Tug 22 (Port of Antwerp)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 9 aug 2020.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Even een werkje tussendoor...

    Omdat verandering van spijs doet eten, zo men zegt. Maak ik even een rompje van de 22, waarom nu terwijl de Wrestler nog ver van klaar is.

    Wel nu kan ik nog buiten werken, en misschien krijg ik voor het wintergebeuren dan de mal en de romp nog af.

    Het idee is om zowel van de 22 en de Ruby (ex URS) een mal en romp te trekken, de Ruby plug is reeds klaar op 1/50 de 22 ook op 1/50 ben ik woensdag mee gestart.

    Laat ons beginnen bij het begin, ongeveer een 3 tal weken geleden na wat te "Youtube-pen" (geen idee hoe je dat schrijft) omdat ik "druk" aan het studeren was :rolleyes:. Kwam ik de Antwerpse sleepboten tegen, en het moet gezegd, er sloeg vrijwel meteen een vonk over.

    Het is weeral hetzelfde als bij mijn eerste boot, als ze niet echt cool zijn een beetje de underdog vind ik ze meestal wel tof, de Wrestler is zeker een uitzondering daarop die is Mega Cool (X factor 11)

    over welke boten gaat het nu eigenlijk:

    [​IMG]teaser by Fabri Jan, on Flickr

    [​IMG]21-Tug-hp by Fabri Jan, on Flickr

    Echt een leuk speel bootje, zoals de vorige schepen ga ik mij zo veel mogelijk concentreren op detailles enz...

    Ik moet hier toch wel even vermelden dat zonder de hulp van een mede modelbouwer, JP voor de vrienden, het mij niet zou zijn gelukt deze boot te beginnen. Hij heeft mij voor zien van zowel foto's als plannen waarvoor dank! Naar mijn aanvoelen is hij zelf meer dan een meester bouwer, die menig prachtige exemplaren heeft gebouwd en bouwt...

    Na dinsdag avond de plannen verkregen te hebben kon ik het een en ander eens bekijken, ik heb nog nooit zelf een romp bebouwd dus dat gaat wat worden... Vandaar dat ik dit verslag dan ook maar ben getart zodat ik andere beginners misschien een handje kan helpen, mocht dat interessant zijn dan toch...

    Ok woensdag morgen dan maar even gaan kopiëren met de printer, wat spanten en de kielbalk, deze even overgetrokken, het grote deel van de boot is op knikspant principe, dus dat maakt het een "makkelijk" te bouwen romp.

    Keuze van het materiaal Styreen de kielbalk en spanten 3mm de skin 1mm en links en recht wat verstevigingen vaak uit afval, gelijmd wordt er met thinner of de goede oude Revell contacta zowel de tube (dik) het flesje met borstel medium als de fijn doseerder (thin),

    Met dit matriaal hoop ik een plug te maken waarvan dan een mal kan worden getrokken en vervolgens een romp in Polyester of Epoxy, ik ben er nog steeds niet uit wat nu beter is... (Laat het mij maar weten...)

    Ok wat heb ik gedaan:

    [​IMG]IMG_5510 by Fabri Jan, on Flickr

    Dan alles mooi uitsnijden met het mesje, iets moeilijker met 3mm maar het gaat, dan maar de geheel gemonteerd, ik had dus een dek, kielbalk met haakse gleuven waarin dan mooi de spanten komen. eventjes gelijmd met thinner (dit is droog op 5 minuten) en daar heb je dan een mooi framewerk en kan het skinnen beginnen.

    Nu dit is moeilijker dan je denkt, ik heb indertijd wel wat ontvouwingen getekend op school maar een scheeps romp moet je toch even je hooft bij houden.

    Je ziet op deze foto de eerste delen al liggen de banden aan het dek, vervolgens maak ik de bodemplaat en zo werk ik naar elkaar toe.

    Hoe je dit het best doet is volledig aan jezelf, sommige gaan los in AutoCad, andere gebruiken karton, andere hout, het is maar wat je leuk vind denk ik dan.

