Hallo,
Na een zomers avontuurtje met een helikopter, hier het bouwverslag van een zeilboot,
Het plan is om op 14Januari klaar te zijn, dat is een deadline die (te) snel dichtbij komt, maar dan varen we een wedstrijd tegen mede-(TU-delft)studenten, en dat is ook het enige uiteindelijke doel van de boot, hij wordt voor die race ontworpen die op het MARIN zal plaatsvinden, er zij uiteindelijk 2 prijzen te verdienen, 1 snelheidsprijs, en 1 innovatieprijs, wij gaan uiteraard voor beide,
interessant voor ons is dat de Jury bestaan uit mensen niemand minder als Gerard Dijkstra, Joost Voogd en Koos de Ridder, daarnaast ook nog de voorzitter van het MARIN
Naast ons team, bestaande uit 4 man, doen er nog ongeveer 10 teams mee, wij zetten onze info openbaar, maar hopen dat onze 'concurrentencollega's' sportief genoeg zijn om bij hun eigen ideeen te blijven, de begeleiding zal zeker ingelicht worden mochten er ideeen overgenomen worden waar wij veel tijd in hebben gestoken
Race bestaat uit 2 banen, een 'speedrun' waarbij er 20m halve wind wordt gevaren, 1 gijp/overstag, en daarna weer 20m terug, tweede run is een baan met een stukje schuin naar beneden, dus klein beetje downwind, daarna een flinke upwind (wordt een lastige) met daarna weer in ieder geval 1 gijp om naar halve wind weer terug te varen.
Eisen van de boot zijn alsware dat deze moet voldoen aan de volgende box rules; 90cm lang, 30cm breed, 40cm diep, de windsnelheid zal varieren tussen 1-2m/s, afhankelijk van hoe verder je afzakt in het parcours, daarnaast mogen er maximaal 4 servo's gevoerd worden, een belangrijke eis is dat de romp een monohull moet zijn, wat hydrofoils nog lastiger maakt!
voorderest zijn wij dus vrij om te doen wat we willen en dit laat ons een aantal interessante velden onderzoeken,
Ook al is het ambitieus, en zijn er weinig rc bootjes die hydrofoils hebben, het lijkt ons gewoon subliem om weer eens een werkende hydrofoil te ontwerpen,
als rompvorm hebben we gekozen voor een verkorte V70 romp (die van Francesco Bussi) vooral omdat deze makkelijk in plane komt, en we hebben er voor gekozen de breedte te houden aangezien er met hydrofoils niet met een kiel+bulb gevaren wordt en daardoor breed moet zijn om enigzins stabiel te varen,
we hebben al berekend dat de foils ongeveer 1100g lift hebben, bij een simpele dubbele T configuratie met 2 foils van 300*30mm, mits de boot dus onder dit gewicht blijft, de weerstand van de foils zijn hierbij al meegenomen, dit bij een rompsnelheid van 1m/s, de foils hopen we te kunnen uitrusten met trim tabs, echter had ik het idee om deze tabs te besturen door middel van een gyro (uit de helikopter wereld) de begeleiding buigt zich er nog over maar dit wordt ws niet toegestaan,
de stabiliteit hopen we te halen uit een verplaatsbaar gewicht op de romp richting loef,
de voorwaartse kracht hopen we te behalen met een aerorig, we hebben hier nog niet definitief voor gekozen, maar is tot nu toe wel onze favoriet als men kijkt naar bedieningsgemak (slechts 1 servo nodig, zie eisen boot) en daarnaast super efficiënt, ook op halve wind,
elke tip alsmede opbouwende kritiek zullen wij, als niet-ervaringsdeskundigen, met open armen ontvangen,
dan blijven er voorlopig voor mij nog 2 vraagjes over;
- wat weegt een met carbon ingelegde romp van 90cm?
- zijn hier nog ervaringsdeskundigen aanwezig mbt Hydrofoils(wij hebben slechts de beschikking tot de theorie)?
- Hoe en hoe snel zou een verplaatsbaar gewicht van plusminus 200-300 g door 1 servo verplaatskunnen worden van 10cm buiten de romp aan loef naar 10cm buiten de romp naar lij(plusminus 50cm!)
dan als laatste wat bouwfoto's van vandaag en gister, styropur zie ik je denken? Heeft zo zijn nut
mvg Kars
Na een zomers avontuurtje met een helikopter, hier het bouwverslag van een zeilboot,
Het plan is om op 14Januari klaar te zijn, dat is een deadline die (te) snel dichtbij komt, maar dan varen we een wedstrijd tegen mede-(TU-delft)studenten, en dat is ook het enige uiteindelijke doel van de boot, hij wordt voor die race ontworpen die op het MARIN zal plaatsvinden, er zij uiteindelijk 2 prijzen te verdienen, 1 snelheidsprijs, en 1 innovatieprijs, wij gaan uiteraard voor beide,
interessant voor ons is dat de Jury bestaan uit mensen niemand minder als Gerard Dijkstra, Joost Voogd en Koos de Ridder, daarnaast ook nog de voorzitter van het MARIN
Naast ons team, bestaande uit 4 man, doen er nog ongeveer 10 teams mee, wij zetten onze info openbaar, maar hopen dat onze 'concurrentencollega's' sportief genoeg zijn om bij hun eigen ideeen te blijven, de begeleiding zal zeker ingelicht worden mochten er ideeen overgenomen worden waar wij veel tijd in hebben gestoken

