tube in a tube termiek timertje

gebaseerd op het ontwerp zoals beschreven in de link
http://www.vintagemodelairplane.com/pages/Downloads/CRB_PDFs/SillyPutty01.pdf
heb ik een eigen exemplaar gemaakt, maar dan van plastic pijpjes, ipv alluminium.
Deze thermiek timer is bedoeld voor mijn zwevertje van West Wings, de Amethyst. Het timertje weegt 2 gram en lijkt goed te functioneren. De tijd vergroot je door het aantal wikkelingen te vergroten. Het is in feite een soort as met slime (silly putty) met hoge viscositeit dat voor de vertraging zorgt.

Koppeling naar omhoogklappen achtervleugel moet ik nog maken.

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
kun je (in het kort) vertellen wat dit apparaatje precies doet?

Dit timertje kan voorkomen dat je vrijevluchtzwever meegenomen wordt door thermiek. Een met de achtervleugel verbonden draad wordt om het haakje gehangen en meerdere malen om de as opgewonden. In deze draad dient zich een elastiek te bevinden die in feite aan de draad trekt. Omdat deze draad om de as opgewonden zit, wordt de as teruggedraaid, maar door de in de behuizing van de as aanwezige "slime" met hoge viscositeit wordt het terugdraaien tegengegaan wat voor de tijdvertraging zorgt.

Het beste is even de link in bovenstaande post te lezen, dan wordt e.e.a. wel duidelijk.

Deze timer dient als alternatief voor mechanische timers en zijn erg goedkoop en licht te bouwen.

Ik kan de eenvoud van de oplossing erg waarderen.

Vroeger nog heel vaak speelgoed winkels opwind beestjes gezocht en aangepast voor chucks.

Aan Luppie, de 'termiek rem' is al heel oud. In het begin werd er zelfs gevlogen met een lont die een draad moest doorbranden (brandgevaar voor het veld als het vliegtuig eerder op de grond was) ! Daarna vooral mechanische timers van verschillende merken of zelfbouw en nu vooral electronisch. Voor bepaalde klasse zijn de timers zeer geavanceerd.

Ja de lol van vrije vlucht is natuurlijk het onbestuurbare..
anders zou ik zeggen doe er een kleine 1s lipo in en een servotje op het richtingsroer maar dat zal wel vloeken in de kerk zijn :p

Een paar fotootjes van hoe zo'n timertje er aan onderdelen uitziet.
full

De losse onderdelen, niet zichtbaar is een sluitring dat zich rechts in het buitenste pijpje bevindt. De 2 linker ringetjes dienen als lager voor het binnenste en buitenste pijpje.
full

Onderdelen in elkaar gezet, zichtbaar is nog het losse ronde kapje dat nadat de silly putty aangebracht is ter afdichting vastgelijmd dient te worden.
full

Op deze foto zie je het soort van kamertje dat gevuld moet worden met silly putty en afgedicht met het ronde kapje.
Ik heb 2 componentenlijm gebruikt voor verlijming van alle onderdelen.
Het lange binnenste pijpje is inmiddels afgekort. Totale lengte zo'n 4cm, maar kan aangepast worden aan de breedte van de romp waardoorheen het aangebracht moet worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back