TT-02 pinion/gear verhoudingen met een brushless setup...

Discussie in 'Electro onroad' gestart door SCANIA 143M 400, 14 okt 2021.

  1. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo iedereen,
    Ik heb de zoek functie misbruikt, maar geen antwoord gevonden waar ik iets mee kan.
    Mijn auto een Tamiya TT-02 met 22T pignion en 70T spur gear.

    Hoe zat het ook alweer, was het niet zo: een kleiner pignion tandwiel hoe meer acceleratie en minder hoge top snelheid. En een groter pignion tandwiel een hogere top en minder acceleratie.
    Nu wil ik een brushless set in mijn TT-02 bouwen, met 3S LiPo.

    ESC 60A/380A sensored, 2S-3S Lipo.
    Motor 17.5T 1870KV.

    Het is puur hobbymatig gebruik, dus een hogere top snelheid zou het doel zijn.
    Aangezien een brushless set toch al meer trekkracht heeft dan een stock motor.
    Wat zou nu qua compromie en prestatie een betere keus zijn, alleen een groter pignion tandwiel?
    Of ook het spur gear 70T tandwiel vervangen voor een kleiner exemplaar.

    Met vriendelijke groet,

    Ron
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  3. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Hallo Iedereen,

    Roelof bedankt voor de link...

    Weet iemand als je een 55T spur tandwiel monteerd, welk pignion tandwiel je dan nodig hebt?
    Of is daar misschien een soort van overzicht van, waarop je kan zien welk pignion tandwiel er bij een 55T spur hoort.

    Met vriendelijke groet,

    Ron
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    In de manual van de auto kan jeeen overzicht van de mogelijke tandwielcombinaties vinden met de bijbehorende overzicht van welke montagegaten voor de motor.

    Je zegt een 70T tandwiel te hebben, heb je dan een TT02B? Die heeft volgens de manual meer beperking qua tandwielmogelijkheden hoewel ik ergens anders wel iets tegen kwam dat een andere spur wel mogelijk is.
     
  5. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Roelof, ik heb geen TT02B, ik heb deze is toch echt een TT-02.
    [​IMG]

    En ja daar zit een spur gear in met 70 tanden, en kwam erachter dat je met diverse Tamiya parts een kleinere spur erin kan zetten, en een groter pignion.
    [​IMG]

    Iemand in het buitenland had daar een 49T spur in gezet, en een 45T pignion.
    Ik wil niet zo extreem gaan, maar een 52T of 55T spur en een 33T pignion, moet nog passen als de tandwielen binnen zijn, pignion 33T 35T 37T en 39T set besteld.
    Het 52T is van Robinson Racing, moet ik morgen verder naar zoeken, anders het 55T spur tandwiel komt uit een set van 2 spur tandwielen, 55T en 58T maar die zijn voor een TT01 geen idee of dat past in een TT-02, anders aanpassen.
    De afdek kap voor het spur en pignion tandwiel gaat dan niet meer passen, bij het pignion de bovenkant eruit zagen, en met styreen dicht maken.

    Roelof, ik had gezien in de Tamiya beschrijving dat je verschillende tandwielen kan uitwisselen, maar dan wordt alleen het pignion tandwiel gewisseld, en niet het spur tandwiel.
    En daarbij is de 25T pignion de max, en ik wil het spur naar het liefste 52T of 55T als ik het 52T tandwiel niet meer kan vinden, en daar dan een pignion tandwiel bij passen.
    Het type tandwielen van Tamiya zijn 48P, dus alle 48P tandwielen hebben dan dezelfde tanden.

    Mvg Ron
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  6. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zie dus dat er een High speed gear set is met een adapter waar zo te zien alle standaard 1:10 tandwielen op kunnen
    https://www.tamiyausa.com/shop/option-parts/rc-tt02-high-speed-gear-set/
    Manual:
    https://www.tamiyausa.com/media/files/54500ml-1193-8855.pdf

    Standaard maakt Tamiya gebruik van MOD 0.6 wat bijna hetzelfde is als 48dp maar net niet. Met die upgrade kan je natuurlijk voor 48dp spurs gaan. Het zal alleen even uitzoeken zijn in welke gaten van de motorsteun de motor vast te schroeven bij een afwijkende tandwiel combo. Misschien van alle motorposities hart op hart berekeningen/meetingen doen zodat je in een excelsheet op basis van het aantal tanden spur tandwiel de mogelijke pinions en de bijbehorende FDR kunt berekenen.
     
  8. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Dat is niet nodig bij deze motor mount, daar zit één schroef door een gat waarbij deze scharniert, het andere gat is een sleuf gat, dan kun je de spur en pignion naar elkaar duwen met reepje papier ertussen vastschroeven.
    [​IMG]

    Het enige is het testen bij het 52T of 55T spur welk pignion tandwiel de motor niet te heet wordt.
    De voor en Achter fussees daar moeten ook aluminium exemplaren in, de achterste zijn ook nog eens van een andere in graden, 2.5 degrees.
    [​IMG]

    Achterwielophanging en voorwielophanging inclusief alle stuur delen in het aluminium, dan stuggere veren, anders gaat de voorkant hobbelen en slaat de wind eronder..
    [​IMG]

    En dan nog contact foam banden 26mm / 30mm of 35mm, omdat rubberen banden opzwellen als een ballon bij hoge snelheid, en dan het grip oppervlak drastish smaller wordt.
    [​IMG]
    https://up.picr.de/42253605pv.jpg[/img]']https://up.picr.de/42253607zp.jpg[/img]'][​IMG]


    [​IMG]
    Let op het grote pignion tandwiel...

    Mvg Ron
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo'n motorsteun kan natuurlijk ook. Als je het advies uit de in dat andere topic tabel aanhoudt zit je goed, je kunt altijd nog een koelrib of een ventilator op de motor zetten.

    Bij een 17.5T motor hoef je echt niet naar foambanden. In de Tamiya cup wordt er probleemloos met 16T brushless motoren gereden en in de normale tourwagen races wordt er ook gewoon tot 130km/u met rubberen banden gereden.

    De veren veranderen ivm stuiteren is nieuw voor mij. Standaard heeft de TT02 geen dempers dus zou een setje olie gevulde dempers een betere investering zijn want dat geeft duidelijk al een betere en rustiger wegligging. De keuze van veer is voor de basher meer naar de ondergrond en voor de racer voor het bochtgedrag.
     
  10. SCANIA 143M 400

    SCANIA 143M 400

    Lid geworden:
    20 aug 2015
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Ter Apel
    Ik had er bij moeten vermelden dat die Amerikaan waar ik de info vandaan heb harder rijdt dan 130km/u maar voor mij is rond de 100kmp/u hard zat, dat van die foam banden is dan echt als je 130km/u + rijd.
    Dan kan ik het bij de originele banden houden, en ja er komt een ventilator op de motor, die heb ik er bij mijn eerste brushless set ook op.
    En er zitten al olie gevulde shocks op.

    Mvg Ron
     

Deel Deze Pagina