TT01-E modificeren

Hallo Iedereen,

Mijn naam is Hans, en al jaren een fan van modelbouw.

hiervoor veel militaire dioramas gemaakt alsmede kunststof schepen, Hoofdzakelijk Tamiya.

Na lang zoeken ben ik nog niet een geheel duidelijk antwoord tegen gekomen.

ik ben in het bezit van een Tamiya TT01-E Mitsubishi Lancer Evo X. ( compleet standaard )

Nu hier een tijdje mee rond te hebben gereden, wil ik deze wat ( stuk )sneller laten rijden. ( accelereren en hogere top )

nu lees ik alles over ( dure) brushless setjes, maar hier moet ook een ander accu verhaal ( LiPo )bijkomen. waar ik geen zin in heb.

nu lees ik veel over de Tamiya sport-tuned, Super Stock motoren, etc... wat is jullie ervaring hiermee? ( moet wel even zeggen hier niet de ESC te willen vervangen ) en welke heeft de voorkeur?

tevens zag ik deze: Brushless-set 22 windingen voedingsspanning 7,2 - 7,4 V omw./min. per volt 22 motor-windingen in de Conrad online shop

En dit leek me een super alternatief. of vergis ik mij?

tevens vroeg ik me af wat de beste tandwiel verhouding is. ( in beide gevallen )

tevens moet ik alle 'lagers'vervangen en heb ik al een alu aandrijf as.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, want ik kan door de bomen het bos niet meer zien...

alvast super bedankt!

groetjes,

Hans.

Hey Hans,

Wat het tunen van een TT-01E betreft kun je idd veel meer snelheid uit dit chassis halen, maar de vraag is hoe ver wil je hier in gaan!
Een snellere motor is snel gedaan, maar hier moet je vooral rekening houden met de kracht van je regelaar en chassis/onderdelen.
Ik vermoed dat je een redelijk standaard regelaar hebt en dan zijn de motoren die je aan die regelaar kunt koppelen eerder beperkt.
Een sport tuned motor is een goede motor keuze (en voor weinig geld) om meer snelheid uit je wagen te halen.
Maar ook hier moet je rekening houden met waar je die snelheid voor nodig hebt, is dit voor recreatief gebruik zoals op parkings of gewoon in je straat en of is dit meer bedoeld om in clubverband te gaan rijden.
Snel rijden is leuk, maar het brengt allerlei nodige zaken met zich mee.
Ten eerste moet je als belangrijkste tune-up onderdeel de plastiek lagertjes vervangen met echte metalen rollagers.
Vervolgens ook een nodig tune-up part is de alu center as+diff joints hiervoor gebruik je best het setje met bestel nr 54026.
Dan kun je vervolgens een spur setje (met bestel nr 53665) monteren om meer snelheid te krijgen, maar hiervoor moet je dan ook de nodige motortandwielen aankopen.
Met 2 setjes motor pinions (met bestel nr 50357&50477) kun je al heel wat verhoudingen steken, naargelang de ruimte die je hebt ga je de FDR (final drive ratio) gaan bepalen.
Hoe groter de pinion in combinatie met een kleinere spur hoe sneller je wagen zal rijden, hierbij rekening houdend dat dit ook meer energie van je batterij vraagt en je motor ook meer gaat belasten en dus warmte gaat genereren.
Hiermee bedoel ik dus dat je de FDR moet gaan bepalen naargelang waar je wilt gaan rijden.
Op een kleine ruimte mag je geen te kleine FDR gebruiken (vb: een FDR van 7 geeft een snellere acceleratie maar maakt je wagen minder snel, een FDR van 5 geeft je wagen meer snelheid maar minder acceleratie)

Wat het combo setje ( brushless regelaar/motor) betreft zou ik het voorlopig eerder oplossen met een brushed motor.
Ook al zijn we in een brushless tijdperk, een brushed motor is nog steeds een goedkoop alternatief.
Het TT-01 chassis kan wel wat extra kracht verdragen maar dit chassis heeft ook zijn limieten en hoe meer snelheid je probeert te behalen hoe meer slijtage je gaat krijgen.
Alsook een grotere kans om ergens tegen te rijden met als gevolg onderdelen die sneller stuk kunnen gaan.

Kortom, hou de uitgaven beperkt en je gaat er ook meer plezier aan beleven als je ondervind dat je de snelheid goed kunt controleren.
En vandaar uit kun je nog verder kijken.

Dit is gewoon mijn gedachte en hoop dat je hier wat aan hebt.

Absoluut mooie uitleg hierboven! Maar...Voor de prijs wat je betaald op hobbyking voor een brushless set moet je het niet laten vind ik.
Je kan dan nog rijden op nimh maar liever lipo's natuurlijk.
Die zijn dan ook weer goedkoop op hobbyking.
Ik investeer liever gelijk iets meer dan achteraf misschien toch nog over te stappen.Maar ieder zijn keuze natuurlijk. Succes

Absoluut mooie uitleg hierboven! Maar...Voor de prijs wat je betaald op hobbyking voor een brushless set moet je het niet laten vind ik.
Je kan dan nog rijden op nimh maar liever lipo's natuurlijk.
Die zijn dan ook weer goedkoop op hobbyking.
Ik investeer liever gelijk iets meer dan achteraf misschien toch nog over te stappen.Maar ieder zijn keuze natuurlijk. Succes

Ik kan je daar niet helemaal ongelijk in geven, maar meestal als men naar extra snelheid wilt gaan dan stapt men ook over op een ander (lees sneller chassis) chassis en dit gaat meestal dan gepaard met een nieuwe regelaar/motor.
En dan lijkt het me beter om in het begin beter de kosten te drukken om achteraf naar beter materiaal uit te kijken.
En met het uitgespaarde geld heb je al metéén een klein spaarpotje om naar een andere wagen te upgraden.
Al moet ik eerlijkheidshalve ook wel toegeven dat je best veel plezier aan een standaard wagentje kunt beleven en dat een TT-01E meer potentieel heeft dan men wilt toegeven.

Ik heb de tt01 altijd ondergewaardeerd gevonden, er zijn er heeeel veel die zeggen "ik zou toch geen te snelle brushless nemen in een tt01, eerder een snelle brushed of vergelijkbaar brushless"
Tja waarom niet, maar ik heb er met een 10,5turns in gereden en ging perfect voor anderhalf jaar. 1 keer de spur vervangen en dan nog op voorhand omdat ik iets slijtage zag.
Vriend van mij wou sneller zijn, 6 turns erin. Op dezelfde tijd 2 Spurs vervangen. Als dat het maar is... :) de tt01 kan echt wel wat hebben als je er goed mee omgaat.

Back