TT 01 weigert vooruit te rijden

• Topicstarter Topicstarter Mechanic
  • Startdatum Startdatum
M

Mechanic

Guest
Hallo,

Even voorstellen, ben Kees en spiksplinternieuw hier. Ik heb trouwens gezocht naar mijn vraag, maar kon niets vinden. Ongeveer 2 jaar geleden kocht ik een Tamiya Expert Build Pro Impreza, naar mijn weten een TT01. Ik had er een tijdje plezier van buiten, tot dat hij niet meer goed vooruit reed.

Soms stopte hij na een tijdje rijden ineens, deed hij niets meer, en na aan-uit zetten reed hij weer even. Later werd dit erger, en reed hij na aan-uit alleen nog maar achteruit. Nog weer wat later reed hij helemaal niet meer vooruit, of na een tijdje achteruit rijden ineens. Er zat niet echt logica of regelmaat. Ik ging er toen eigenlijk van uit dat het ongetwijfeld in de kou zou zitten of iets dergelijks.

Inmiddels staat de auto al bijna een jaar werkeloos op mijn kamer. Als ik het weer probeer, rijdt hij alleen achteruit, sturen werkt ook gewoon. Ik heb hem al een keer weggebracht naar Meijer & Blessing, modelbouwzaak in Rotterdam, en daar kreeg ik te horen dat de batterijen niet vol waren. Toen ik hem probeerde deed hij het ook weer even, maar al snel waren de klachten weer terug eigenlijk.

Wat ik zelf denk, is een elektronisch probleem, in de zender of de auto. Als ze in de winkel natuurlijk met een eigen zender hebben getest en het probleem ligt in de zender zal hij het gewoon doen...

Ik ben geen held met elektronica, en ik heb dus niets nagemeten ofzoiets. Is er iemand die zo kan zeggen wat het probleem is, of zal ik nog een keer teruggaan naar de winkel om het nog eens te proberen?

Alvast ontzettend bedankt!

hoi,

de standaard regelaar die bij een TT-01 zit heeft een spannings afslag. Dat betekent als de accu onder een bepaalde spanning komt, de regelaar zegt "zoek het zelf uit" en dus niks meer doet. Als de accu slecht is kan hij dus bijvoorbeeld een half minuutje boven die spanning zitten en daarna eronder.
Dat afslaan van die regelaar heeft wel bepaalde symptonen.
- Vaak als je gas geeft, geeft de auto een klein tikje naar voren en dan zegt de regelaar pas "zoek het uit".
- Als de regelaar afslaat geeft hij een piepje en gaat er een rood LEDje branden.

Gebeurt dat ook bij u?
Dan kunnen we in ieder geval wat onderdelen uitsluiten.

M.V.G.
Tjeerd

Dat eerste herken ik wel ja, het is wel voorgekomen dat ie naar voren schiet, en dan gewoon stopt (geen reactie meer op gas of sturen)

Waar zou het rode ledje moeten zitten? Naar mijn weten zit het niet op de auto, alleen op de zender zit een rode powerLED. Wel meegemaakt dat die knipperde, ik ging er van uit dat dat mij vertelde dat de batterijen van de zender leeg waren.

hoi,

als op je zender een rode LED knippert betekent in bijna alle gevallen wel dat de batterijen bijna leeg zijn, en het dus verstandig is om te stoppen.

ik zie nu dat u een expert build heeft. die heeft een regelaar/ontvanger combinatie, ik weet niet of deze ook piepjes en lichtsignalen afgeeft.

Kunt u niet bij die winkel vragen of u hem even mag testen met een goede accu (onder de voorwaarde als het helpt dat u hem koopt natuurlijk ;))

M.V.G.
Tjeerd

volgens mij licht het probleem in de regelaar.
of je gebruikt een te hoog amperage van batterijen.
de zender? nee dat zou alleen storing opleveren, gek genoeg heb ik hier geen last van gehad.