    [​IMG]IMG_5518 by Fabri Jan, on Flickr

    [​IMG]IMG_5517 by Fabri Jan, on Flickr

    En zo gaan we stap voor stap, wat makkelijk is is dat je maar 1 kant moet doen de rest is spiegelbeeld. Ik ben eerst aan de slag gegaan in Autocad, maar eigenlijk is dat heel erg omslachtig om een mooie ontvouwing te verkrijgen, dat de schouder en bodemplaten ben ik dan over gestapt op het papier en karton, en eigenlijk werkt dat beter, het duurt dat geen halve dag voor een onderdeel...

    Wat ik belangrijk vond was dat je de skin goed kan vastzetten, ik heb hier voor schilder tape gebruikt, veelvuldig gebruikt zelf, eerlijk dit zorgt ervoor dat je een mooi strakke romp krijgt!

    Het passen van de bodemplaten, ik probeer ze zorgvuldig in vorm te zetten zodat ze redelijk goed passen, de tape doet dan de rest, lijmen lan nu niet meer met thinner doordat de huidplaten maar 1mm zijn en worden opgevreten door de thinner of ze vervormen ter hoogte van de spanten.

    [​IMG]IMG_5537 by Fabri Jan, on Flickr

    [​IMG]IMG_5538 by Fabri Jan, on Flickr

    Het nadeel van de Revell lijm is dat je al snel 6 uur moet wachten alvorens je verder kan.

    Zo wordt dan de huidplaat gemaakt, en vervolgens overgetrokken op styreen, en uitgeknipt of gesneden:

    [​IMG]IMG_5539 by Fabri Jan, on Flickr

    Wat dan uiteindelijk dit wordt:

    [​IMG]IMG_5540 by Fabri Jan, on Flickr

    Waarom zoveel tape, wel omdat dan de plaat strak tegen de schouderplaat wordt getrokken enzo krijg je een minimale kier.

    Misschien had ik de boot beter in tape gemaakt o_O:

    [​IMG]IMG_5541 by Fabri Jan, on Flickr

    [​IMG]IMG_5542 by Fabri Jan, on Flickr

    het laatste deel van de skin en dan is hij dicht:

    [​IMG]IMG_5543 by Fabri Jan, on Flickr



    En wat komt daar nu uit, eigenlijk best een keurige plug, aan wat bijwerken ontkom je niet, maar het resultaat is is eigenlijk erg goed:

    Miskijk je niet op de naden links en rechts geeft de zwarte rest lijn van de alcoolstift een rare indruk, het geheel is meer dan behoorlijk, ik moet zeggen ik zie veel rompen die...

    [​IMG]IMG_5546 by Fabri Jan, on Flickr

    Wat denken jullie, voor mij eerste plug is dit echt wel ok, ik denk dat het ook niet zoveel beter kan, nog wat plamuur werk, met deze hete temperaturen droogt de polyester plamuur wel wat snel maar ja. Na de eerste schuur sessie is er dit:

    [​IMG]IMG_5548 by Fabri Jan, on Flickr

    Je ziet aan de linker onderplaat een plek plamuur zitten daar was de bodemplaat niet helemaal recht, er moet nog een beetje bij maar dat is voor morgen.

    Nog een mooie hoe hij er nu voor staat:

    [​IMG]IMG_5547 by Fabri Jan, on Flickr

    Het is een leuke plug geworden, met zijn 59cm zeker niet de grootste maar heel handzaam, het gaat een toffe boot worden, en ik hoop redelijk uniek.

    Morgen tracht ik te schuren, misschien primen en de plug min of meer klaar te hebben.

    Dan wil ik 2 mooie mallen maken voor de beide rompen, Ik kan hier bij Vosschemie terecht maar andere opties zijn zeker welkom.

    Tot...
     
    aac, Broeckx Ronny, wimo100 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , voor iemand die nog geen plug heeft gemaakt moet ik zeggen dat het knap gedaan is .
    Als ik U een goede raad mag geven , blijf bij Voss Chemie .
    Neem de pluggen ook mee naar hen en laat ze zien wat je wil doen .
    Deze mensen zijn echt expert in deze produkten en zullen U steeds verder helpen met de beste produkten , voor datgene wat je wil doen .
    Ze zijn niet goedkoop maar je kent het gezegde : goedkoop is niet beterkoop !!!!

