan verdragen heeft alles met warmte te maken. Bij goede koeling ligt de limiet verder. Vergelijk dit met het "overklokken" van een PC. Gaat goed als je op de koeling let.

Veilige waarde is 8A. Met beetje op je koeling letten 10A.
Moedigen die regelaar direct in de koellucht van de prop leggen bij een snel vliegtuig gaan soms nog verder, maar dat is dan gecontroleerd overbelasten.

Even wat achtergrond:
De fetjes die worden gebruikt zijn 6.5 mOhm (Nfet) en 11 mOhm (Pfet). Dit is ook de reden dat je alleen een koelplaatje ziet aan de mindere Pfet kant.

Vroeger werden al 10mOhm fets gebruikt in 10A sp400 regelaartjes. Dat was echter met grotere TO220 behuizing en als volgas rating (dus weinig schakelen).

Bij deze regelaar zie je kleinere fets die altijd moeten schakelen, dus dat is behoorlijk zwaar.

Tsunami is direct afgeleid van een zelfbouw ontwerp. In dat zelfbouw ontwerp hebben mensen de fets soms dubbel uitgevoerd om zo to 16A continu te kunnen werken.

http://www.geocities.com/SouthBeach/Port/1592/speedybl.htm
http://www.radetzki.info/html/aktuelles_d.html

Een 18A regelaar zou veel beter passen bij deze motor.
Dank u. :wink:

Als je op een zware motor een klein propje monteert of met minder cellen vliegt blijft de stroom ook lager, je moet gewoon weten/meten waar je mee bezig bent...
Dat is waar, maar wanneer mensen met wat minder kennis deze setjes kopen komen ze snel bedrogen uit. Het past nu eenmaal niet goed bij elkaar. Ik zou eerder kiezen voor een motor die optimaal belast wordt ipv. terug te moeten grijpen naar kleinere props en/of accu´s. Bovendien vallen de prestaties van de Typhoon´s mij nogal tegen. (Hoog stroomverbruik bij vrij lage prestaties met daarbij een laag aantal toeren per volt. Vind het een beetje vlees nog vis, maar dit natuurlijk terzijde).

Het ging om een nieuwe 23 wind Typhoon 6 ipv 20 wind (propmaat onbekend), weet echter niet wat dat uitmaakt in deze discussie...

dat ook de 23 windingen motor optimaal presteert bij meer dan 10 ampere..... zij het met een iets grotere prop en dat ook de 23 winder geleverd wordt met die 10 ampere regelaar.......

Ik gebruik hem nu op een heli met een Himax 2015-4100. Gaat prima, wordt niet heet ofzo.

Haak

Hoi,

Beetje laat antwoord maare vakantie he :)

Die slechte soldeerpunten betreft inderdaad de bec kabel (of zo je wilt, de kabel die je in de ontvanger stopt). Er zitten wel gaten in de printplaat maar daar zijn de draadjes van de kabel niet ingestopt en vervolgens gesoldeerd maar met een "flinke" dot soldeer erop geplakt.

Verder wat betreft het continue zwaar belasten. Geloof dat dit bij mij niet het geval is. Heb wel de HET motor 6/20 maar heb slechts korte vluchtjes op een hummingbirdje (microheli) gemaakt (nooit meer dan 2 / 3 minuten).

Greetz,

Marc

Marc, heb jij die HET motor aan de praat gekregen op een Hummingbird? Wat voor motortandwiel gebruik je?
Ik heb er zelf een geprobeerd, met een 18T HPI tandwiel. Gaat omhoog op 3s lipo, maar niet van harte. Ik moest het frame behoorlijk verbouwen om het tandwiel te laten passen. De HET 6/20 ligt nu werkeloos in de onderdelenbak, en de heli heeft een nieuw frame (oude te ver 'gemodificeerd' ;) ) en de Tsunami drijft nu naar volle tevredenheid een Himax 2015-4100 aan. Perfect, het ding is nu net een raket op 3s lipo!

Hoi,

Ben bang dat ik een soortgelijke ervaring als jij hebt.
Ben inmiddels overgestapt op een hornet 2. Ben ook hier niet tevreden met de performance van de HET. (28 tandwiel nodig)

Je zet me wel aan het denken. Wellicht moet ik toch een ander motortje vinden. Waar heb jij die himax vandaan. Ik denk dat ik vanwege het gewicht van de Hornet(350 gr) niet uit de voeten zal kunnen met de Himax die jij gebruikt maar ik zal een nalezen.

Groet,

Marc

Back