Te hoog Ampewiezus?? en een regelaar die LICHT geeft?? Mooi verhaal :mrgreen:

Te hoge STROOM zou dat dan zijn, Maar het lijkt me vreemd en uiterst onmogelijk dat een regelaar stopt doordat er te veel stroom geleverd word.. Volkomen belachelijk! Je regelaar moet gewoon 4300 Mah aan kunnen (de grootste capaciteit van Sub C cellen op dit moment)

Klinkt heel erg naar "luie-accu's" Probeer hem eens een nacht in de vriezer te leggen (oplap middeltje).

Als dat niet helpt laat dan eens de motor na kijken (of is het zo'n standaart zilveren can, mabuchi dan niet).

Groet Robert

VOLGENS MIJ IS DE REGELAAR ZO GOED ALS STUK.
wel achteruit kunnen rijden, maar niet vooruit...

amperage
voltage
wattage, nu komt het..
weerstandage
impedantieage
cosphiage
:lol:

ja-ja en ga zo maar door :lol:

Dat noemen we de capaciteit, dat getalletje waar mah achter staat, maar dat maakt niets uit voor de werking. Lijkt idd op een niet goed functionerende accu, maar is er niemand in je omgeving die ook in RC doet zodat je even kan testen met een goede accu. Dan weet je het zeker. :D

Nee, niemand in mijn buurt die aan RC doet... Maargoed, ding is dus compleet stock dus lijkt me sterk dat het aan batterijen of accu's oid ligt. Accu kan uiteraard wel stuk zijn. Nachtje vriezer wil ik wel proberen.

Hoe kan de accu trouwens kapot gaan, te lang laden ofzo? Zou goed kunnen dat ik me daar weleens schuldig aan heb gemaakt.

Mechanic zei:
Nee, niemand in mijn buurt die aan RC doet... Maargoed, ding is dus compleet stock dus lijkt me sterk dat het aan batterijen of accu's oid ligt. Accu kan uiteraard wel stuk zijn. Nachtje vriezer wil ik wel proberen.

Hoe kan de accu trouwens kapot gaan, te lang laden ofzo? Zou goed kunnen dat ik me daar weleens schuldig aan heb gemaakt.

Als je hem te lang laad, en hij daarbij lekker heet wordt dan heb je dikke kans dat hij stuk is. Verder neem ik aan dat alle stekkertjes en electrische verbindingen goed zijn? Zoja, zou ik toch nog een accu bijkopen.....

Ok, waarschijnlijk nieuwe accu dus. Probleem was dat ik niet zeker wist hoe lang ik moest laden toendertijd. Op de accupack stond

7,2 V - 1700 mA
14 uur met 150 mA of max.30 minuten met 5 A

En op de bijgeleverde lader staat

4.8 V - 350 mA
9,6 V - 150 mA

Dus ik dacht, als je met 7,2 V laadt heb je dus 250 mA, en als je omrekent met verhoudingen kom je aan iets van 8 uur.

Daar moet dan de fout zitten lijkt me. Ik gooi de accu wel in de vriezer, kan ik hem daarna nog checken met een multimeter oid? Valt daaraan te zien of hij nog goed is?

Wat ik trouwens wel gek blijf vinden is dat de auto wel achteruit gaat, gewoon normale snelheid ook zeg maar :nosmile:

Ik heb ook XB autootje en als je zo'n accu (tamiya sport pack) te lang niet gebruikt.. Naja hij vind het in ieder geval niet echt fijn. Ik denk dat we dezelfde stroom regelaar hebben en deze regelaar kapt de boel flink af als de accu niet sterk genoeg is. Maar alleen achteruit? Rijd hij wel aan een stuk door of schokt hij? Het lijkt mij dat als hij wel gewoon achteruit rijd, dat de accu wel goed is en er dan een nieuwe regelaar in moet.

Achteruit is er inderdaad niets aan de hand. Schokken heb ik uiteraard ook wel meegemaakt, maar dan gewoon als de accu leeg is.

Wat ik dus zelf dacht: de 'gashendel' op de zender, kan het daar niet gewoon aan liggen? Dat het contactje voor vooruit kapot is ofzoiets?