    Groetjes
    Ronny
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo Jan je gaat als de Brandweer :thumbsup: Persoonlijk denk ik Epoxy, krimpt niet, stinkt niet, makkelijke meng verhouding en Polystyreen wordt aangetast (lost op) in combinatie met polyesterhars en niet met epoxyhars ;)

    Gr Martin
     
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Damn Martin, dat is een goeie, dat wist ik niet eens, stel je voor maak je een leuke plug en schiet er enkel een pas smeurie over... . Ok dan heb ik maar 1 echte optie zo blijkt...
     
  5. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heb zelf ook slechte ervaringen met polyesterhars, de stank en een verkeerde meng verhouding van harder was maar iets te veel en vervolgens was de chemische reactie best heftig had bijna de blaren op mijn vingers van de ontwikkelde warmte in het glas ( oude pindakaas pot ) de kwast stond binnen 1 min vast in de hars . Maar vergis je niet ondanks epoxy niet stinkt is het niet beter voor je gezondheid dus goed ventileren

    En er zijn allerlei losmiddelen en kleurstoffen voor maar dan moet je informeren bij de handelaar in Ned heb je bv Polyservice met een uit gebreid assortiment. Maar vermoed dat je in Belgie ook wel zo iets zult hebben.

    Gr Martin
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Jan, mooi werk met de bekende snelheid er in. Petje af. Ik ben het helemaal eens wat betreft het gebruik van Polyester of Epoxy met Martin. Ben zelf ook een groot voorstander van epoxy. Buiten de puntjes van Martin zou ik nog toe willen voegen dat een epoxyromp dunner kan zijn dan een polyester romp. Scheelt ook weer gewicht. Kosten van epoxy liggen hoger. Echter met wat hulpmateriaal kun je met dezelfde epoxy ook perfecte lijm maken en zelfs plamuur. Lijmen met epoxy kost wel wat uithardings tijd, maar het resultaat is er na. Succes met de rompen en uiteindelijk met de bouw.
     
  7. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Leuk om eens over een ander project te lezen Jan!

    Er zit een Voith aandrijving in heh? Dat gaat wel even duren voor je kan spelen! Ik zie er niet zoveel rondvaren dat ik zeg dit is de makkelijkste aandrijving om te maken..
    Of je moet kopen wat er in de handel te verkrijgen is maar dit past weer niet op jouw schaal.

    Zeker niet slecht die plug, je zou niet zeggen dat het je 1e keer was. Aan alle kanten hulp, dat is fijn. Op deze manier bied het forum een manier om met grote stappen in de juiste richting te gaan.
    Ook voor toekomstige bouwers een goede methode om eens te proberen...
    Lijkt ook erg op mijn methode van knikspant rompen maken. Ik gebruik speciale programma;s voor de uitslagen, daar kan AutoKLAD niet tegen op.
    Mallenbouw is echter geen haastwerk, neem je tijd voor elke stap, anders gaat het zeker weten fout! Vooral het gladschuren is een tijdrovend klusje maar wel super belangrijk voor het goed lossen van de mal. Ik eindig altijd met korrel 1200.

    Zelf heb ik een voorkeur voor epoxy, dat weet je. Precies wat Sjoerd en Martin opnoemen. Gewicht is toch een dingetje bij dit bootje, aangezien je er ook nog werkende schottels in wilt. Het is niet zo'n vette dame als vele Damen slepers tegenwoordig. Voor mallenbouw dan weer polyester, dit werkt een stuk sneller en is ook goedkoper daar je de mal toch als hulpmiddel gebruikt en het niet je eigenlijke romp is.
    Naar mijn ervaring hoef je als de polystyreen romp strak is en naar je zin er weinig meer aan te doen. De polyester hecht namelijk niet aan de polystyreen plaat. Geen loswax erop, direct een laag polyester topcoat eroverheen voordat je de lagen glasweefsel legt. Wellicht trek je bij het lossen het plamuur mee wat je nu op het styreen hebt gesmeerd, maar dat peuter je er zo weer uit, hecht niet aan de topcoat. Het lost wel iets moeilijker, kost aardig wat kracht en de plug kan zeker weten de kliko in.

    Als je de plug wilt behouden eerst een aantal lagen polyester over het geheel en dan glad plamuren en een laag DD lak. Zeker een week goed uitharden!
    Dit is wat ik normaal doe bij een niet-knikspant romp. Daarna pas de mal maken in bovenstaande volgorde. Wel genoeg lagen loswax aanbrengen met tussentijds 1 uur drogen en tussentijds uitwrijven. Minimaal 6 lagen, liefst 10.