Race bestaat uit 2 banen, een 'speedrun' waarbij er 20m halve wind wordt gevaren, 1 gijp/overstag, en daarna weer 20m terug, tweede run is een baan met een stukje schuin naar beneden, dus klein beetje downwind, daarna een flinke upwind (wordt een lastige) met daarna weer in ieder geval 1 gijp om naar halve wind weer terug te varen.
Eisen van de boot zijn alsware dat deze moet voldoen aan de volgende box rules; 90cm lang, 30cm breed, 40cm diep, de windsnelheid zal varieren tussen 1-2m/s, afhankelijk van hoe verder je afzakt in het parcours, daarnaast mogen er maximaal 4 servo's gevoerd worden, een belangrijke eis is dat de romp een monohull moet zijn, wat hydrofoils nog lastiger maakt!
voorderest zijn wij dus vrij om te doen wat we willen en dit laat ons een aantal interessante velden onderzoeken,
Ook al is het ambitieus, en zijn er weinig rc bootjes die hydrofoils hebben, het lijkt ons gewoon subliem om weer eens een werkende hydrofoil te ontwerpen,
als rompvorm hebben we gekozen voor een verkorte V70 romp (die van Francesco Bussi) vooral omdat deze makkelijk in plane komt, en we hebben er voor gekozen de breedte te houden aangezien er met hydrofoils niet met een kiel+bulb gevaren wordt en daardoor breed moet zijn om enigzins stabiel te varen,
we hebben al berekend dat de foils ongeveer 1100g lift hebben, bij een simpele dubbele T configuratie met 2 foils van 300*30mm, mits de boot dus onder dit gewicht blijft, de weerstand van de foils zijn hierbij al meegenomen, dit bij een rompsnelheid van 1m/s, de foils hopen we te kunnen uitrusten met trim tabs, echter had ik het idee om deze tabs te besturen door middel van een gyro (uit de helikopter wereld) de begeleiding buigt zich er nog over maar dit wordt ws niet toegestaan,
de stabiliteit hopen we te halen uit een verplaatsbaar gewicht op de romp richting loef,
de voorwaartse kracht hopen we te behalen met een aerorig, we hebben hier nog niet definitief voor gekozen, maar is tot nu toe wel onze favoriet als men kijkt naar bedieningsgemak (slechts 1 servo nodig, zie eisen boot) en daarnaast super efficiënt, ook op halve wind,
elke tip alsmede opbouwende kritiek zullen wij, als niet-ervaringsdeskundigen, met open armen ontvangen,
dan blijven er voorlopig voor mij nog 2 vraagjes over;
- wat weegt een met carbon ingelegde romp van 90cm?
- zijn hier nog ervaringsdeskundigen aanwezig mbt Hydrofoils(wij hebben slechts de beschikking tot de theorie)?
- Hoe en hoe snel zou een verplaatsbaar gewicht van plusminus 200-300 g door 1 servo verplaatskunnen worden van 10cm buiten de romp aan loef naar 10cm buiten de romp naar lij(plusminus 50cm!)
dan als laatste wat bouwfoto's van vandaag en gister, styropur zie ik je denken? Heeft zo zijn nut

mvg Kars



Laatst bewerkt: