TT-01 off road rally car(ombouw)

Na me ta05 te hebben verkocht bleef ik met me tt01D in de maag zitten, die eigenlijk gewoon te weinig op gaat brengen in de handel.


Dus ja wat dan, me meisje kwam der mee dat zij der mee wou gaan rijden (lekker stock motortje) naar ja ik rij alleen nog maar off road dus dat ging hem ook niet worden of we moesten van de tt01 ook maar een offroad maken!


ik aan het googlen gegaan! en ja het is mogelijk!

plannen:

tt-01 chassis verhogen
evo 10 kap opknappen
rallyblokbanden
beginnen met stock motor (voor later heb een 17t liggen)
diff locken achter (done)
antie ackemann mod / meer stuuruitslag (done)
alu aandrijfas (done)



Het Chassis
utf-8bRm90bzAyMTQuanBn.jpg


beetje dremelen
utf-8bRm90bzAyMTUuanBn.jpg


dan ken de armen in 1x dit ;-)
utf-8bRm90bzAyMjIuanBn.jpg


Voor de stuur stangen (komen nu lager uit) stuk uit gedremelt
utf-8bRm90bzAyMTYuanBn.jpg


Het Chassis klaar
utf-8bRm90bzAyMTcuanBn.jpg


draag armen links orgineel rechts custom made ivm met aan lopen op de diepste stand/ blijven haken
utf-8bRm90bzAyMjAuanBn.jpg


Langere veren (schokbreker volledig uit was lag me veer los)volgens mij stock cc01 veren
utf-8bRm90bzAyMjUuanBn.jpg


door de schokdempers achter verder na binnen komen (om meer veer weg te krijgen) was kleine aanpassing in het chassis nodig
utf-8bRm90bzAyMjcuanBn.jpg


Met me driftwieltjes der onder toch wel 2.5cm bodemvrijheid
utf-8bRm90bzAyMjkuanBn.jpg



hierkan je het nut van me draag armen voor zien
utf-8bRm90bzAyMzEuanBn.jpg



oude bash kap beetje op geknap(was beetje erg veel gescheurd) blijf gaaf zo plat op de pens:P
utf-8bRm90bzAyMzIuanBn.jpg


meer op rally stand ongeveer
utf-8bRm90bzAyMzMuanBn.jpg
 
Bij het C.V.A shock set (welke jij volgens mij ook gebruik), zitten meestal ook langere kogelkop verbindingen ingesloten, waardoor je nog eens ongv. 6mm extra damper-lengte kan creëren!! Bijna niemand gebruikt deze langere versies, dus met een beetje rond vraag onder Tamiya rijders, kunnen deze misschien wel de jouwe worden voor nop. Zie foto hieronder.

Voor Off-road zijn over het algemeen de langere versie veren meer geschikt, boven de kortere met dezelfde veerdruk. Ben je in het bezit van beide en ben je van plan “jumps te nemen”, zet dan de kortere veren op de front (evt met de lange kogelkop-verbinding), en de langere veren op de rear (evt met de korte kogelkop-verbinding)!!!

Diff-locken op de front, niet op de rear!!!!

tamiheader_50950.jpg
 
Laatst bewerkt:
kan niet veder zakken dan gaan me cupjes en assen aan lopen (draag armen zijn al max uit gefreesd)

maar waarom niet achter locken? toevallig is het nog zo ivm voormalig drifer was


zit der zelfs aan te denken om alles te locken mocht tijdens het rijden iets los komen blijf je altijd tractie houden


of denk ik nou verkeerd
 
als je alles lockt gaat ie de bocht niet meer om,
je voor en achter wielen hebben verschillende snelheden in een bocht.

je kan ook dikkere diff olie gebruiken om een gedeeltelijke sper te krijgen.
 
Het snelst “rij” je door een bocht wanneer je beide diffs hun werk laat doen (gas-los), eenmaal bocht door en rechtuit accelererend, dan zijn diff-locks (sper) nuttig. Driften is een geheel ander principe, daar wil je niet door de bocht “rijden” maar “glijden”. De as die gesperd wordt zal de meeste “grip verliezen” in een bocht, dit komt omdat het binnenste of het buitenste wiel van dezelfde as, haar grip gaat verliezen tozv de ondergrond waarop het rijdt. De achteras heeft de meeste diff werking nodig, vandaar dat de vooras sperren in de meeste gevallen de beste compromis is, het creëert wel wat onderstuur in de bocht (wil rechtuit in de bocht)!!!
 
Wat wordt het deze keer?
Ik heb een pureten alpha III die ik nu volledig ga ombouwen naar rally.
was al een beetje rally, maar ga hem nu echt voor het grote rallywerk inzetten.

Wat zijn noodzakelijke veranderingen?
 
Back
Top