    5 lagen 225 gr/m2 glasweefsel moet genoeg zijn voor een mal van 3 mm dik. Je kan ook keeperweefsel gebruiken, dat moet in wat meer lagen maar vormt zich wat makkelijker om de romp in grote lappen. Is wel 2x zo duur en zou ik eerder in de epoxy romp gebruiken. De glasweefzel is makkelijker te verwerken in kleine vooraf gemaakte stroken. Ooh en nog een ding, maakt niet meer dan 200 gram polyester aan, in deze warmte is het in de mengpot uitgehard voordat je het kan verwerken! De epoxy is een stuk minder kritisch en kan je nog prima verwerken na een uur of 2.

    Maar dit zijn dan mijn ervaringen en leveren mij een goed resultaat.. Wellicht zeggen mensen dat het heel anders moet.

    Nog even wat anders, wat doe je met die skeg? Ik zou die er later opzetten, hangt af waar je de deling maakt, maar naar mijn ervaring vullen die dingen zich niet zo goed met laminaat en zitten in de weg met het schuren.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
    Tug.NL en kaapstander vinden dit leuk.
  8. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey heren, ik heb even jullie hulp nodig, ik heb net gebeld met de heren van Voss Chemie, voor polyester of voor epoxy maar ik kreeg het gevoel dat met Epoxy werken voor hen veel moeilijker blijkt, alwegen het moet exact allemaal juist zijn, de loslak blijkt veel omslachtiger.

    Kortom kan mij nu iemand eens duidelijk omschrijven hoe ik mijn 2 pluggen nu het best overtrek in of polyester of epoxy, het maakt mij niet uit wat het is.

    De pluggen zijn ommanteld (skinned) met witte styreen plaat, 1 van de 2 staat in Motip Primer om af te werken met Blanke vernis. (de andere moet nog) dit blijkt te vechten met polyester, maar ze is ondertussen reeds gespoten...

    Geef mij misschien ook even een lijstje wat een leek nodig heeft en eventueel leuke adressen waar het per levering kan worden besteld, er is in Belgie weinig keuze buiten Voss.

    Ik dacht snel gewoon wat produktjes kopen mengen aanbrengen enz... Ook verschoot ik wat van de Voss prijs maar ja...

    Dus even samenvatten, ik moet hebben:

    Een lossings materiaal (loslak of was of....)

    Een Gelcoat voor epoxy of polyester, om het een beetje netjes te krijgen.

    Enz... wat jullie dus gebruiken en beter nog waar jullie het bestellen.

    Bedankt voor de info...
     
  9. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Volgens mij heeft Pim het hierboven toch aardig beschreven.
    Ik zou ook voor epoxy gaan en kopen bij Polyservice.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Probeer eens www. mrboat.nl. Hier haal ik altijd mijn spullen. Fijne duidelijke website en heel veel How To You Tube filmpjes.
     
  12. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis

    Daar gaat het mis Jan, dit is niet een klusje van even snel tussendoor.
    Ik heb zelf alles in huis dus kan zo beginnen maar zelfs dan ben ik minstens 3 maanden bezig met een plug-mal-romp.
    Daar reken ik de tijd die nodig is voor het tekenwerk (zeker een uur of 60) nog niet bij.

    Heb het idee dat de Voss mannen veel te professioneel zijn, het luistert echt niet zo nauw voor een modelboot romp.
    Dus even wat antwoorden op je vragen vanuit mijn perspectief:

    Waar bestellen? www.polyestershoppen.nl (zeer snelle levering, binnen 2 dagen in huis en geven ook goed advies)

    Als de plug gereed is, dan eerst een aantal lagen loswax.
    upload_2020-8-10_22-57-28.png



    Dan gebruik ik altijd topcoat als eerste laag, aanbrengen met de kwast, in elke RAL kleur verkrijgbaar...
    upload_2020-8-10_22-57-4.png

    Daarna een 5 tal lagen 220 gr/m2 glasweefsel met polyester, je zal voor een dergelijke romp ongeveer 150 gram per laag nodig hebben.
    Een aantal gebruiken liever keeperweefsel maar in de glasmat zit een bindmiddel wat oplost in de polyester waardoor het snel de gewenste vorm aanneemt.
    Wat je zelf het lekkerste vind werken en ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
    upload_2020-8-10_22-56-36.png

    Daarna de romp zelf. Daar zou ik keeperweefsel met epoxy gebruiken. Ik gebruik altijd 160 gram doek. Op de Sara Maatje deed ik 5 lagen, voor deze zou ik minstens 2 lagen 160 doen en daarna 3 lagen 300 gr gezien de de grotere holte. Dan kom je op een 2 mm dikke romp wat genoeg is voor een dergelijk formaat. Mengen met een kleurstof kan ook, normaliter wordt het doorzichtig geleverd in een set van epoxy-harder.

    Dan de verhoudingen. Polyester is niet zo kritisch, liever iets extra dan te weinig. Epoxy wel goed afmeten. Ook minimaal 50 gram aanmaken anders duurt het erg lang voor het gaat reageren..

    Polyester 4% harder op 100% polyester (niet vergeten bij te bestellen)
    Epoxy 50% harder op 100% epoxy (wordt als compleet pakket geleverd)

    Kleurstof 1% op 100% polyester (gewoon even een stokje erdoorheen is vaak voldoende)

    De Motip primer en vernis op je polystyreen plaat ben ik niet zo fan van. Heb je de plaat eerst geschuurd? Is het plastic primer?
    Ik heb het idee dat je deze laag er zo vanaf trekt maar dat de polyester er WEL aan hecht. Dan kan je dus de mal weggooien!
    Liefste zo min mogelijk op de polystyreen plaat aanbrengen of je gaat all the way en zet het in een aantal lagen polyester met DD lak aan het eind.
    Sowieso goed uitharden anders alsnog kans op catastrofaal falen.

    Praat ook eens met Bert Kroes (facebook?) die heeft ook ontzettend veel ervaring en heeft ook mij tips gegeven.
    Zoals het goed ventileren tijdens het uitharden vd topcoat. Anders grote kans op bobbels in je eerste laag = opnieuw beginnen.
     
    kaapstander en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok ik denk dat ik ongeveer weet waaraan en waaraf,
    eerst nog enkele vragen,

    @ Carene, als ik je uitleg (prachtig gedetailleerd!) goed lees opteer jij voor een mal van polyester, (ik snap waarom) heb jij dan geen probleem met het aanvreten van jou rompen die jij maakt? Ze hebben mij gewaarschuwd dit niet te doen en Epoxy te gebruiken omdat dat niet reageert op styreen. ben ik nu verkeerd of loopt het zo'n vaar niet, ik kan net zo goed een weekje op de mal wachten he... (droogtijd)

    Maar ik zie nergens dat ze voor epoxy een gel coat gebruiken, of is dat gewoon niet nodig?

    @Macrabit, ik had ook Mr boat al gevonden en ze zijn inderdaad heel schappelijk van prijs en zeet overzichtelijk, om een idee te geven ik heb 3x meer materiaal of de prijs is 1/3 van Voss dat zegt veel denk ik, ook kan je hier makkelijk de microbaloons en de vezels bestellen. Het lijkt mij een van de betere winkels het enige wat ik niet vind is een soort van gelcoat... Kan je mij hier in adviseren?

    @klaas, as ik jou verslag zo even doorlees denk ik inderdaad dat ze er veel te veel van maken, gewoon wat mat erop en epoxi erover blijk dus ook gewoon te werken, zelfs zonder loslak... ;-)

    @ Dortsebank, waarschijnlijk zal het wel zoiets worden, ik heb het gevoel dat Pim inderdaad zijn zaakjes goed op orde heeft, ik moet enkel nog een aantal dingetjes weten, ik wil tenslotte ook niet de pluggen smelten.

    Beide boten zijn redelijk mooi gelukt dus dat zou echt zonde zijn. Pluggen maken is dus al iets wat ik kan toevoegen aan mijn palmares, nu de rest nog om tot een romp te komen...

    @Bootjes bouwer, Bert bout vooral in polyester (mal) vanwegen de snelle verwerktijd en de geringere kost zo blijkt.

    Heren Al heel erg bedankt voor de hulp tot zo ver, zodra ik van Pim of Sjoerd nog wat detailles weet ivm de polyester maak ik een beslissing,

    Dus de vragen,

    - gaat die polyester werken op mijn romp, met schade tot gevolg?

    - Is er voor epoxy een soort van gelcoat?
     
  15. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , ik heb eens even gekeken op polyestershoppen .nl zoals Pim voorstelt .
    Daar hebben ze ook polyester die geen EPS of XPS schuimmaterialen aantast .
    Misschien is dat de oplossing wel ??
    Groetjes
    Ronny
     
  16. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Hi Jan,

    Topcoat of gelcoat gebruik je alleen bij polyester om het laminaat af te sluiten. Liefst topcoat omdat gelcoat plakkerig blijft.
    Het geeft ook een goed schuurbare laag en je kan er de romp in een mooie basis kleur mee zetten.
    Sommigen vinden het niet noodzakelijk dit te gebruiken op een modelboot romp, de noodzaak kan je ter discussie stellen. Ik vind het fijn om te gebruiken vanwege de eerder genoemde punten.
    Hier gebruik je het echter op de mal en de reden dat ik het aanraad is omdat ik heb gemerkt dat kenmerkende knikken in de romp of appendages beter zichtbaar zijn in het uiteindelijke product wanneer je topcoat gebruikt.
    Ook lijkt het beter te lossen.

    Epoxy topcoat vind je ook online maar heb het idee dat dit niks anders is dan standaard epoxy waarbij de manier van gebruiken is terug te vinden in de naam.
    Ik gebruik het nooit, zie het nut er ook niet van in.

    Over het aanvreten van polyester op polystyreen plaat, hangt misschien af van het type PS wat je gebruikt.
    Ik heb er nog nooit last van gehad, vul zelfs bakjes van PS plaat met polyester en dat trek je er glad af!
    Maar heb wel vaker gemerkt dat er verschillende materialen met dezelfde naam in omloop zijn..
    Het industriele spul wordt dan waarschijnlijk afgeraden. Volgens mij gebruik jij hetzelfde als ik dus dan komt het wel goed.

    Hangt er wel even vanaf wat je er nog op hebt gesmeerd, sommige lakken (geen ACTION!) en plamuur (ALABASTINE is berucht) gaan wel de reactie met polyester aan!

    upload_2020-8-11_11-29-36.png

    Lijkt me handig eerst even een test doen op een stuk polystyreen op dezelfde manier behandeld als de plug en dan de polyester erop.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok, dat is duidelijk Pim, jij denk dat het geen probleem zal zijn met het polyester, nu dat was mijn aanvoelen ook. Het is gewoon dezelfde styreen plaat als snijlab, trouwes de Ruby mal komt van snijlab maar dat wis jij je heb ze zelf besteld he.
    Daarover ga ik Motip primer spuiten en Motip blinkende vernis omdat dat een mooi vlak en zeer glad oppervlak geeft. de primer blijft redelijk goed hangen moet ik zeggen maar ik weet wat je bedoeld met de Motip verf...

    Dus als de 2 pluggen gespoten zijn en bijgeplamuurd maak ik er polyester mallen van en dan epoxi rompen dat is nu de planning.
    Waarschijnlijk kijk is straks even waar Pim zijn spullen besteld voor de polyester Ik gebruik geen EPX of eender wel ander schuim dus ik denk dat de ganse heisa ontstaan is door de typische communicatie fouten...

    Alleszins bedankt Pim om mij uit het duister te halen ik denk dat het nu duidelijk is...

    Even kijken hoe en wat nu...
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok hoog tijd om dit topic af te stoffen, niet dat ik heb stilgezeten maar met een dag van slechts 24uur moet je keuzes maken...

    Anyway om verder te gaan op het voorgaande de plug is fantastisch gelukt meer dan zelf, hier kijk maar wat jullie ervan denken:

    [​IMG]thumb_IMG_4894_1024 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]thumb_IMG_4896_1024 by Tug 22, on Flickr

    Mooier wordt het niet daaruit zou een prachtig model kunnen komen maar ik ga niet op deze manier verder, de plug gaat niet gebruikt worden althans zeker niet op dit moment.