Dat kun je heel simpel uitproberen, Servo reverse. Ergens zit schakelaar met Rev of Nor er op. zet deze om. Let er op als je nu achteruit de hendel beweegt gaat ed auto vooruit, en sja beweeg je de hendel vooruit, dan gaatie achteruit.

Al geprobeerd de accu in de vriezer te leggen, het zal niet schikbarend veel helpen, maar die niet waagt.....

Groet Robert

Robert K zei:
Dat kun je heel simpel uitproberen, Servo reverse. Ergens zit schakelaar met Rev of Nor er op. zet deze om. Let er op als je nu achteruit de hendel beweegt gaat ed auto vooruit, en sja beweeg je de hendel vooruit, dan gaatie achteruit.

Al geprobeerd de accu in de vriezer te leggen, het zal niet schikbarend veel helpen, maar die niet waagt.....

Groet Robert
dit is duidelijk.
mocht hij hierna nog niet werken vervang dan eerst je regelaar; leen er een van iemand of koop een nieuwe (zowiezo altijd handig een op reserve).
wekt dit nog niet laat dan zowiezo de zender na kijken en vervang evt. de ontvanger.

Niet geheel lullig bedoeld, maar een regelaar vervangen is een uiterst duur geintje. Kijkend naar wat voor regelaar wij in de wedstrijd auto's hebben, die liggen tussen de 130 en 280 euro
Dan zou ik dus 560 euro uit moeten geven, waardoor ik 1 regelaar reserve heb. Een regelaar zal hoe dan ook duurder zijn dan een motor... En ook een motor zal te lenen zijn van iemand.
En een motor is al voor 17,50 te halen. :roll:

Groet Robert

@ robert K

Ik zal t dan wel verkeerd begrepen hebben maar volgens mij gaat t hier om een parkeerterrein racer of niet? als er toch niet zoeel eisen gesteld worden aan t autootje dan is zo'n rocaro regelaar al voldoende en die kosten volgens mij rond de 50 euro. als je daarmee uit de problemen bent en hem gewoon gebruikt voor de fun kan t geen kwaad toch?

maar ik zei in t vorige mailtje al probeer t eerst ergens of iemand te lenen en als dit inderdaad het probleem is of zelfs de modelbouwwinkel kan je niet helpen moet je toch zo'n aanschaf overwegen.

@ robert K, hoe kom je trouwens opeens op 560 euro? dan is t zeker duur geintje voor n regelaar! of was dit beeldspraak?

ik rijd nu tijdelijk met een lrp 18 t limiet met tamiya stekker erop forward/reverse en brake voor 80 euro(heb me goeie LRP doorgefikt :( ) maar hij rijd nu wel prima hoewel ik vermogen verlies heb.
moet een andere bestellen maar ben nog niet uit welke ik wil/nodig heb.
maar dit soort regelaars zijn prima (ook stof dicht en waterdicht) voor buiten rijden, dat had ik in me hoofd toen ik t vorige bericht schreef.

sorry voor de onduidelijkheid anders.

Groeten Ronald

Allemaal goedbedoelde adviezen, maar....de juiste volgorde lijkt me deze..

Probeer eerst de reverse methode zoals eerder beschreven. Hiermee sluit je de regelaar/zender uit.
Ik zou vervolgens kijken of de accu in orde is. Eventueel koop je voor een 20-30 euro een mooie nieuwe NiMh accu van rond de 3500 mAh, trouwens nooit slecht om een extra accu te hebben. Als dit niet mocht helpen kan je met een nieuwe ,volle accu met je auto naar de shop om daar het probleem te lokaliseren. Dat scheelt onnodig aanschaffen van onderdelen. De accu is nooit onnodig als je er maar 1 hebt. Persoonlijk gok ik dat je probleem in de accu of reglaar zit.

Suc6

Okee, die servo-reverse zit op de zender (toch?) Als ik dat doe werkt het stuur andersom zeg maar, maar het vooruit/achteruit deel verandert hierdoor niet. Achteruit blijft achteruit, alleen het sturen wordt andersom geörienteerd.

@ Bono, denk dat mijn auto niet verder komt dan parkeerterreinen inderdaad :)

Back