    Na 2 boten min of meer conventioneel te hebben gebouwd is het tijd voor iets nieuws, ook omdat ik anders interessen ga verliezen, dus gaan we eens een boot anders bouwen. Wel is de bedoeling dat het gedetailleerd wordt, als het enigsinds kan minstens beter dan de Union Wrestler.

    Ok we gaan de moderne toer op en maken even een romp, kijk maar mee dit is natuurlijk anders dan voorheen en dat zijn jullie van mij niet zo gewoon, ik ga proberen moderne en klassieke technieken te combineren en vooral waar ze dan hun meerwaarde kunnen bewijzen...

    De romp, de langsschoot, en alle dwarsspanten:

    [​IMG]
    Schermafbeelding 2021-06-09 om 12.30.48
    by Tug 22, on Flickr


    Een kleine lofted protrusion en je krijgt na wat uren rommelen een prachtige romp:

    De basis romp:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-12 om 02.35.27 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-12 om 13.39.56 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-12 om 13.40.29 by Tug 22, on Flickr

    Er moest nog veel aan gebeuren en dat heeft inderdaad nog een dikke week werk geweest, de gaten voor de Voith aandrijving, (Ja Voith) het voordeel is dat je alles gewoon zo kan maken zoals je wil, geen concessies:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-16 om 20.42.54 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-16 om 20.43.31 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-16 om 20.44.02 by Tug 22, on Flickr

    Detail van de Voithmount: dit wordt geseald met een 2mm O rubber. op deze manier is de aandrijving zorgeloos!

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-16 om 21.43.18 by Tug 22, on Flickr

    Ook ben je 100% zeker dat alle maten exact zijn zoals op het plan, ze komen gewoon van het plan eigenlijk...

    Nu heb ik het geluk dat ik iemand heb leren kennen die op deze boten vaart, met andere woorden zijn foto's en info geen probleem en kan ik de detail "lat" zo hoog leggen als ik zelf wil. Nu ik ga proberen het onderste uit de kan te halen als het de werkende delen niet in de weg zit.

    Ook de bouwwijze blijft hetzelfde, metaal, zijnde messing en alu voor bewegende delen, styreen en waarschijnlijk resin print voor de detailles...

    Hier een heel mooi overzicht van de Voithguard, het is min of meer een vleugelprofiel met extra watertoelaat aan de extends als je goed kijkt heeft dit deel helemaal geen rechte vorm en is eer een V stelling van 4° voorzien ook:

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-19 om 20.49.30 by Tug 22, on Flickr

    Na 2 weken tekenen is dit dan het resultaat: in door kijk modus, de romp wordt in 4 delen geprint, niet door mezelf omdat ik momenteel niet over deze printers beschik, en ik gelukkig iemand ken die dit voor mij wil doen. De delen worden verbonden met pluggen en lijm.

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-20 om 14.35.21 by Tug 22, on Flickr

    Volledig klaar, met details voor de Seacooling, de Guard en zelfs de ankerkluizen ziet het er zo uit:

    de romp gaat initieel uitgeprint worden volgens het FDM principe (smeltdraad) dan kijken we of het resultaat goed is of goed genoeg, en dan schuren en plamuren zeker... Als het resultaat niet ok is wordt hij waarschijnlijk in het najaar op de 8K resin gezet... Maar dat is initieel niet het plan...

    Hier een mooi overzicht van de romp, alles is naar de printer gestuurd en dan zien we wel verder....

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-20 om 14.39.31 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-20 om 14.39.38 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-20 om 14.39.47 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-20 om 14.40.03 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-20 om 14.40.17 by Tug 22, on Flickr

    [​IMG]Schermafbeelding 2021-06-20 om 14.39.20 by Tug 22, on Flickr

    Het is iets helemaal anders dan de vorige build maar daarom niet minder leuk, nu is het eerst afwachten op de prints voor ik verder kan... Tot de volgende update...
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
    Tug.NL, Herby63, AvdH en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dit wordt weer een model JaFa waardig. Ik ben nu al helemaal enthousiast. Succes Jan.
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Het is in ieder geval een geslaagd begin !!!!
    Hou er wel rekening mee dat die geprinte stukken meer last hebben van rekken en krimpen bij temperatuursverschillen dan de materialen waarmee de Wrestler is gebouwd .
    Ik blijf dit ook volgen .
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina